مدیرکل آموزش و پرورش استان در بین فعالان اقتصادی مطرح کرد؛


محمدرضا فرحبخش: بازماندگی از تحصیل، موتور تولید فقر در جامعه است

0

به گزارش کرمان‌نو، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در جمع فعالان اقتصادی و خیرانی که با هدف حمایت و تحت پوشش قرار دادن بازماندگان از تحصیل جنوب کرمان در جیرفت دور هم جمع شده بودند بر اهمیت توجه به معضل بازماندگی از تحصیل تاکید کرد و گفت: پدیده بازماندگی و ترک تحصیل به مانند موتور تولید فقر در جامعه عمل می‌کند و باید با همت جمعی به کاهش ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل کمک کنیم.

محمدرضا فرحبخش در جمع فعالان اقتصادی و خیرانی که با هدف حمایت و تحت پوشش قرار دادن بازماندگان از تحصیل جنوب کرمان در جیرفت دور هم جمع شده بودند بر اهمیت توجه به معضل بازماندگی از تحصیل تاکید کرد و گفت: پدیده بازماندگی و ترک تحصیل به مانند موتور تولید فقر در جامعه عمل می‌کند.

به گزارش کرمان‌نو، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به وسعت و پهناوری استان کرمان و این‌مورد که این استان ۱۱ درصد خاک کشور را در اختیار دارد، بیان کرد: فاصله بین شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین مرکز آموزشی استان به ۱۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که مسافتی برابر با فاصله مرکز این استان تا پایتخت کشور و این وسعت و گستردگی استان نشان‌دهنده چالش‌ها و نیازهای خاص این منطقه است.

 

او افزود: با داشتن ۴۶ هزار فرهنگی و ۶۸۰ هزار دانش‌آموز، اگر آموزش و پرورش به تنهایی به عنوان متولی عرصه آموزش معرفی شود، به سختی قادر به ارائه خدمات مناسب خواهد بود. این نشان‌دهنده نیاز به همکاری تمامی دستگاه‌ها و افراد است.

فرحبخش با اشاره به آمار بالای ترک تحصیل در استان، اظهار داشت: در حال حاضر، ۲۱ هزار نفر در سنین ۱۵ تا ۱۷ سال در دوره متوسطه اول ترک تحصیل کرده‌اند. اما خطرناک‌تر از آمار ترک تحصیل، نرخ بازماندگی از تحصیل است که به معنای عدم ورود دانش‌آموزان به چرخه آموزش است.

 

او همچنین تاکید کرد: رابطه معناداری بین بازماندگی از تحصیل و بزهکاری وجود دارد. اگر این مساله از حالت تعادلی خارج شود، تبعات آن برای جامعه خطرناک خواهد بود که در استان کرمان این نرخ از حالت عادی خارج شده است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه هشت مدرسه تک‌نفره و هشتصد و پنجاه و شش مدرسه زیر پنج نفر در استان نشان از تلاش برای کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل است ادامه داد: چالش‌های اقتصادی، فضای آموزشی غیرمناسب و تعداد بالای دانش‌آموزان اتباع، بار زیادی را به دوش نظام آموزشی این استان گذاشته است.

 

او در صحبت‌های خود نرخ سرانه فضای آموزشی استان را سه متر کمتر از معیار استاندارد و یک متر کمتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: آموزش و پرورش به سهم خود کم نگذاشته است و آنچه در اختیار دارد برای کاهش نرخ بازماندگانی از تحصیل انجام داده است و در این راه چالش بزرگ پیش پا فقر است که باید به کمک بیاییم و بخشی از آن را حل کنیم.

فرحبخش ضمن اعلام اینکه ۹ درصد از دانش‌آموزان ما هیچ دسترسی جز کتاب ندارند و حتی تلویزیون هم در دسترس ندارند، اظهار داشت: این آمار در دوران کرونا به دست آمده و یک مشکل بزرگ در فرآیند آموزش است.

او همچنین به تلاش‌های این نهاد در کاهش بازماندگی از تحصیل پرداخت و تصریح کرد: هشت مدرسه تک‌نفره و ۸۵۶ مدرسه زیر پنج نفر داریم که با امکانات موجود سعی کرده‌ایم مشکل را کاهش دهیم.

فرحبخش در پایان با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی گفت: وجود ۲۶۳ مدرسه خوابگاهی به ما کمک می‌کند تا دانش‌آموزان از نقاط مختلف استان به تحصیل بپردازند و ما به این رویه ادامه خواهیم داد. اگر با همدلی و همت جمعی بتوانیم یک درصد هم از بازماندگان از تحصیل کم کنیم، ارزش آن به شدت زیاد خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.