وضعیت بحرانی در جنوب استان

رییس علوم پزشکی جیرفت گفت: همه‌ی اعضا خانواده ای که فرد مبتلا به کرونا در آن وجود دارد باید حداقل 2 هفته در قرنطینه باشند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

افزایش آمار ابتلا به کرونا ویروس در مناطق جنوبی استان باعث نگرانی اهالی این قسمت از استان شده است و با گرم شدن هوا تعداد مبتلایان به کرونا در جنوب استان نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است و در نتیجه آن امیدی که گرم شدن هوا می تواند جلوی انتقال را گرفته و آمار ابتلا را کم تر کند، از بین رفت.

این افزایش آمار ابتلا در مناطق گرمسیری آنقدر افزایش پیدا کرد که معاون وزارت بهداشت در آخرین اظهار نظر خود گفت: به طور یقین فرضیه عدم انتقال در مناطق گرمسیری رد شده است.

این افزایش آمار در جنوب حتی در مقطعی باعث شد محدودیت‌ها در جیرفت دوباره اعمال شود به طور مثال بازگشایی مدارس منتفی شد و بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت تنها راه گذر از این پیکی که به گفته مسوولان علوم پزشکی جیرفت با تاخیر دو هفته ای بعد از سایر شهرستان‌ها، جنوب استان را درگیر خود کرده ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

بالطبع در شرایط کنونی زندگی در شرایط کرونا و نگرانی از بیمار شدن یکی از دغدغه‌های اصلی جنوبیان استان است،. برخی از این دغدغه‌ها را با دکتر اصغر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مطرح کردیم.

دکتر مکارم در مورد گلایه یکی از اهالی جنوب که گفته بود با توجه به وجود یک بیمار در خانواده از بقیه اعضا تست کرونا گرفته نشده است، گفت: به طور کلی گرفتن تست از همه مردم امکان پذیر نیست و توصیه ما این است که در صورتی که در خانواده ای یک مورد بیماری وجود داشته است، باید کل خانواده به قرنطینه بروند و رعایت کنند و حداقل چهارده روز به شدت موارد را رعایت کنند.

وی افزود: مثبت و منفی شدن آزمایش برای ما ملاک نیست و همچنین ممکن است که در این خانواده منفی کاذب وجود داشته باشد، اصل بر این است که باید کل خانواده رعایت کنند، مگر اینکه فرد علائم خاصی داشته باشد که در این صورت باید به بیمارستان مراجعه کند و چیزی که در این شرایط بسیار مهم است توجه به این نکته است که بسیاری از بیماران ممکن است بدون علامت، ولی ناقل باشند و این موضوع باعث سلب مسئولیت نمی شود.

دکتر مکارم یادآور شد: در جنوب استان شناسایی مبتلایان و گروه های درگیر به صورت خوشه ای در حال انجام است و تلاش بر این است که تعداد این افراد در سطح جامعه کم شود.

نقاهتگاه بیماران کرونایی مورد تایید قرار نگرفت

یکی از سوالاتی که با شیوع کرونا و موضوع انتقال خانوادگی ای که به شدت مورد تاکید مسوولان بهداشتی جنوب استان است، به وجود می آید، این است که چرا نقاهتگاه در جنوب راه اندازی نمی شود؟

بحثی که در ابتدای شیوع کرونا در مورد آن نیز برنامه ریزی شده بود .

مکارم در این باره گفت:این مسئله را هم وزارت خانه و هم فرهنگ مردم تایید نمی کند که به طور مثال بیماران را جایی مثل یک سالن جمع کنیم، البته کار آسانی هم نیست ما حتی نمی توانیم مردم را مجاب کنیم که در خانه بمانند چه برسد به این که در یک جایی مثل سالن بمانند.

وی ادامه داد: اگر مردم رعایت نکات بهداشتی را داشته باشند،پیک کرونا میگذرد ، این اواخر که مردم رعایت بیشتری کردند و غربالگری را انجام داده‌اند، وضعیت خیلی بهتر شده و اگر همین فاصله گذاری اجتماعی به درستی رعایت شود خیلی از مشکلات حل می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تاکید کرد: به طور مرتب خانه‌هایی که در آن بیمار وجود دارد باید مورد ضدعفونی قرار بگیرند. وی یادآور شد: ما به شکل عمومی می توانیم بر اساس توان کمک کنیم اما مواردی مثل تامین مواد ضدعفونی خانواده هایی که بیمار دارند به عهده خود خانواده است اما کارشناس ها به طور مداوم به خانواده های مبتلا مراجعه کرده و مکلف اند که پیگیر روند بیماری مبتلایان باشند.

مفید یا غیر مفید بودن ماسک؟

یکی از دغدغه‌های مردم در شرایط کنونی این است که آیا باید از ماسک یا دستکش استفاده شود یا خیر؟

دکتر مکارم درباره استفاده از ماسک گفت: ماسک در محیط های شلوغ که احتمال دارد فرد مبتلا در آن حضور داشته باشد، صد در صد لازم است، اما سازمان بهداشت جهانی در مورد مسئله ی استفاده از دستکش محتاط تر است اما اینگونه نیست که تاثیر نداشته باشد اما در جایی که فرد بیمار کرونایی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ هر سطحی که بیمار دست بزند، آلوده است و باید به طور مرتب سطوح ضدعفونی شود و یک اتاق را هم به بیمار اختصاص داده تا از بقیه جدا کنند، اما در مورد بیمارهای که علایم ندارند و به دلیل وجود افراد بدون علامت در جامع به همین دلیل استفاده از ماسک و شستن مرتب دست ها بسیار کمک کننده خواهد بود.

دکتر مکارم افزود: اگر رعایت شد حتی این امکان وجود دارد که بقیه اعضا خانواده یک بیمار، بیمار نشوند اما این احتمال کم است چون بسیاری از مبتلایان بی علامت هستند.به همین دلیل ما می گویم همه خانواده بیمار باید رعایت کنند، و حداقل رعایت این است که با خانواده های دیگر در ارتباط نباشند و دو هفته قرنطینه بمانند و گرفتن تست از همه اعضا خانواده چه مثبت وچه منفی باشند، ارزش بالینی ندارد.

پیک بیماری در 2هفته آینده در جنوب کمتر می‌شود

رییس علوم پزشکی جیرفت، گفت: در دو هفته آینده این پیک بیماری به طور قطع در جنوب کم می شود اما بخش‌هایی از آن باقی می ماند، این ویروس در جنوب کرمان ریشه کن نخواهد شد و در همه کشور به همین شکل است و هم چنان باید مردم باید رعایت کنند.

دکتر مکارم در مورد این موضوع که آیا تزریق واکسن آنفولانزا در کنترل بیماری تاثیر دارد یا خیر گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا معمولا ابتدای پاییز است و این واکسن سیستم دفاعی بدن را تحریک می کند که نسبت به بیماری آماده تر شود و می تواند تاثیر گذار باشد و شدت بیماری را کمتر کند و گروه های هدف برای تزریق واکسن آنفولانزا نیز در جنوب استان مشخص می شوند و به طور کلی هر طرحی که در کشور انجام شود در جنوب کرمان نیز انجام می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت درباره تعداد آزمایش های کرونایی که در روز انجام می شود، گفت: این عدد متغیر است و بستگی به موارد مراجعه و همچنین داشتن شرایط تست گیری بیمار دارد برخی روزها بین 100 تا 120 آزمایش گرفته می شود و گاهی هم خیلی کمتر از این تعداد.

دکتر مکارم در مورد آزمایشگاه اهدایی کشور هند که قرار بود به علوم پزشکی جیرفت تحویل داده شود ، گفت: هنوز این دستگاه آزمایشگاهی به ما تحویل داده نشده است، ا ما ما مجوز اش را گرفتیم و نامه اش را هم به ما داده اند .

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در بیست و هفتمین جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونای استان کرمان گفت: شیوع ویروس کرونا در جنوب استان کرمان را متاثر از استان‌های همجوار دانست و گفت: شیوع کرونا در جنوب استان در وضعیت بحرانی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50324
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.