تاکید وزارت بهداشت بر کنترل تب کنگو

 

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری روز گذشته در خصوص آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت که مردم نگران این بیماری که اخیرا در فضای مجازی زیاد مطرح می‌شود نباشند. امسال نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی در این زمینه داشته‌ایم. ما از سال 77 با ظهور اولین مورد تب کریمه کنگو در کشور در زمینه درمان آن تجربه داریم و به خوبی آن را رصد می‌کنیم. آنطور که ایسنا نوشته، وی افزود: «هر سال موارد ابتلا به این بیماری حدود چند 10 نفر است، تمام اطلاعات مورد نیاز در این زمینه وجود دارد و وزارت بهداشت به صورت رایگان بیماران را درمان می‌کند. در موارد اخیر به جز یک مورد که ناشی از بی احتیاطی در فضای پیش سرد کشتارگاهی صنعتی اتفاق افتاد و دام‌ها به خوبی نگهداری نشدند، مشکل خاصی ایجاد نشده است و همه افرادی که در این کارگاه به بیماری مبتلا شده‌اند بهبود پیدا کرده‌اند.»

سخنگوی وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد که گوشت خریداری شده را به خوبی نگهدارند. البته این گوشت‌ها معمولا بعد از کشتار 24 ساعت نگهداری را طی کرده‌اند. همچنین لازم است که از خرید گوشت غیر بهداشتی و ذبح مستقیم و تماس با دامی که از سلامت آن مطمئن نیستند خودداری کنند. وی گزش کنه روی بدن دام، تماس با آلودگی و ترشحات خونی حیوان و سرایت از فرد مبتلا به فرد مراقبت کننده را از جمله راه‌های انتقال این بیماری معرفی کرد و گفت که آنچه در فضای مجازی درباره دفن بیماری در سه متر زیر خاک و استفاده از آهک دیده شد برای این است که مردم اطمینان داشته باشند خدمتگزاران آنها از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند که سالم‌ترین شرایط را برای آنها فراهم کنند. به گفته وی، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در دنیا 30 درصد است ولی در کشور ما به 15 درصد رسیده است البته حتی یک مورد ابتلا نیز اضافه است. حریرچی تاکید کرد: «امسال ابتلا به این بیماری با اینکه بیش از 15 نفر در یک مرکز آلوده شدند نسبت به سال گذشته کمتر است.»

محمد مهدی گویا، رییس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم در این خصوص گفت که اکنون این بیماری در کشور طغیانی نداشته‌است. این بیماری با وجود درمان دارویی در دسترس و موجود در کشور و همچنین تجویز رایگان برای بیماران، علی رغم درمان تا ۳۰ درصد موارد ممکن است باعث مرگ بیمار شود؛ این طبیعت بیماری است. خوشبختانه موارد مرگ در کشور بسیار کم بوده است و امیدواریم با برنامه اطلاع رسانی برای پزشکان و اقداماتی که صورت گرفته‌است آمار مبتلایان به این بیماری در سال جاری، پایین باقی بماند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11384
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.