آغاز گام دوم تعیین تکلیف سپرده گذاران فرشتگان

گام اول تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان روز گذشته به پایان رسید و از امروز گام دوم آن آغاز می‌شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، کسانی که تا 20 میلیون تومان در تعاونی فرشتگان سپرده‌گذاری کردند می‌توانند با مراجعه به شعب مجاز کاسپین که از سوی بانک مرکزی اعلام شده‌اند، اصل پول خود را بگیرند. بر اساس اعلامیه‌ای که بانک مرکزی 26 اردیبهشت منتشر کرد، تا روز گذشته سپرده‌گذاران تا سقف 10 میلیون تومان فرشتگان می‌توانستند با مراجعه به شعب اعلام‌شده به اصل پول خود برسند و این مرحله اول تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان بود. یک روز پس از این اطلاعیه، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد که مرحله دوم از تاریخ ٩ خردادماه آغاز می‌شود و سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان تا مبلغ 20 میلیون تومان توسط موسسه اعتباری كاسپین تعیین تكلیف می‌شود. بانک مرکزی به سپرده‌گذاران گفت که می‌توانند مبلغ قابل دریافت را نزد موسسه اعتباری كاسپین سپرده‌گذاری کرده و در صورت عدم تمایل، نسبت به دریافت آن اقدام کنند. در حالی مرحله دوم تعیین تکلیف سپرده‌گذاران از امروز آغاز می‌شود که در روزهای گذشته جنجال بر سر حذف سود سپرده‌گذاران فرشتگان، عملاً گام اول تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان را با مشکل مواجه کرد. گامی که در آن قرار بود 87 درصد سپرده‌گذاران که 397 هزار و 392 نفر هستند، تعیین تکلیف شوند. البته در مرحله اول سپرده‌گذاران می‌توانستند ۹۰ درصد وجوه خود را به‌طور نقد دریافت کرده و یا اینکه در قالب سپرده در کاسپین نگه دارند و ۱۰ درصد باقی‌مانده را بعد از شناسایی و ارزیابی کامل دارایی‌های تعاونی منحل شده فرشتگان از محل مازاد دارایی دریافت کنند. بااین‌حال رقم پرداختی اعلام‌شده به سپرده‌گذاران تا سقف 10 میلیون تومان حکایت از ناموفق بودن گام اول دارد.

تا روز گذشته سپرده‌گذاران تا سقف 10 میلیون تومان فرشتگان می‌توانستند با مراجعه به شعب اعلام شده به اصل پول خود برسند و این مرحله اول تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان بود. یک روز پس‌ازاین اطلاعیه، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد که مرحله دوم از تاریخ ٩ خردادماه آغاز می‌شود و سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان تا مبلغ 20 میلیون تومان توسط موسسه اعتباری كاسپین تعیین تكلیف می‌شود. بدین ترتیب از امروز سپرده‌گذاران تا سقف 20 میلیون تومان می‌توانند به شعب اعلام‌شده کاسپین مراجعه کنند.

شعبه مجاز در استان کرمان: شهر کرمان، میدان بسیج، ضلع غربی، ابتدای خیابان فلسطین

پرداخت 13 میلیارد تومان در مرحله اول

روز گذشته خبرگزاری ایسنا گزارش داد که تاکنون تنها حدود ۱۳ میلیارد تومان به سپرده‌گذاران پرداخت‌شده است. اصلی‌ترین دلیل این پرداخت کم را می‌توان به حذف سود سپرده‌گذاران ربط داد. ماجرا از این قرار است که با اینکه تعاونی فرشتگان از اول شهریورماه سال ۱۳۹۴ با تشکیل مجمع انحلال خود را اعلام کرد، اما همچنان به سپرده‌گذاران آن سود پرداخت می‌شد. در حالی که در این مدت اصلاً تعاونی فعالیتی نداشته که در نتیجه آن سودی محقق و پرداخت شود. به‌عبارت‌دیگر از حدود هشت هزار و 600 میلیارد سپرده‌ای که در مجموع، فرشتگان جذب کرده بود، رقمی نزدیک به سه هزار میلیارد تومان را همین سودهایی در برمی‌گیرد که وجود خارجی نداشته و ماهیتی ندارند. از این‌رو بانک مرکزی این ارقام را نپذیرفته و با حذف آن مجموع بدهی به حدود پنج هزار و 600 میلیارد تومان می‌رسد.  از این رو با نظر مرجع قضایی تصمیم بر این شد تا مرحله تعیین تکلیف سپرده‌گذاران هیچ سودی از تاریخ انحلال به بعد به سپرده‌گذاران تعلق نگرفته و تنها اصل مبلغ مورد محاسبه و پرداخت قرار بگیرد. همین تصمیم باعث شد سپرده‌گذاران چندین تجمع در مقابل شعبه‌های اعلام شده داشته باشند. این در حالی بود که در حالت عادی هم این تعداد شعب برای پاسخگویی به 400 هزار نفر کافی نبودند چه برسد به اینکه در مقابلشان تجمع هم بشود. بنابراین پرداخت اصل پول سپرده‌گذاران تا سقف 10 میلیون تومان هم با کندی مواجه شد.

10 میلیونی‌ها هنوز فرصت دارند

گام دوم تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان اگرچه از امروز آغاز می‌شود اما سپرده‌گذاران تا سقف 10 میلیون تومان هم همچنان می‌توانند برای دریافت اصل پولشان به شعب اعلام شده مراجعه کنند.

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11374
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.