مدیر حفط نباتات کرمان: سمپاشی علیه پسیل پسته در شب انجام شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه پسیل پسته از مهمترین آفت‌های کلیدی در باغ‌های پسته این استان است گفت: بهترین زمان سمپاشی برای از بین بردن این افت در شب می باشد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، ناصر طاهری با اشاره به گرم شدن هوا توصیه کرد: هفت شب تا هفت صبح به دلیل پایین بودن دما و وجود نداشتن نور خورشید، بهترین زمان برای سمپاشی در باغ های پسته است.

وی پایین بودن دما و وجود نداشتن نور و همچنین بالا بودن کیفیت آب را از جمله موارد مهم در راستای تاثیرگذاری سموم در مبارزه با پسیل پسته اعلام و تصریح کرد: رعایت نکردن موارد فنی ذکر شده موجب پایین آمدن کارایی سم و سوختگی برگ و میوه می شود.

طاهری گفت: استفاده از آب با کیفیت مناسب در سمپاشی بسیار مهم است لذا آب باید کیفیت مناسبی داشته باشد و از آب با درجه شوری و قلیایی کم استفاده شود.

وی گفت: در زمان سمپاشی علیه پسیل پسته اگر پی اچ آب بالا یا شور باشد، سم کیفیت خود را از دست می دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از کشاورزان خواست برای مبارزه شیمیایی علیه پسیل پسته دوز سم مصرفی را طبق نظر کارشناسان رعایت کنند.

وی افزود: کشاورزان برای مبارزه با پسیل پسته باید از سموم توصیه شده سازمان حفاظ نباتات استفاده کنند و بدانند استفاده از سموم غیرمجاز و غیرتوصیه شده علاوه بر ضرر و زیانی که به محصول و محیط زیست وارد می کند موجب مقاوم و طغیانی شدن آفت نیز می شود.

طاهری تاکید کرد: کشاورزان سموم مورد نیاز خود را با نظر کارشناسان گیاه پزشکی از فروشگاه های مجاز و معتبر خریداری و فاکتور دریافت کنند.

کشاورزان در زمان سمپاشی از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات پرهیز کنند 

وی گفت: زمانی که کشاورز می خواهد سمپاشی کند باید نکاتی مانند استفاده از ماسک، دستکش و لباس کار را رعایت و در طول مدت سمپاشی از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات اجتناب کنند.

طاهری گفت: کشاورزان از تماس سم با بدن و لباس خود خودداری کنند و در صورت برخورد سم با بدن و لباس بلافاصله نسبت به شست و شوی آن اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته خسارت پسیل پسته در استان کرمان به حداقل رسیده است اظهار داشت: باغ های پسته کشاورزانی که استانداردها و نکات فنی را رعایت نکنند ۷۰ تا ۸۰ درصد و در برخی موارد آسیب می بیند.

وی بیان کرد: حدود ۲۰۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان وجود دارد که بین ۲ تا سه نوبت علیه آفت پسیل سمپاشی می شود و اگر نکات فنی در این زمینه رعایت شود تعداد سم پاشی و هزینه های اقتصادی کاهش و درآمد افزایش پیدا می کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، سطح زیر کشت محصول پسته را در استان کرمان ۲۱۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: ۱۰ هزار هکتار از این مقدار غیربارور است.

آفت پسیل پسته از اردیبهشت آغاز و تا زمان برداشت و حتی بعد از برداشت به محصول و درختان پسته آسیب وارد می کند که باید با مدیریت تلفیقی علیه این آفت اقدام شود.

وی با بیان اینکه بهترین و موثرترین راه مبارزه با این آفت به کار بردن روش‌های مبارزه تلفیقی است اظهار داشت: کشاورزان به منظور مبارزه با آفت پسیل پسته در راستای خرید سم، نحوه و زمان سمپاشی از نظرات کارشناسان استفاده و در راستای احیای باغ و رسیدن به باغی شاداب و با طراوت نکات فنی را رعایت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: کشاورزان باید در روش مدیریت تلفیقی از فصل زمستان تا پس از برداشت محصول پسته، رسیدگی هایی به باغ از جمله تعمیرات، حذف علف های هرز، هرس، شخم زدن زمین، استفاده از روش های غیرشیمیایی و بیولوژیک و استفاده از کارت ها و نوارهای زرد برای کنترل آفت ها به ویژه آفت پسیل پسته را با نظر کارشناسان انجام دهند.

طاهری ادامه داد: شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان کرمان و گرمای ناشی از تغییرات جوی امکان طغیان آفت پسیل پسته را ممکن می کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان عنوان کرد: بخش بزرگ طغیان آفت پسیل پسته ناشی از شرایط بد اقلیمی و گرمی هوا و نیز استفاده از سموم غیرمجاز و تاریخ گذشته است لذا در تابستان و زمانی که هوا گرم است جمعیت آفت پسیل پسته در باغات افزایش می یابد که باغداران باید زمان سمپاشی مناسب را رعایت کنند.

طاهری ادامه داد: اگر با این آفت مقابله نشود موجب ریزش برگ درختان پسته، میوه و پوکی و نخودی شدن پسته می شود و اگر بعد از برداشت هم این آفت وجود داشته باشد اما از بین نرود، موجب ریزش جوانه های درخت پسته در سال بعد و کاهش چشمگیر محصول خواهد شد.

وی تاکید کرد: کشاورزانی در استان کرمان با رعایت نکات فنی و روشهای تلفیقی توانسته اند باغی شاداب و تولید محصول پسته ارگانیک داشته باشند.

طاهری افزود: کشاورزان بعد از برداشت محصول پسته، باغ های خود را رها نکنند زیرا رها کردن باغ موجب افزایش جمعیت آفت در سال آینده می شود.

وی از شخم، یخ آب زمستانه و از بین بردن بقایی گیاهی در باغ ها به عنوان اقدامات مفید در راستای مقابله با آفات نام برد و تاکید کرد: این اقدامات جمعیت پسیل زمستان گذر که قادر به وارد کردن خسارت بیشتری است را به شدت کاهش می دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: این استان طی سال جاری شاهد جمعیت کمتری از آفت پسیل پسته در باغ ها بود.

استان کرمان به عنوان قطب کشاورزی کشور، ۲۴ درصد باغات کشور و تولید سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=72311
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.