طرح جایگزینی سوخت مناسب در روستاها، باعث جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع می‌شود

طرح جایگزینی سوخت مناسب به جای بوته و هیزم، یکی از طرح های اثرگذار اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان این مطلب گفت: 320 روستا و 140 سکونتگاه عشایری در استان کرمان از هیزم جنگلی و بوته های مرتعی برای پخت وپز، گرم کردن منازل، حمام و دیگر نیازهای خود استفاده می کنند.
مهدی رجبی زاده اظهار داشت: سالانه حدود 2000 تن هیزم و بوته برای این مصارف سوزانده می شود که این مقدار برداشت هیزم باعث تخریب جنگل ها و مراتع در سطحی حدود 30000 هکتار می شود.
وی افزود: یکی از پروژه های اثرگذار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، خرید و توزیع اقلام گرمایشی مانند: تنور گازی، اجاق گاز، والور، اجاق نفتی، آبگرمکن و چراغ خورشیدی، بین مصرف کنندگان روستایی و عشایری می باشد.
مهدی رجبی زاده خاطر نشان کرد: یکی دیگر از حرکت هایی که در این رابطه پیگیر و دنبال آن بوده ایم، احداث جایگاه توزیع سوخت فسیلی نفت و گاز سیلندر در روستاها بوده است.
وی بیان داشت: در سال جاری 1100 خانوار ساکن در روستاها و سکونتگاه ها از مزایای این طرح استفاده کرده اند که این امر باعث شده از برداشت حدود 500 تن هیزم جلوگیری و حدود 4000 هکتار از جنگل های گرمسیری و سردسیری از تخریب محافظت بشوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=22953
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.