معاون امور عمرانی استانداری کرمان:


باید از کمک بخش خصوصی در زمینه تامین سموم و ماشین آلات بهره برد

معاون امور عمرانی استانداری کرمان گفت: باید در میزان واگذاری اعتبارات تخصصی به جهادکشاورزی کمک کنیم و از کمک بخش خصوصی در زمینه تامین سموم و ماشین آلات نیز باید بهره برد.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی در نشست ستاد بحران استان کرمان افزود: مبارزه با آفت ملخ نیاز به همکاری همه دستگاه های اجرایی دارد و بخشی از سموم نیز باید در اختیار کشاورزان قرار داده شود تا با آموزش های لازم از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا دار کرمان تصریح کرد: با توجه به اینکه ما تخصص لازم را در برخورد با این بیماری را نداریم، بنابراین اختیار تعطیلی مدارس به دلیل شیوع آنفلوآنزا را به آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی دادیم تا اگر نیاز بود مدارس تعطیل شوند.

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان نیز گفت: اعتبار مبارزه با آفات در کرمان ۲ میلیارد تومان بوده که برای مبارزه با این آفت ناچیز است و نیروها و ماشین آلات در شرایط کنونی زمینگیر هستند.

سعید برخوری افزود: سال گذشته رمز موفقیت ما در مبارزه با این آفت این بود که رفتار ملخ ها را می شناختیم و علمی با آن برخورد کردیم اما امسال  با بحران جدی روبرو می شویم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته برنامه و تلاش‌ زیادی شد و با کمک سازمان حفظ نباتات و سایر دستگاه‌ها به شکل خوبی مبارزه صورت گرفت که خسارتی به محصولات کشاورزی وارد نشود، اما امسال شرایط متفاوت است.

رییس سازمان جهاد و کشاورزی جنوب استان کرمان اظهار داشت: امسال تقریبا نسبت به سال گذشته سه برابر شیوع ملخ را داریم زیرا در سال گذشته ملخ ها در استان تخم گذاری کردند و  همچنین ملخ های صحرایی از سمت کشورهای پاکستان و هند و بخشی نیز از شبه جزیره عربستان وارد استان کرمان خواهند شد که این امر کار مبارزه را سخت تر می کند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان فائو اولین دسته‌های ملخ به زودی وارد ایران می شوند، تاکید کرد: از هم اکنون باید آماده باشیم و با برنامه پیش‌ برویم تا جلوی خسارت‌ها و بحران را بگیریم و باید بین دستگاه ها تقسیم وظایف انجام شود.

برخوری گفت: در حال حاضر حدود چهار تا پنج هزار لیتر سم موجود داریم و ملخ به دلیل شرایط دمایی فعلا نمی‌تواند تخم‌ریزی کند و ۲ ماه فرصت داریم تا  اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه این آفت سال گذشته هیچ خسارتی به محصولات کشاورزی در استان کرمان وارد نکرد افزود: اما امسال اولین دسته آن از سمت پاکستان چند روز قبل به سمت ایران حرکت کرده است که بخشی از آن وارد جازموریان می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38243
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.