کشاورزان از یخ‌آب و شخم فصل سرما برای کنترل آفات غافل نشوند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به افت دما در روزهای اخیر گفت: شفیره آفاتی مانند مگس مدیترانه‌ای و پسیل پسته در عمق چند سانتی متری خاک به سر می‌برد لذا کشاورزان برای مبارزه با این آفات از روش موثر شخم و یخ‌آب فصل سرد بهره ببرند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، ناصر طاهری افزود: یکی از بهترین روش های کنترل آفات استفاده از شخم و یخ آب زمستانه است که می توان از این طریق بخش بزرگی از آفات مانند پسیل پسته و مگس مدیترانه ای را از بین برد.

وی با بیان اینکه هزینه اجرای طرح یخ آب و شخم زمستانه بسیار کم است اظهار داشت: شخم و یخ آب زمستانه مصرف سموم را کاهش و درآمد کشاورزان با توجه به کاهش چشمگیر جمعیت آفات در باغ ها افزایش می دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: یخ آب زمستانه باید بعد از استفاده از شیوه آبیاری غرقابی و در مواقعی که سرمای هوا به زیر هفت درجه برسد استفاده شود.

وی گفت: غرقاب کردن خاک موجب یخ زدن سطح خاک و در نتیجه سدی برای تنفس کرم‌ ها و آفات و در نهایت از بین رفتن آفت می شود.

طاهری، مگس مدیترانه ای را یکی از آفاتی عنوان کرد که با یخ آب زمستانه می توان آن را از بین برد.

وی ادامه داد: مگس مدیترانه ای می تواند به میوه ۳۰۰ گونه گیاه گرمسیری و سردسیری خسارت وارد کند لذا به محض تغییر رنگ میوه ها به سمت رسیدگی، به سمت میوه می رود و بعد از تخم گذاری روی سطح میوه بعد از یک هفته لارو حشره وارد میوه و موجب له شدگی، گندیدگی و ریزش میوه خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان یخاب و شخم زمستانه یکی از بهترین و بی خطرترین روش های کنترل آفات است و می توان از این طریق بخش بزرگی از آفات را قبل از رشد و ایجاد ضرر و زیان از بین برد.

وی به لزوم جمع آوری میوه های آلوده و هرس شاخه های خشک در باغ ها اشاره کرد و افزود: این اقدام از رشد مجدد لارو آفت هایی چون مگس مدیترانه ای و ملخ صحرایی جلوگیری می کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79582
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.