حصیر جانشین مناسبی برای پلاستیک

به گفته سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث استان به تولید کنندگان حصیر، تسهیلات حمایتی با کارمزد 4 درصد پرداخت می شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

برگ درختان خرما بین اهالی جنوب استان كرمان ‘پیش’ نامیده می شود و این مردم هنرمند با استفاده از همین پیش های خرما، كالاهایی با كیفیتی خلق می كنند كه نظیرشان در كشور به سختی پیدا می شود، البته هنرمندان حصیر باف با مشكلات و موانعی دست به گریبان هستند كه درصورت بی توجهی ممكن است به فراموشی سپرده شود.

چند روز پیش فریدون فعالی خبر ثبت ملی شدن حصیربافی شهرستان های جنوبی استان و منطقه شهداد را رسانه ایی کرد. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مد نظر این اداره کل ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در فهرست آثار ملی و سپس در فهرست میراث جهانی (یونسکو) است که به خوبی در حال انجام است.

حصیر بافی ارزش افزوده بالایی دارد

حسین زاده سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در مورد ثبت ملی صنایع دستی به کرمان نو می گوید: هنر هر منطقه ای، درواقع بخشی از فرهنگ آن است و هویتی است که به نام آن منطقه ثبت می شود، وقتی که اثری ثبت ملی می شود حتی تولید کننده در بحث تجاری سازی آن محصول موفق تر است.

حسین زاده در ادامه ضمن تاکید بر اینکه حصیر بافی جنوب استان در نمایشگاه توانمندی استان کرمان در تبریز جز پر فروش ترین کالا ها بوده است، گفت: این یک محصول کاربردی و ارزان است.

به گفته حسین زاده، کلا بحث تولید صنایع دستی زیر مجموعه ی معاونت فنی اداره کل میراث است و برنامه تولید آنها توسط این اداره صادر و حمایت هایی هم از تولید کنندگان می شود.

وی افزود: برخی از حمایت های اداره میراث فرهنگی استان به شکل، پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان صنایع دستی است، این تسهیلات قرض الحسنه و از نوع تسهیلات مشاغل خانگی است که تسهیلات خرد و با کارمزد 4 درصد است، نوع دیگر تسهیلات اشتغال زایی روستاییان و عشایر است که افراد در سامانه کارا ثبت نام می کنند و با کارمزد 4 و 6 درصد است و معمولا در نقاط محروم و روستا 4 درصد هم ارائه می شود. این صنایع معمولا به شکل های مشاغل خانگی یا روستایی تولید می شود.

او ادامه داد: ماهیت صنایع دستی استان کرمان خانگی است وبا سرمایه کم هم راه‌اندازی می شوند و ارزش افزوده خیلی خوبی هم ایجاد می کنند.

حسین زاده در پاسخ به این که آیا برنامه ای برای پیش خرید حصیر های بافته شده وجود دارد، گفت: قراری برای پیش خرید حصیر وجود ندارد از سال 2013 سیاست گذاری ها به سمتی رفته است که در این اداره، نه خرید و نه فروش نداشته باشیم اما شرایط را برای فروش تولیدکننده و صنعتگر فراهم می کنیم مانند بازارسازی و حفظ بازار و بازاریابی یا برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، مثلا با برگزاری نمایشگاه ها، زمینه را فراهم می کنیم یک تولیدکننده یا تاجر محصولش راعرضه کند و بازاریابی کرده و برای محصولش مشتری جذب کند.

حسین زاده یادآور شد: پیگیرهستیم خانه شیرعلی کرمان، تبدیل به بازارچه دائمی صنایع دستی شود، این نوع بازارچه در بم وجود دارد ولی در جنوب استان نیست،باید فرماندارها شرایطی را فراهم کنند که بازارچه دائمی ایجاد شود.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی در مورد آموزش صنایع دستی گفت: یکی از سیاست های این معاونت آموزش است و ما به عنوان متولی صنایع دستی کشور، در بحث آموزش هم فعال هستیم و آموزش حصیر بافی در شهر کرمان وجود دارد.

به اعتقاد حسین زاده ،از آنجایی که قرار است پلاستیک حذف شود حصیر یک جایگزین مناسب برای این موضوع است که قیمت مناسبی هم دارد.

حسین زاده یادآوری کرد: در جنوب استان شهرستان قلعه گنج در همین بحث حصیر بافی یک خانم برای 500 نفر شغل ایجاد کرده و محصول تولید شده اش در کشورهای قطر و یا عمان هم بازار دارد.

به گفته حسین زاده، هر منطقه ای صنایع دستی خاص خودش را دارد، بسته به موقعیت جغرافیایی و اقلیم و تنوع فرهنگی که در هر منطقه است، هرجایی استعداد خاص خودش را دارد مثلا در جنوب حصیر بافی بسیار قوی است و در جایی دیگر گلیم بافی و این نشان از تنوع اقلیمی است.

قلعه گنج با همکاری بنیاد مستضعفان به قطب حصیربافی کشور تبدیل می‎‌شود

به گزارش تسنیم، بیش از ۱۰۰۰ نفر از زنان روستایی شهرستان قلعه گنج با حضور در دوره‌های آموزشی صنایع دستی در تولید انواع بافته‌های حصیری از بوته درختچه داز مشارکت می‌کنند. هنر دست زنان قلعه گنج علاوه بر بازار داخلی در برخی نمایشگاه‌های صنایع دستی در کشور‌های منطقه‌ای واروپایی عرضه می‌شود.

اخبار اقتصادی-آموزش تولید صنایع دستی بومی منطقه جنوب استان کرمان نخستین بار با آغاز طرح یشرفت و آبادانی شهرستان قلعه گنج در دستور کار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و طی این طرح با همکاری بنیاد مستضعفان و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور زنان روستایی قلعه گنج دوره‌های آموزشی مرتبط را سپری کردند.

مسعود حیدورند، مجری طرح ملی آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج درخصوص این طرح گفت: در شهرستان قلعه گنج تا پیش از سال ۹۳ یک نفر در رشته‌های فنی حرفه‌ای مرتبط با صنایع دستی آموزش داده نشده بود، اما اکنون بیش از هزار نفر در این شهرستان، آموزش‌های مهارتی را در رشته‌های مختلف صنایع دستی فرا گرفتند و تقریبا همگی آن‌ها اکنون در تولید صنایع دستی نقش دارند و کم کم منطقه قلعه گنج به قطب حصربافی کشور تبدیل می‌شود.

حیدروند در ادامه افزود: بنیاد مستضعفان به منظور ترغیب زنان محلی برای تولید صنایع دستی تسهیلات۲۰ میلیون تومانی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد تا بتوانند در رشته مورد علاقه خود فعالیت کنند. قالیبافی، گلیم بافی، سوزن دوزی و زیح دوزی از دیگر هنر‌های فراموش شده‌ای است که پس از رونق صنایع دستی حصیری، بار دیگر در روستا‌های قلعه گنج مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به نقش هتل کپری قلعه گنج در رونق فروش صنایع دستی این منطقه گفت: هتل کپری قلعه گنج که بعد از اجرای طرح آبادانی و پیشرفت این شهرستان ساخته شد؛ اکنون با رونق گرفتن صنایع دستی حصیری در روستا‌های این شهرستان به زنجیره‌ی بازار کشور وصل شده و هنر دست زنان روستا در این هتل خریداری و به سراسر کشور ارسال می‌شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39756
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.