استاندار: نداشتن مهارت ضعف بزرگی در نظام آموزشی کشور است

استاندار کرمان می‌گوید حجم عظیمی از سرمایه کشور صرف آموزش افراد شده و امروز با حجم زیاد فارغ‌التحصیلان بیکار و بی‌مهارت روبه‌رو هستیم.

علی زینی‌وند استاندار کرمان صبح امروز در دیدار با رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه میانگین سهم تولید اشتغال استان‌های همجوار در حوزه خدمات بالای 50 درصد است گفت: این آمار در استان کرمان 37 تا 38 درصد است و کاهش این فاصله نیاز به آموزش و سازماندهی دارد.

او ادامه داد: با اشاره به توسعه نامتوازن استان کرمان در بخش‌های مختلف اظهار داشت: در حوزه معدن و بخشی از صنایع مرتبط با معدن در استان پیشرفت خوبی داریم اما در سایر صنایع نسبت به استان‌های همجوار ظرفیت‌های استان کرمان چندان فعال نشده است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در بخش خدمات استان کرمان تأکید ما بر آموزش‌های حرفه‌ای است افزود: ضمن اینکه بخش کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی استان کرمان نیز به شدت به فن، حرفه و بازار جدید نیاز دارد و حوزه صنایع دستی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تسنیم او با بیان اینکه توجه به حوزه گردشگری و مشاغل مرتبط با آن در استان کرمان بسیار پایین بوده است گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند به رشته‌های مرتبط با این حوزه بپردازد.

زینی‌وند با اشاره به اینکه دانشگاه‌های مادر در رشته‌های صنعتی و معدنی تقریبا تکمیل هستند و در کنار آن خودروسازها مراکز علمی کاربردی راه‌اندازی کردند و مراکز آموزش عالی نیز رشته‌های مرتبط را دارند عنوان کرد: رشته‌هایی مانند برندینگ، صادرات و بازاریابی از مواردی است که به شدت تقاضای آن در استان وجود دارد.

رشته‌های تئوریک دانشگاهی اشباع شده‌

وی با بیان اینکه امروز با حجم زیادی از فارغ‌التحصیلان بیکار، بی مهارت و بدون حرفه روبه‌رو هستیم تصریح کرد: رشته‌های تئوریک دانشگاهی ما اشباع شده‌ و حجم عظیمی از سرمایه کشور صرف آموزش افرادی شده که بیکار هستند.

استاندار کرمان با بیان اینکه گسترش و رونق دانشگاه‌های مهارتی مانند فنی و حرفه‌ای در راستا و نشان‌دهنده تنظیم سیستم آموزشی کشور است گفت: نداشتن مهارت ضعف بزرگی در نظام آموزشی کشور است.

وی به توجه دولت طی سال‌های اخیر به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: تاسیس رشته‌های این دانشگاه باید مبتنی بر تحلیل دقیق از نیازمندی‌ها و آینده توسعه مناطق باشد که خوشبختانه در این دولت سند آمایش استان‌ها تهیه شده و می‌تواند مبنای کار قرار گیرد.

زینی‌وند از رئیس دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای درخواست کرد تا استقرار و راه‌اندازی مراکز دانشگاهی براساس سندهای آمایش انجام شود و گفت: تطبیق رشته‌های دانشگاهی با سندهای آمایش، علاوه بر رفع مشکل کمبود مهارت استان‌ها، فارغ التحصیلان ما بیکار نخواهند بود و کمک شایانی نیز به توازن کشور می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63520
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.