عدم الگوی کشت مناسب و کمبود صنایع تبدیلی بلای جان کشاورزان جنوب استان کرمان / کاشت یکسان و زیان تولید کننده نگران کننده است

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان با اشاره به مشکلات کشاورزی جنوب استان گفت: تغییر الگوی کشت، آموزش و فرهنگسازی کشاورزان ضرورت دارد.

به گزارش کرمان نو به نقل از تسنیم، منصور شکرالهی با اشاره به اینکه سالانه چیزی در حدود 4.5 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان است اظهار داشت: بیشتر این محصولات جالیزی و محصولاتی چون سیب زمینی، بادمجان، هندوانه، گوجه و خیارسبز است.

وی با اشاره به جلساتی که در سطح ملی با وزیر جهاد کشاورزی و در جنوب استان با رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ارتباط با مشکلات کشاورزی این منطقه داشتیم گفت: در جنوب استان کرمان نیاز به تغییر الگوی کشت داریم و کشاورزی جنوب استان نباید بر کشت محصولاتی چون گوجه، پیاز و بادمجان و … متمرکز باشد.

نماینده پنج شهرستانی جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی به برگزاری جلساتی در جلسه شورای راهبردی استان کرمان با حضور امام جمعه، استاندار، نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استان اشاره کرد و افزود: در جلسه هفته قبل این شورا، تغییر الگوی کشت در استان کرمان مطرح شد.

وی با بیان اینکه ما در استان کرمان نیاز به تغییر الگوی کشت و آموزش کشاورزان داریم ادامه داد: متاسفانه کشاورزان ما هر سال بر روی یک محصول متمرکز می‌شوند و مشاهده می‌کنیم که هفت شهرستان جنوبی استان بر روی کاشت یک محصول خاص تمرکز کرده است.

شکرالهی با اشاره به اینکه الگوی کشت ما در جنوب استان کرمان باید تغییر کند و برای مثال به کشت‌های دارویی که نیاز مبرم کشور است روی آوریم بیان کرد: زمانی که تغییر الگوی کشت را داشته باشیم، 4.5 میلیون تن محصول کشاورزی ما به سیب زمینی و پیاز اختصاص پیدا نمی‌کند و برای کشت محصولات دیگر هم برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه بررسی‌های زیادی انجام شده است گفت: شاهد هستیم که کشاورز ما 30 سال است که هر سال گوجه می‌کارد در حالی که نیاز کشور کمتر از آن چیزی است که کشت و تولید می‌شود.

نماینده پنج شهرستانی جنوبی استان کرمان در مجلس با اشاره به اینکه محصول گوجه ما در فصلی برداشت می‌شود که در سایر استان‌ها هم برداشت گوجه را داریم و این باعث می‌شود کشاورزان ما متضرر شوند افزود: دو سال قبل واقعاً وضعیت کشاورزی در استان کرمان بد بود و شاهد دپوی محصول سیب زمینی و پیاز کشاورزان این منطقه بودیم.

وی با بیان اینکه امسال شرایط کشاورزان نسبت به دو سال قبل بهتر بود و بحث صادرات این محصولات را داشتیم با این وجود باز هم رضایتمندی وجود ندارد ابراز داشت: کشاورزان ما به ویژه در جنوب استان کرمان قشر زحمتکشی هستند و در شرایط سخت با وجود کمبود امکانات و بالا بودن هزینه کود و بذر و … محصولات خود را تولید می کنند.

شکرالهی با اشاره به اینکه کشاورزان ما با توجه به هزینه بالایی که انجام می‌دهند چیز زیادی نصیب آنها نمی‌شود گفت: بحث آموزش و تغییر الگوی کشت کشاورزان جنوب استان کرمان در برنامه است، برنامه مدونی در بحث آموزش داریم و در این راستا فرهنگسازی خیلی مهم است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات کشاورزان جنوب استان کرمان گفت: کمبود کامیون در فصل برداشت محصول در جنوب استان و نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی در جنوب استان از دیگر مشکلات کشاورزان است.
نماینده پنج شهرستانی جنوبی استان کرمان در مجلس با بیان اینکه امسال در حوزه کودهای شیمیایی و بذر وزیر جهاد کشاورزی دستور ویژه‌ای داد افزود: در بحث حمایت از کشاورزان تسهیلاتی در نظر گرفته شده اما کشاورزان ما برای تامین وثیقه با مشکل مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه در بحث تامین تراکتور کمک‌های خوبی به کشاورزان جنوب استان کرمان شد، با این وجود نیاز بیشتری به تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی در جنوب استان وجود دارد ادامه داد: رایزنی با وزیر جهاد کشاورزی انجام شده که سهمیه کشاورزان جنوب استان کرمان بیشتر شود.

شکرالهی با بیان اینکه به دنبال حل مشکلات و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی جازموریان هستیم گفت: راه اندازی این منطقه برای هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خوب است و در این ارتباط با استاندار کرمان چندین جلسه گذاشته شد و بازدید ‌هوایی از منطقه داشتیم.

وی با اشاره به اینکه کشور ما جزو کشورهای نیمه خشک و کم آب است اما فرهنگسازی لازم جهت رعایت مصرف بهینه آب انجام نشده، افزود: آبیاری ما هنوز به صورت سنتی است و خیلی کم به سمت آبیاری عملی و نوین رفتیم که این مسئله باعث می‌شود در آینده با بحران بسیار شدید آب مواجه شویم.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89751
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.