رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش عنوان کرد


زیستگاه ۸۸ درصد گربه‌سانان ایران در استان

به گفته رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش ۱۰ گونه گربه‌سان در ایران زیست می‌کردند که شیر ایرانی و ببر ایرانی منقرض شده و در حال حاضر هشت گربه‌سان در کشور زیست می‌کنند که هفت گونه آن (به جزء سیاه گوش) در استان کرمان رویت شده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش و موزه تاریخ طبیعی استان کرمان درباره حیات وحش استان کرمان گفت: با توجه به شرایط خاص اقلیمی استان، این خطه مامن و زیستگاه بیش از ۲۱۸ گونه پرنده، ۴۷ گونه پستاندار، ۴۸ گونه خزنده و ۱۵ گونه آبزی است.

پورسینا، کل و بز، قوچ و میش کرمانی، آهو و جبیر را از جمله حیوانات علفخواری که در استان کرمان زیست می‌کنند، نام برد و افزود: اصلی ترین جمعیت جبیر کشور، در استان کرمان زیست می‌کنند.

او مطرح کرد: قوچ و میش کرمانی یکی از زیرگونه‌های اصلی قوچ و میش ایرانی محسوب می‌شود و جزء گونه‌های حمایت شده است و شاهد حضور جمعیت مناسبی از قوچ و میش کرمانی در پارک ملی خبر هستیم.

این فعال محیط زیست بیان کرد: استان کرمان مامن حیونات گوشتخواری مانند یوز ایرانی، پلنگ ایرانی و کاراکال، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی است که مستندات (عکس و فیلم) زیست این گربه سانان در کرمان وجود دارد. همچنین گرگ، کفتار، شاه روباه و … از دیگر گوشتخوارانی هستند که در کرمان زیست می‌کنند.

او عنوان کرد: ۱۰ گونه گربه سان در ایران زیست می‌کرده که شیر ایرانی و ببر ایرانی منقرض شده و در حال حاضر هشت گربه سان در کشور زیست می‌کنند که هفت گونه آن (به جزء سیاه گوش) در استان کرمان رویت شده است.

پورسینا از پناهگاه های حیات وحش استان کرمان سخن به میان آورد و تصریح کرد: پناهگاه حیات وحش راور یکی از بزرگترین پناه‌گاه‌های حیات وحش کشور بوده که اولویت اصلی آن حفاظت از یوزپلنگ ایرانی است.

او ادامه داد: زیستگاه خرس سیاه در مناطق جنوبی استان مخصوصا در پناهگاه حیات وحش زریاب و منطقه حفاظت شده مارز است.

این فعال زیست محیطی کرمان را به دلیل وجود پرنده هوبره زبانزد دانست و اظهار کرد: متاسفانه در برخی از فصول سال شاهد قاچاق این پرنده زیبا و ارزشمند به کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم. هوبره پرنده مهاجر است ولی در استان کرمان لانه گذاری و جوجه آوری انجام داده است.

او زاغ بور را گونه شاخص استان کرمان اعلام کرد و افزود: این پرنده از تیره کلاغان و تنها مختص کشور ایران است و در زیستگاه‌های شهرستان‌های زرند، سیرجان، شهربابک پراکنش دارد و جمعیت آن پایین است، گفتنی است که در استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سمنان و … نیز این پرنده زیست می‌کند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش و موزه تاریخ طبیعی استان کرمان در ادامه درباره خزندگان به ایسنا گفت: مار در هر زیستگاهی مخصوصا زیستگاه‌های خشک مشاهد می‌شود و اگر احساس می‌کنید در منطقه‌ای مار وجود دارد از کنار جاهایی که آب است، دور باشید و در شب‌ها نیز با فاصله کمی از منابع آبی می‌توانید راحت در آن منطقه به سر ببرید.

او تاکید کرد: هیچ حیوانی به انسان آسیب نمی‌رساند مگر اینکه آن حیوان احساس خطر کند و برای دفاع از خود به انسان آسیب برساند.

پورسینا در ادامه در واکنش به این صحبت که جمعیت گراز در منطقه رمون (از توابع شهرستان جیرفت) زیاد شده و به باغات خسارات وارد می‌کند، گفت: برخی از گونه‌های حیات وحش به خشکسالی بسیار حساس هستند که یکی از آنها گراز است و متاسفانه خشکسالی و افزایش زمین‌های کشاورزی باعث شده گراز به باغات کشاورزی هجوم و خساراتی به وجود بیاورد.

او ادامه داد: کشاورزان با روشن کردن آتش، حفر کانال، یا با هماهنگی با یگان حفاظت محیط زیست تیراندازی هوایی کنند تا گرازها را از باغات دور کنند و اگر با این اقدامات به نتیجه نرسیدند، طبق دستورالعمل درخواست خود را ارائه داده تا نیروی ما در آن منطقه مستقر شود تا از روش های مناسب برای دفع حمله گرازها به باغات استفاده نمایند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش و موزه تاریخ طبیعی استان کرمان بیان کرد: حیات وحش نیز مانند خشکسالی، سرمازدگی و … باید در بیمه محصولات کشاورزی گنجانده شود تا خسارات حاصل از هجوم حیوانات به باغات و مزارع کشاورزی از طریق بیمه جبران شود و با این اقدام از حیات وحش در برابر شکار حفاظت می‌شود.

او در پاسخ به این سئوال که منطقه رمون دارای گونه های بسیار متنوع جانوری (خرس، پلنگ، انواع مار و …) و گیاهی(زیره سیاه، انواع گیاهان دارویی، اورس چند صد ساله و … ) زیادی است، چرا این منطقه حفاظت نمی‌شود؟ اظهار کرد: یکی از مراکز پناهگاه زریاب، منطقه رمون است.

پورسینا افزود: اگر اعتباری برای این بخش اختصاص یابد یکسری از باغات کشاورزی را فنس کشی خواهیم کرد تا اگر خرس به آن مناطق آمد به باغات و مردم خسارتی وارد نکند تا در زیستگاه خود به راحتی با انسان زندگی کند.

او درباره گونه‌های در حال انقراضی که در استان کرمان زیست می‌کنند، گفت: متاسفانه خرس سیاه، یوزپلنگ و هوبره در لیست قرمز قرار دارند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش و موزه تاریخ طبیعی استان کرمان خطاب به مردم گفت: وقتی به طبیعت مخصوصا در فصل بهار می‌روید اگر نوزاد حیوانی مشاهده کردید، با دلسوزی و ترحم به آن نگاه نکنید و از طبیعت آن را حذف نکنید و با خود به اداره حفاظت محیط زیست نیاورید زیرا مادر این حیوان در همان نزدیکی است و به علت ترس از انسان یا حیوان دیگر نوزاد خود را رها کرده و به محض فاصله گرفتن انسان، به سراغ نوزاد خود خواهد آمد و بدانید با این کارتان احتمال تلف شدن آن نوزاد حیوان زیاد است، چون رسیدگی به حیات وحش کار بسیار سختی است.

او در پایان گفت: کرمان مجهز به یک موزه تاریخ طبیعی به وسعت ۶۰۰ متر مربع است که انواع مختلف حیواناتی که در استان زیست می‌کنند را در آن نگهداری می کنیم و علاقمندان می توانند در ساعات اداری برای بازدید به اداره کل حفاظت محیط زیست استان مراجعه کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105150
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.