تمرکز «توسعه آهن و فولاد گل‌گهر» بر افزایش تولید و صادرات


نگاه بلند مدت و توسعه حداکثری در توسعه آهن و فولاد گلگهر

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با تمرکز بر افزایش تولید و توسعه صادرات، در پی حفظ جایگاه برتر در صادرات آهن اسفنجی است.

شرکت «توسعه آهن و فولاد گل‌گهر» باتوجه‌به آمارهای منتشر شده در نیمه اول سال نشان داده است که افزایش تولید به‌صورت کمی و کیفی را در اولویت دارد. اما اصلی‌ترین نگاه مدیران این مجموعه در بحث توسعه، توسعه صادرات محور است تا بتوانند جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده آهن اسفنجی کشور را همچنان در اختیار داشته باشند.
به گزارش «کرمان نو» مجموعه آهن و فولاد گل‌گهر در یک دهه اخیری که از آغاز فعالیت‌های آن می‌گذرد توانسته روند تولید را با سرعت بالایی افزایش دهد. رسیدن به تولید سالیانه ۶ میلیون تن آهن اسفنجی، ۳ میلیون تن اسلب ضخیم و ۱.۵میلیون تن محصولات نهایی باارزش افزوده بالا از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که این مجموعه دنبال می‌کند.
از ابتدای سال نیز این مجموعه در تلاش است تا برنامه‌های مشخص شده برای ۱۴۰۳ را محقق کند. یکی از مهم‌ترین عملکردهای این مجموعه در ماه‌های گذشته تمرکز بر افزایش تولید و فروش بوده است.
از سویی دیگر مجموعه توسعه آهن و فولاد گل‌گهر تمرکز بسیاری بر افزایش کیفی تولیدات خود داشته و در سال گذشته توانسته ۳۳ رکورد کمی و کیفی را به ثبت برساند. در نتیجه‌بخشی از این رکوردزنی‌ها در ادامه به افزایش تولید در سال جاری ختم شده است. درواقع تمامی تلاش این مجموعه تأمین مواد اولیه باکیفیت بالا به جهت تولید آهن اسفنجی مرغوب است.
این شرکت در ۴ماهه ابتدای ۱۴۰۳ با رشد ۱۸ درصدی فروش نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ همراه شده است. این رشد در بخش تولید نیز در این مدت ۳۹ درصد افزایش را ثبت کرده است. اما چرا این رشد تولید حائز اهمیت است؟
عمده کارخانه‌های این مجموعه واحد احیای مستقیم و پس از آن اجرای واحد فولادسازی و بهره‌برداری از آن است. در نتیجه با بهره‌برداری از هر سه کارخانه، این مجموعه نقش مهمی را در تأمین آهن اسفنجی زنجیره ارزش فولاد ایفا می‌کند.
این شرکت توانسته عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده آهن اسفنجی کشور برای چندین سال متوالی و عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول مورد تقدیر قرار بگیرد. اصلی‌ترین برنامه این مجموعه تولید صادرات محور است که باتوجه‌به تمرکز بر افزایش توان کیفی می‌تواند به‌سرعت بازارهای خود را توسعه دهد.
اما چرا توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به دنبال افزایش تولید آهن اسفنجی است؟
آهن اسفنجی یکی از حلقه‌های مهم در زنجیره ارزش فولاد است که در سال‌های اخیر تولید آن تحت‌الشعاع کمبود برق و گاز قرار گرفته است.
درواقع تقاضا برای این محصول در بازار بسیار بالا است و بسیاری از واحدهای فولادی برای تأمین نیاز خود به سراغ احداث واحد آهن اسفنجی و یا توسعه این حلقه در مجموعه‌های خود رفته‌اند.
اما دراین‌بین مجموعه توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با نگاهی بلندمدت ابتدا به سراغ توسعه حلقه آهن اسفنجی رفته است و تلاش کرده تا با دستیابی به تولید پایدار در این بخش علاوه بر تأمین نیاز بازار، نیاز واحد فولادسازی خود را هم تأمین کند.
با رسیدن به ظرفیت اسمی تولید و یا حتی عبور از آن این مجموعه می‌تواند با خیالی آسوده از تأمین مواد اولیه در حلقه فولادسازی و پس از آن توسعه حداکثری را محقق کند.
درواقع اگر بخواهیم عملکرد ۶ماهه این مجموعه را بررسی کنیم خواهیم دید عمده اقدامات روبه‌رشد به واسطه نگاه بلندمدت در این مجموعه شکل‌گرفته است و باعث شده تا بزرگ‌ترین صادرکننده آهن اسفنجی در کشور لقب بگیرد.
توسعه صادرات محور کمک می‌کند تا این مجموعه سهم خود در زنجیره ارزش را ارتقا داده و سهم بسزایی در ارزآوری داشته باشد. حال باتوجه‌به عملکرد نیمه اول سال این مجموعه باید به افزایش سهم این مجموعه در تولید آهن اسفنجی در سال جاری امیدوار بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=123382
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.