احداث جاده رمشک _ فنوج این منطقه را از بن بست ارتباطی خارج می‌کند


رمشک در انتظار برای جاده | پایان ۱۴۰۲ پروژه ۲۰ ساله به اتمام می‌رسد؟

جاده رمشک به فنوج راه ارتباطی نزدیک کرمان به سیستان و بلوچستان است. برای ساکنان قلعه گنج به‌واسطه مراوده فامیلی و اقتصادی اهمیت بسیاری دارد. کلنگ ساخت جاده در سال ۸۳ به زمین خورد.همچنان این وعده بر زمین مانده است. خبرنگار ما در بازدیدی نمای نزدیک‌تری از روند تکمیل جاده را به تصویر کشیده.

به گزارش کرمان‌نو، محرومیت واژه هم ردیف با جنوب کرمان است، محرومیت در جنوبی‌ترین مناطق کرمان، قلعه گنج ورمشک ، رودبار جنوب و جازموریان با مردمان سازشی دیرینه پیدا کرده. شاخص‌های محرومیت هر چه که باشد از کمبود خدمات اجتماعی و بهداشتی تا سطح درآمد و دسترسی به امکانات رفاهی دیار جنوب کرمان را در صدر جدول قرار می‌دهد.

 توسعه راههای ارتباطی از دیگر مواردی است که سیاستگذاران برای محرومیت‌زدایی آن را در نظر می‌گیرند. به گفته کارشناس حوزه راه، سهم زیادی از راههای روستایی به نسبت کشوری در جغرافیای استان کرمان بالاخص جنوب آن قرار دارد. همین موضوع کار  بهسازی راههای روستایی را برای متولیان سخت‌تر می‌کند. هم از نظر جذب اعتبارات و یا از حیث اولویت انتخاب جاده از بین حجم انبوه راههای در حال انتظار.

به قصد بازدید از جاده رمشک – فنوج با کارشناسان اداره کل راهداری جنوب کرمان همراه می‌شوم. جاده‌ای که از اولین وعده ساخت آن حدود ۲۰ سالی می‌گذرد، کودکان در کنار جاده قد کشیدند و بزرگ شدند و وعده ساخت جاده و چشم انتظاری آن در دل کودکان نو پایشان رشد کرد.

در شهریور سال گذشته از روند ساخت این محور گزارشی کار شد که در آن، مدیر کل راهداری جنوب کرمان عنوان کرده بود که حدود دو سال است، پروژه تکمیل این مسیر ارتباطی از اداره کل راه و شهرسازی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رسیده است.

مجتبی محمودی از تصمیم خود در حوزه راه‌های روستایی گفت که در نظر دارد به برخی محورهایی که از لحاظ اقتصادی منطقه را متحول می‌کند توجه ویژه داشته باشد و محور رمشک – فنوج یکی از آنهاست.

پل‌های متعدد راه را سخت‌تر می‌کند

آنطور که مدیر کل راهداری گفته بود، به دلیل اینکه سنوات زیادی تکمیل این پروژه طول کشیده است و از آنجا که دولت فعلی سیاست اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام را در پیش گرفته است به دنبال بهره‌برداری و اتمام این محور هستیم و در اولویت کار این اداره کل قرار دارد.

 بعد از عبور از قلعه‌گنج  حدود یک ساعتی بعد به  شهر رمشک  نزدیک می‌شویم،‌جاده از شهر رمشک  جدا می‌شود از بین چند روستا می‌گذرد، ابتدای مسیر آسفالت شده است،  و بعد جاده خاکی با پیچ و خم ادامه پیدا می‌کند.  وجود نخل‌های مختص این منطقه که آن را« داز» می‌نامند و ماده اولیه صنعت دست هنرمندان بومی آن در حصیر‌بافی است،  مسیر را  حتی در هرم گرمای ۴۰ درجه  چشم نواز کرده است. گاهی مسیر از جاده قدیمی عبور می‌کند و گاهی هم در طول مسیر می‌شود گریزی زد به جاده‌ایی که انگار به تازگی خاکریزی و سطح آن محیا برای جاده سازی شده‌ومنتطر روکش نهایی آسفالت است و از بالا و پایین پریدن در ناهمواری جاده قدیم نجاتت می‌دهد.

 موقعیت جاده طوری است که در مسیر آن تعداد زیادی  رود فصلی قرار گرفته این کار جاده سازی را سخت‌ و طولانی می‌کند و البته کفه  وزنه اعتبار تکمیل جاده را سنگین ‌ر می‌کند. تقریبا همه‌ی پل های جاده  جز یک یا دو پل ارتباطی در انتهای مسیر ساخته شده است.

 شروع جاده در مرز کرمان خاکی می‌شود

مردمان رمشک وصلت دیرینه‌ای با ساکنان استان همجوار،سیستان و بلوچستان دارند، لهجه و پوشش یکی است، آمد و شد، مسیر را رونق داده و جاده را مهم کرده است. از این جاده راه به استان همجوار نزدیک‌تر می‌شود. جاده از آن طرف تا مرز کرمان آسفالت است. همین هم گله‌مندی را بیشتر می‌کند.

 مردم از اجرای پروژه دلسرد شده‌اند

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان طولانی شدن پروژه‌هایی از این دست را باعث ناامیدی مردم از دولت‌مردان می‌داند و می‌گوید: پروژه از سال ۸۳ کلید خورده و به دلیل کمبود اعتباری که در چند سال گذشته بوده پیشرفتی نداشته است در سال جاری توانستیم بودجه آن را فعال کنیم.

مجتبی محمودی طول محور این پروژه را  ۱۴ کیلومتر  بیان کرد و گفت:  در سالهای گذشته هیچ آسفالتی در طول محور این پروژه نداشتیم .

محمودی در رابطه با روند اجرای پروژه توضیح می‌دهد: ۲ کیلومتر در این پروژه قبل از شهر رمشک قرار دارد و عملیات زیر ساخت آن انجام شده و به زودی آسفالت می‌شود. و بعد از طی حدود ۱۲ کیلومتر که جاده قدیمی و روکش آسفالت دارد ۴ کیلومتر آسفالت و به محور اضافه شده است و حدود ۸ کیلومتر مابقی هم زیر ساخت‌های آن در حال انجام است.

امید و مژده پایان انتظار

 مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان با اشاره به اینکه اگر اعتبار سال ۱۴۰۲به موقع انجام شود انتظار دو دهه مردمان رمشک برای تکمیل  راه دسترسی این مسیر در سال جاری پایان می‌یابد، اظهار کرد: این نوید را می‌دهم که با حمایتی که استاندار و نماینده مردم و فرماندار در جذب  اعتبارات داشتند و بعد از گذشت قریب به ۱۹ سال این پروژه در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

 نگاه ویژه راهداری به پروژه‌های استراتژیک و نیمه تمام

مجتبی محمودی که تمرکز برروی پروژه‌های مهم را رویکرد خود و مجموعه راهداری می‌داند گفت: میانگین راه روستایی احداث شده در۴ سال گذشته۴۰ کیلومتر بوده است و در تنها در سال گذشته ۱۳۴ کیلومتر  راه روستایی ساخته شد که این خبر از رشد حدود سه برابری دارد.

او این دستاورد را نتیجه تلاش برای جذب اعتبارات، جذب  قیر رایگان واحیا  ردیف اعتبارات مناطق محروم که  بعد از چند سال اتفاق افتاد، می‌داند  ومی‌گوید: همه این موارد با همراهی استانداری و توجه ویژه استاندار به جنوب‌کرمان رقم خورد.

 محمودی اظهار کرد: خرسندم که شاهد به ثمر نشستن این پروژه هستم و نوید بهره برداری از این مسیر را تا پایان سال جاری به اهالی رمشک و مردم قلعه گنج می‌دهم

 در اولویت نبودن این محور شاید یکی از دلایل مهم طولانی شدن این انتظار باشد. اما کار دشوار ساخت جاده را آنها که در گود میدان هستند بیشتر احساس می‌کندد. راه طولانی و دسترسی سخت به امکانات در کنار محرومیت منطقه دشواری کار را برای پیمانکاران این پروژه دو چندان می‌کند.

محرومیت کار را سخت‌تر می‌کند

 کمتر کسی تمایلی برای شرکت در مناقصه این پروژه‌ها نشان می‌دهد. پیمانکار جاده که در حال کار روی یکی از پل‌های نیمه تمام جاده است، می‌گوید: نمی‌دانید در این گرمای طاقت فرسا کار چقدر دشوار است و وقتی که یک قطعه کوچک از دستگاه‌های سنگین جاده‌سازی خراب می‌شود، هیچ مکانیکی زیر بار تحمل این مسیر و تعمیر دستگاه نمی‌رود.

او طول زیاد مسیر و فراهم کردن و تهیه امکانات رفاهی برای کارگران کارگاه را بسیار پرهزینه و سخت می‌داند و به مرز استان سیستان و بلوچستان  و کرمان رسیدیم، انتهای مسیر خاکی در کرمان و شروع با جاده آسفالته در استان همجوار، ادامه مسیر به« فنوج» اولین آبادی حوزه شهری نیکشهر در زاهدان می‌رسد. راه ادامه دارد و مسافران رمشک – فنوج برای پایان رنج راه به انتهای سال۱۴۰۲ چشم دوختند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=106032
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.