توزیع واکسن با ارائه کارت ملی،‍ پیش شرط خنده دار سازمان غذا و دارو

واکسن آنفلوآنزا که زمان تزریقش از اواسط شهریور شروع می‌شود در آستانه ورود به پاییز آلوده به کرونا در داروخانه‌ها نایاب است.

در حالی سازمان غذا و دارو کشور از توزیع واکسن آنفلوآنزا از اواخر شهریور آن هم با ارائه کارت ملی، خبر داده است که داروخانه‌داران هیچ اطلاعی از زمان موجود شدن این واکسن ندارند و حتی سازوکار ارائه کارت ملی برای تهیه واکسن از سوی متقاضیان را نمی‌دانند.

تمام آنها در پاسخ به این سؤال که چه زمانی واکسن آنفلوآنزا موجود می‌شود؟ اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و برخی دیگر نیز به این پیش شرط می خندند چرا که به گفته این افراد امکان تحقق این پیش شرط وجود ندارد.

مدیر داروی این سازمان اعلام کرده از کارت ملی استفاده می‌شود تا هر نفر تنها یک‌بار اقدام به خرید واکسن کند اما سوال اصلی اینجاست که مقدار توزیع واکسن در استان چقدر خواهد بود و آیا اساسا این واکسن برای همه هم استانی ها موجود خواهد شد که هر نفر بتواند یک بار واکسن بزند؟

چندی قبل رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خبر از واردات یک میلیون دوز واکسن به کشور داد. به گفته او، ایران درخواست ۸ تا ۱۰میلیون دوز واکسن داده است، اما حقیقت امر این است که واکسن از ۲هفته پیش باید در داروخانه‌ها موجود می‌شد، اما نشد.

همان موقع اعلام شد که بالا رفتن تقاضای جهانی برای خرید واکسن از دلایل تاخیر در واردات است.

همین مقوله است که منجر شده تا برخی از کارشناسان بهداشت و درمان هشدارهایی نسبت به عدم دسترسی واکسن برای گروه های حساس و پرخطر با این شیوه توزیع واکسن دهند و از احتمال بازار خرید و فروش کارت ملی برای تهیه این واکسن بگویند.

3.5درصد داروهای کل کشور به استان می آید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص سهمیه واکسن آنفولانزای استان به کرمان نو می گوید: حدود۳/۵درصد داروهای کل کشور به استان کرمان می آید که این مهم براساس جمعیت استان است؛ در مورد واکسن آنفولانزا نیز هم به همین ترتیب است.

علی اسدی پور ادامه می دهد: اگر امسال ۱۰میلیون دوز واکسن آنفولانزا وارد شود، ۳۵۰هزار واکسن وارد استان می شود که تقریبا ۵ برابر سال قبل است.

اسدی پور در پاسخ به احتمال کمبود واکسن در استان با شیوه توزیع بر اساس کارت ملی،می گوید: من فکر می کنم با توجه به اینکه همه مردم نیاز ندارند که واکسن آنفولانزا بزنند، اگر تنها بیماران خاص،سالمندان، کودکان زیر 6 سال،افرادی که بیماری های سرطانی ،قلبی و عروقی و نقص سیستم ایمنی دارند مراجعه کنند،هیچ مشکلی پیش نمی آید و واکسن به تمام افرادی که نیاز دارند، می رسد.

درحالی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از توزیع واکسن بدون هیچ ‍پیش شرط و صرف رعایت مردم می گوید که تجربه سال گذشته نشان داد که عملا به هنگام توزیع واکسن هجمه مردم به داروخانه ها موجب کمبود این واکسن شد و مانع اختصاص واکسن برای گروه های حساس شد.

اسدی پور در پاسخ به این ‍پرسش که تضمینی وجود دارد تا تجربه سال گذشته تکرار نشود، می گوید: ممکن است تا سازمان به هنگام توزیع یک پلنی خاصی برای توزیع در نظر بگیرد، هم اکنون نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا از سازمان های بیمه گر لیست افرادی که استحقاق بیشتری دارند، مشخص شود.

امسال آنفولانزای کل کشور نسبت به سال قبل به مراتب کمتر است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه امسال آنفولانزای کل کشور نسبت به سال قبل به مراتب کمتر است، می گوید: وقتی که در جامعه همه دارند ماسک می زنند و فاصله اجتماعی را رعایت می کنند، قطعا آنفولانزا هم کمتر می گیرند؛ لذا مردم عادی نگران نباشند و اجازه دهند این تعداد واکسنی که هست به افراد اولویت دار برسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55178
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.