مدیر باغبانی جهاد کشاورزی اعلام کرد


صرفه جویی ۱۲ و نیم میلیون مترمکعبی آب در پی اصلاح الگوی کشت در استان کرمان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشارزی استان کرمان گفت: طی دو سال گذشته در سطح ۲۱۶۷ هکتار اراضی استان( به جز منطقه جنوب) الگوی کاشت اصلاح شد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، “لطفعلی زاده” امروز ۱۶ شهریورماه با اعلام این مطلب اظهار کرد: با توجه به ادامه روند خشکسالی در استان کرمان و ضرورت اصلاح الگوی کشت محصولات باغی با محوریت بهینه سازی مصرف آب، حذف گونه­های آب بر و جایگزینی آن با گونه های کم مصرف آبی در برنامه اصلاح الگوی کاشت قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا محصولاتی مانند زعفران، گل محمدی و سایر گیاهان دارویی و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به فضای بسته(کشت­های گلخانه­ای) طی برنامه ای مدون به اجرا درآمده است.

لطفعلی زاده تصریح کرد: طی دو سال گذشته ۴۸۳ هکتار زعفران، ۷۵۵ هکتار گل­محمدی، بیش از ۸۳۴ هکتار سایر گیاهان داروئی و ۹۵ هکتار گلخانه سبزی و صیفی به صورت جایگزینی توسعه یافته است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: با این میزان توسعه بالغ بر ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار مترمکعب آب در توسعه گلخانه با تولید ۱۰ تا ۱۲ برابر در مقایسه با فضای باز و چهار میلیون و ۱۴۵ هزار مترمکعب آب در توسعه مجموعه گیاهان داروئی صرفه جویی شده است.

وی اظهار کرد: در استان کرمان عمده تولید زعفران در سطوح خرد تولید می شود اما  در حال حاضر مزارع تولید زعفران در سطح بالاتر از ۲۰ هکتار مجهز به سیستم­های آبیاری تحت فشار نیز وجود دارد که خود نقش به سزائی در اشتغال مناطق روستائی دارد.

لطفعلی زاده با اشاره به اینکه در استان کرمان سطح زیرکشت زعفران در سال گذشته ۱۶۸۸ هکتار و میزان تولید ۴.۶ تن برآورد شده، گفت: مهمترین شهرهای تولیدکننده زعفران در استان به ترتیب شهرستان های زرند، بافت، کوهبنان، کرمان، سیرجان، شهربابک، بردسیر و رابر هستند و زعفران تولیدی در بازار داخلی استان به فروش می رسد و بخشی از آن به استان های همجوار صادر می شود.

وی افزود: همچنین برای صنایع جنبی و تبدیلی زعفران نیز برنامه هایی از جمله پرداخت تسهیلات جهت راه اندازی کارگاه های فرآوری و بسته بندی زعفران و … در دستور کار قرار دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76310
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.