کارشناس اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان خبر داد


اشتغال اتباع خارجی در محدوده بافت تاریخی کرمان ممنوع است

حمید معاذاللهی گفت: در تاریخ 13 آذرماه امسال، مصوبه‌ای با قرارگاه اتباع خارجی با امضا معاون سیاسی امنیتی استانداری منعقد شده است که در این مصوبه یک محدوده از «چهارراه کاظمی، به خیابان شریعتی، میدان مشتاق، بازار قدیم شهرداری، خیابان امام(ره)، سه‌راه احمدی، و دوباره اتصال به چهارراه کاظمی» مشخص شده است که در آن اشتغال اتباع خارجی چه مجاز و چه غیرمجاز، در این محدوده ممنوع است.

به گزارش کرمان‌نو و به نقل از کرنا کارشناس اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان، گفت: ما بر اساس دغدغه‌هایی که در شهر کرمان در مورد حضور اتباع خارجی در بافت قدیمی شهر کرمان وجود داشت، از ابتدای امسال به طور ویژه به این موضوع ورود کردیم؛ اگرچه پیش از این هم، گشت‌های مشترکی ایجاد می‌شد.
حمید معاذاللهی ادامه داد: در تاریخ 13 آذرماه امسال، مصوبه‌ای با قرارگاه اتباع خارجی با امضا معاون سیاسی امنیتی استانداری منعقد شده است که در این مصوبه یک محدوده از «چهارراه کاظمی، به خیابان شریعتی، میدان مشتاق، بازار قدیم شهرداری، خیابان امام(ره)، سه‌راه احمدی، و دوباره اتصال به چهارراه کاظمی» مشخص شده است که در آن اشتغال اتباع خارجی چه مجاز و چه غیرمجاز، در این محدوده ممنوع است.

وی تصریح کرد: هر دستگاهی که متولی جمع‌آوری این افراد اعم از دستفروش، کارگر و … است، آنها را جمع‌آوری کند و به ما تحویل دهد و ما هم در مراحل مختلف با جرایمی مانند ابطال کارت، توقیف کار و خروج از کشور، مرحله‌به‌مرحله وظیفه خود را در برابر این مساله، انجام خواهیم داد.

معاذاللهی خاطرنشان کرد: ما وظیفه خود را انجام دادیم و بقیه امور به دستگاه‌های مرتبط برمی‌گردد؛ مدتی هم که تصویب این مصوبه زمان برد، به دلیل این بود که ما باید ابعاد فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و شهری این کار را بررسی می‌کردیم و با مدیریت کشور، هماهنگ می‌شدیم؛ اما هم‌اکنون این کار انجام و به تمام دستگاه‌ها هم ابلاغ شده است.

وی گفت: همچنین به نماینده دادستانی هم نامه زدیم تا در بازدیدهای میدانی و گشت‌های مشترک حضور داشته باشند.

محمود ایرانمنش، در نشستی که برای بررسی مسائل و مشکلات بازار کرمان و ساماندهی آن، در محل شهرداری کرمان با حضور نمایندگان و مسئولان ارگان‌های متولی برگزار شد، افزود: هدف از برگزاری این نشست، ارائه توضیحات درباره کارهای انجام‌شده از طرف نهادها و ارگان‌هایی است که در بازار کرمان مسئولیت قانونی دارند و شنیدن پیشنهادهای ایشان و هم‌اندیشی درباره بازار کرمان است.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، با گلایه از دستگاه قضایی و فرمانداری که بنا به گفته وی، علیرغم دعوت در این نشست حضور پیدا نکردند، گفت:‌ پیشنهاد می‌کنیم هرچندوقت یک‌بار، این جلسات و یک کارگروه در خصوص مسائل بازار تشکیل شود؛ ما هم در شهرداری حاضر و آماده هستیم تا میزبان تشکیل جلسات این کارگروه باشیم.

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست گفت: برگزاری این جلسات، بسیار خوب است، به‌شرط اینکه مصوبات آن، فقط بر روی کاغذ نباشد و همه با جدیت پیگیر اجرای آن باشند.

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست بیان کرد: در دوسال‌ونیم گذشته یکی از دغدغه‌ها و دستور کارهای مهم کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌‌زیست شورای شهر کرمان، مساله بازار و مشکلات و معضلات آن و نارضایتی‌های مردم در این خصوص بوده است.

محمدرضا کمساری افزود: بازار کرمان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ظرفیت‌های گردشگری این شهر، مورد توجه ویژه شورا و شهرداری بوده است؛ بنابراین، همیشه سعی کردیم جلسات متعددی را با ادارات مرتبط و متولی در بازار داشته باشیم و البته در ابتدای امر نیز، همواره مطالبات خود را به سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری کرمان گوشزد کردیم و این سازمان هم با سعه صدر، پاسخگو بوده است.

کمساری تصریح کرد: باید رویه‌ای را تعریف و برنامه‌ریزی کنیم که بر حضور بیشتر و پررنگ‌تر نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی، تاکید داشته باشد.

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: اجرای موفق این‌گونه طرح‌ها، به استمرار و پیگیری هم نیاز دارد، تا این احساس به وجود نیاید که این برخوردها، مقطعی و زودگذر هستند.

کمساری اظهار داشت: این منظر و شکل بازار می‌تواند نمودی از قدمت و تاریخ کرمان باشد.

وی افزود: بازاریان هم انتظاراتی دارند که باید دیده شود؛ آنها انتظار دارند مسائلی مثل تنظیف بازار و خدمات‌شهری که به آنها داده می‌شود به‌موقع و درست باشد؛ ای‌کاش نماینده‌ای از آنها نیز در این نشست حضور داشت.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان نیز، گفت: از معاون خدمات‌شهری شهردار برای تشکیل این جلسه و اهتمام در این مورد تشکر می‌کنم.

امیر هاشمی، با تاکید بر تنهایی شهرداری کرمان درخصوص سدِمعبر، گفت: اگر این تنهایی ادامه‌دار باشد، تاثیر کار شهرداری مقطعی است؛ برای حل این معضل باید خیلی اساسی، به‌شکل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت برنامه‌ریزی و بر اجرای مستمر آن، به‌شکل دقیق نظارت کنیم.

وی ادامه داد: البته باید به این نکته هم توجه کرد که درنهایت هیچگاه در بازار، یک نظم پادگانی حاکم نخواهد شد؛ چراکه بازار، یک محل زنده، پویا و محل خرید و فروش مردمی است که خرده‌فرهنگ‌های مختلف دارند و در چنین محیطی همواره احتمال چالش‌های مختلف وجود دارد.

جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان کرمان نیز در ادامه این نشست، گفت: از معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، که بانی و میزبان دوباره این نشست شدند، تشکر می‌کنم.

حسن خالقی افزود: با توجه به نزدیکی به چهارمین مراسم سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و ورود تعداد زیادی از زایران به کرمان در این ایام، بازدید از بازار شهر کرمان نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین وضعیت بازار باید به صورت ویژه در این ایام مورد توجه قرار گیرد.

جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان کرمان، اظهار داشت: می‌خواستیم خانه‌هایی را که در محدوده بازار در اختیار اتباع افغانستانی قرار داشت، تخلیه کنیم، اما از آنجا که مکانی برای ساماندهی این افراد نداریم، این کار انجام نشد.

وی درباره ستون‌هایی که در بازار اجاره داده می‌شوند، گفت: این ستون‌ها هم متولی دارد که رسیدگی به آ‌نها را برعهده دارد و البته شهرداری هم در کنار آنهاست.

 جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان کرمان، خاطرنشان کرد: بهداشت عمومی بازار نیز، بایستی بسیار مورد توجه قرار گیرد؛ این بازار نباید محل فروش حیوان باشد.

خالقی ادامه داد: اداره اوقاف هم متولی تعدادی از مغازه‌های بازار قلعه محمود است که پس از احیای این بازار، آن‌ها را بازسازی نمی‌کند و این کار اوقاف، باعث عدم رونق این بازار شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112897
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.