طبق بررسی‌های محققان سازمان زمین‌شناسی؛


فرونشست در نزدیک شهر کرمان رو به افزایش است

نتایج بررسی رفتار زمانی-مکانی فرونشست شهر کرمان از سوی محققان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدن نشان می‌دهد که بیشینه فرونشست ۱۳ سانتی‌متر و بیشترین میزان این پدیده در نزدیکی شهر است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، مه‌آسا روستا، کارشناس‌ارشد دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که فرونشست زمین در دشت‌های کشور با روش‌های مختلفی، بررسی و نتایج آن گزارش و ارائه شده است، گفت: علت اصلی فرونشست برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است.

به گفته او متأسفانه فرونشست به برخی از شهرها از جمله اصفهان و جنوب غرب تهران رسیده و این زنگ خطری است که باید موردتوجه قرار گیرد؛ زیرا شریان‌های حیاتی تحت ریسک قرار خواهند گرفت.

روستا خاطرنشان کرد: رفتار زمانی – مکانی فرونشست شهر کرمان با استفاده از تداخل‌سنجی رادار و دو الگوریتم خط مبنای کوتاه و پراکنش‌کننده‌های ثابت مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

کارشناس‌ارشد دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه در این مطالعه ۳۷ تصویر از ماهواره Sentinel1A در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۳ مورد پردازش قرار گرفت، خاطرنشان کرد: همچنین ۲۰۱ تداخل‌نما تهیه و مجموعه‌ای از زوج‌ها با چند تصویر مرجع پردازش شد و نتایج به‌صورت دو نگاشت جابه‌جایی ارائه شده است.

او یادآور شد: در نگاشت اول گستره وسیع‌تری پایش شده و الگوی فرونشست کاملاً واضح دیده می‌شود و بیشینه نشست ۱۳ سانتی‌متر است و نگاشت دوم بر روی شهر کرمان تمرکز دارد، چرا که در ابعاد کوچک‌تر نقاط پراکنش‌کننده ثابت بیشتری شناسایی می‌شود.

روستا ادامه داد: کل نقاط شناسایی شده در صحنه مطالعاتی ۹۵۷ هزار و ۵۴۵ نقطه است که تعداد ۲۶۵ هزار و ۲۴۹ نقطه بر روی شهر تمرکز دارند و در نگاشت دوم نشان‌داده‌شده و اگر شهر کرمان به‌صورت حوضه نامتقارنی در نظر گرفته شود، در بخش مرکزی بیشترین ضخامت آبرفت دیده می‌شود. در نگاشت دوم بیشترین فرونشست جایی است که در مرکز شهر قرار دارد و ضخامت بالایی از آبرفت وجود دارد و در برخی مناطق بین دو روش عدم انطباق دیده می‌شود که به خطای بازیابی فاز بازمی‌گردد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110848
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.