محمد صادق تقوی عضو شورای شهر کرمان در گفت‌وگو با کرمان‌نو:


آرای کمیسیون درباره قطع درختان را در سایت شفافیت منتشر می‌کنیم

محمدصادق تقوی عضو جوان شورای شهر کرمان و نماینده شورا در کمیسیون ماده ۷ است، کمیسیون حقوقی که تصمیماتش مربوط به قطع و جابجایی درختان است، تقوی در این گفت‌وگو از چالش‌های فضای سبز کرمان و علل ناپایداری درختان در برخی خیابان‌ها گفت، او معتقد است تمام اعضای شورای شهر دغدغه فضای سبز دارند اما ایرادات فضای سبز در کرمان زیرساختی است. ‌ در این گفت‌وگو سعی نکردیم به مساله کهنه نارون‌ها در کرمان بپردازیم و موضوع اصلی مصاحبه ناپایداری دیگر درختان در کرمان است. گفت‌وگوی کرمان‌نو و این عضو شورای شهر کرمان را در ادامه بخوانید.

چرا در خیابان‌هایی مثل شفا، جاده تهران، جهاد، استقلال و آیت الله صالحی و حتی میدان آزادی وضعیت فضای سبز به گونه‌ای است که هر سال شهرداری کاشت انجام می‌دهد اما درختان هیچ وقت سرحال نیستند و سن و سال ندارند؟

 

در بلوار شفا و جاده تهران، جهاد و استقلال که فرمودید متاسفانه سال‌های سال کاشت نهال و درخت بدون در نظر گرفتن عمق مناسب و روی زیرسازی و حتی روی آسفالت بوده در برخی خیابان‌ها به وضوح ما این را دیدیم که روی آسفالت درخت کاشته شده است. در بلوار جهاد سعی شده که باکس‌ها به عمق مناسب حفر شوند و خاک مناسب داشته باشند، گاها شهرداری خاک مناسب برای باکس‌ها خریداری کرده اما در گذشته دیده شده است که خیلی روی این موضوع دقت نمی‌کردند.

در بلوار آیت‌الله صدوقی (جاده تهران) درست است، فکر می‌کنم حدود ده درصد از هشتصد یا نهصد نهال سروی که کاشته شد، تا به الان تلفات داشته است، به دلایل مختلفی این اتفاق افتاده که دوستان و کارشناسان فضای سبز می‌گویند که این را جز پیش‌بینی‌های خودشان در نظر گرفته بودند. در بلوار شفا هم برخی درختان خشک شدند که مثل اینکه اصلاح انجام شده و جایگزین شدند. خیابان‌ استقلال و دیگر نقاط شهر هم به همین شکل زیر نظر هستند.

وضعیت فضای سبز میدان آزادی واقعا جای کار دارد و متاسفانه شرایط خوبی  ندارد، لذا باید به یک راه حل ریشه‌ای رسید. از طرفی همانطور که می‌دانید در مسئله‌ی آب فضای سبز کرمان، تا به الان دویست و هشتاد انشعاب آب شرب توسط شهرداری قطع شده و قرار بوده که هر انشعابی که قطع می‌شود، جایگزینش از سمت فاضلاب آب به شهرداری داده شود. مثلا شما همین الان یزد را مقایسه کنید در یزد بخش عمده ای از فضای سبز با آب شرب زاینده رود آبیاری می‌شود و کم کم در حال توسعه شبکه آب خام هستند، در حالی که در کرمان وضعیت توسعه شبکه آب خام بهتر است و به شدت خوبی در حال کار هست، به جاهای خوبی هم رسیده است. انصافا این حرکت زیرساختی بوده که یه بخشش در دوره قبل و بخش عمده‌اش هم در این دوره در حال انجام است. هنوز هم جای کار داریم و از طرفی در بحث پسابی که از فاضلاب کرمان در نظر گرفته نشده است و در جلسات متعددی گذاشته شده، پیگیری‌های حقوقی متعددی هم شده است و دادستانی در حال پیگیری است ولی هنوز سهم پساب برای فضای سبز شهر کرمان در نظر گرفته نشده است. 

 

ظاهرا سرقت درختچه‌ها هم یک دردسر جدی است.

 

موضوع سرقت نهال‌ها هم واقعا جدی‌ست و دیده شده که ماشین‌های لوکس در خیابان‌ها مانند خیابان جهاد می‌ایستند و نهال‌ها و درختچه‌های گران قیمت شهرداری را از خاک درمی‌آوردند و می‌برند  و واقعا این موضوع هم به فضای سبز آسیب میزند و گاها در برخی مسیرها فقط ۱۰ درصد درخت‌ها باقی می‌ماند و بقیه به سرقت می‌رود.

 

مشکل اصلی آب فضای سبز در کرمان چیست؟

 

عمق چاه‌ها؛ به دلیل اینکه آب‌های زیر سطحی پایین رفتند، عمقشان بیش از حد می‌شود، یعنی عمق چاه‌هایی که شهرداری می‌زند تا بتواند آب  را استحصال کند و برای فضای  سبز استفاده کند، گاها تا دویست سیصد متر هم رسیده و متاسفانه این عمق بالا ای سی یا سختی آب چاه‌های شهرداری کرمان را هم بسیار بالا برده است و عملا از سه هزار و چهار هزارو پنج هزار شش هزار به بالا هستند که این شرایط را برای آبیاری فضای سبز سخت می‌کند. در بسیاری از شهرها فاضلاب را به صورت خام در اختیار شهرداری می‌گذارند تا تصفیه کند و برای فضای سبز استفاده کند ولی شهر کرمان هنوز حق فضای سبز در نظر گرفته نشده است. چه برسد که دیگه بخواهند به صورت تصفیه شده به شهر کرمان ارائه شود.

 

آقای دکتر به عنوان ناظر بیرونی به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر و یا مدیریت شهری چندان برای فضای سبز ارزش قائل نیست که این مشکلات حل نمی‌شود.

 

 این دغدغه تقریبا در همه اعضای شورای شهر وجود دارد، حالا یک نفر بیشتر و یک نفر کمتر، انصافا که این نگرانی جدی است و تلاش هم شده که بخش عمده‌ای به سمت توسعه شبکه آب‌خام رود تا به آبیاری نرمال در اکثر نقاط برسد، چون آبیاری فضای سبز در خیلی از مناطق ما به صورت آبیاری با تانکر هست. 

 

در آبیاری با تانکر چه مشکلاتی وجود دارد؟

 

در آبیاری با تانکر تقریبا دوره‌های آبیاری را به ۳۰ الی ۵۰ روز رساندیم در صورتی که برخی از آن‌ها دوره‌های ۷۰ تا ۸۰ روزه داشتند. لذا همه این شرایط که شما می‌بینید منجر به این فضای سبز شده و می‌طلبد که همه همت کنند تا حق شهرداری کرمان با مطالبه مردمی گرفته شود و فاضلاب به‌صورت تصفیه شده در اختیار فضای سبز قرار بگیرد.

 

آقای تقوی با تمام چالش‌هایی که آبیاری فضای سبز دارد و به زحمت درختی رشد می‌کند اما شهرداری کرمان به راحتی درخت‌ها را قطع یا جابجا می‌کند، اینطور نیست؟

 

در موضوع قطع و جابجایی درخت‌ها به شدت روی موضوع حساس هستیم، با دید وسواسانه و به صورت منظم جلسات تشکیل می‌شود و تا جایی که امکان پذیر باشد، با قطع و جابجایی درخت مخالفت می‌کنیم. در موضوع جابجایی هم عکس‌هایی از جابجایی را می‌گیریم، و وضعیت درخت را پیگیری می‌کنیم. در مرحله آخر هم اگه مجبور به قطع درختی باشیم مجوز قطع صادر می‌شود. ما در حال پیگیری هستیم که رای کمیسیون ماده ۷ که مربوط به قطع و جابجایی درخت است در سایت شفافیت منتشر شود تا مردم هم ببینند، اما به جرات می‌توانم بگویم در این دوره از شهرداری پیش نیامده که درختی قطع شود و دستور کاشت ۲ تا  ۳ برابر تعداد درخت در نزدیکی آن نقطه نداده باشیم.

 

در طرح‌های ترافیکی که اخیرا شهرداری کرمان اجرا می‌کند هم پیش ‌ آمده که درخت زیادی قطع شده است.

 

 در طرح‌هایی مثل انتهای والفجر که ماجرا منجر به قطع و جابجایی درخت‌هایی شد، طرحی بود که مصوبه شورای ترافیک داشت و راه دیگری نبود. البته طرح‌ها ابتدا در شهرداری تهیه می‌شوند و در کمیته ترافیک شهرداری بررسی می‌شوند و بعد به شورای ترافیک می‌روند و من همیشه خواهش کردم با فضای سبز مثل یک موجود زنده برخورد شود و خدایی نکرده بخاطر موضوعات ترافیکی درخت‌ها بدون توجه قطع نشوند. 

من فکر می‌کنم نیاز است که  هم در شورای ترافیک هم در شهرداری و هم شورای ترافیک استانداری بیشتر به فضای سبز بها دهند و حتی کارشناس فضای سبز در این کمیته‌ها حضور داشته باشد. به‌هرحال ما به دنبال شهر زیست پذیری هستیم که شهروندان بتوانند در آن قدم بزنند و لذت ببرند و نه اینکه فقط با خودرو حرکت کنند. ما در این موضوع سختگیر هستیم، در حوزه فضای سبز برای قطع درختان در یکی از باغات سطح شهر جریمه سنگین میلیاردی برای فرد خاطی صادر شد که به صورت عمد درختان را قطع کرده بود. 

 

وضعیت سرانه فضای سبز در کرمان چگونه است؟

 

در حوزه سرانه فضای سبز هم الحمدالله با کاشت‌های متعددی که شده است از سرانه خیلی عقب نیستیم، فکر می‌کنم ۲ یا ۳ درصد کمتر هستیم البته اگر کمربند سبز را در نظر نگیریم، یعنی نزدیک به نرمال قرار گرفتیم ولی آن نشاط و پویایی را در فضای سبز نمی‌بینیم. بخشی از این با نشاط نبودن به آموزش و آبیاری کم و نامنظم برمی‌گرده که در تلاشیم آن را بهبود ببخشیم و بخشی هم به دلیل شرایط آب است که واقعا شهرداری در این خصوص تنهاست و همه باید برای گرفتن حق شهرداری از پساب فاضلاب کمک دهند.

 

آقای دکتر پارک فرهنگیان در بلوار جمهوری مدتی‌ست درختان نارون را یکی یکی از دست داده است، آیا قطع این درختان مصوبه داشتند؟ دلیل چه بوده؟

 

همکاران ما در سازمان پارک‌ها و فضای سبز اطلاع دادند، پارک فرهنگیان واقع در کوچه ۹ بلوار جمهوری اسلامی است که درختان نارون این پارک شبیه درختان نارون بلوار جمهوری به آفت سوسک شاخک بلند آلوده بودند و تقریبا از دو سال قبل و با توجه به میزان آفت زدگی؛ خشک شدن؛ خطر شکستن و سقوط و شکل ظاهری به مرور درختان حذف شدند و تا همین چند هفته قبل باقیمانده درختان که غیر قابل نگهداری بودند حذف شدند.

 

چه کارهایی برای گرفتن نظر متخصصین و مردم انجام دادید تا به فضای سبز شهر بیشتر اهمیت دهند؟

 

در لایحه عوارضی که سال گذشته تدوین شد یک تبصره برای شهروندانی گذاشته شده که طرح بام سبز اجرا کنند و یا در بحث تفکیک فاضلاب خاکستری اقدام کنند، تخفیفی در عوارض قائل شدیم و من همینجا از مردم و کارشناسان دعوت می‌کنم در صورت علاقه در طرح‌های همیاری محله سبز برای توسعه فضای سبز محله‌شان به کمک شهرداری بیایند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=111631
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.