دلیل کاهش سهمیه و مدال‌آوری در پارالمپیک چیست؟


پارالمپیک در کرمان به خاطره‌ها می‌پیوندد

استان کرمان باسابقه درخشان در حوزه پارالمپیک در پارالمپیک ۲۰۲۴ با کاهش سهمیه و مدال نسبت به دوره قبل همراه بود. استانی که نه‌تنها به لحاظ ثروت یکی از استان‌های غنی کشور است؛ بلکه در بخش نیروی انسانی و ظرفیت ورزشکار نیز استعدادهای زیادی را در خود دارد اما نگاهی به وضعیت ورزش‌های پارالمپیکی نشان از یک نمودار نزولی در شاخص‌ها دارد. موضوعی که مدیرکل ورزش و جوانان آن را رد می‌کند.

به گزارش کرمان‌نو، پارالمپیک، آوردگاهی که زمانی کرمان در آن افتخار می‌آفرید حالا با افول روبرو شده تا به‌گونه‌ای این نگرانی به وجود بیاید که در سال‌های آینده تعداد نمایندگان استان پهناوری مثل کرمان کمتر و کمتر و در نهایت هیچ شود.

تاریخچه پارالمپیک در کرمان

یک بررسی اجمالی به ۴ دوره قبلی پارالمپیک نشان می‌دهد که بهترین پارالمپیک کرمانی‌ها از نظر تعداد ورزشکار و مدال‌آوری برمی‌گردد به پارالمپیک ۲۰۱۶ برزیل که کرمان در آن ۹ سهمیه داشت؛ ۷ ورزشکار و ۲ مربی که شامل ۵ زن و ۴ آقا بودند. در این دوره سهم کرمان از مدال‌ها یک طلا، ۳ نقره و یک برنز بوده است. زهرا نعمتی در تیراندازی با کمان یک طلا و یک نقره، صادق رحیمی و مهمنی در فوتبال نابینایان صاحب مدال نقره شدند و پیمان نصیری در دوومیدانی یک برنز کسب کرد.

پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن، ۴ ورزشکار، ۲ طلا

کرمان در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن ۴ ورزشکار داشته که ۳ ورزشکار در تیراندازی با کمان و یک ورزشکار در دوومیدانی حضور داشتند و زهرا نعمتی و پیمان نصیری طلایی‌هایی ایران در این دوره بودند.

170536099

پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو؛ ۴ ورزشکار و یک مربی، ۲ طلا و یک نقره

کرمان در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو ۴ ورزشکار و یک مربی داشت زهرا نعمتی توانست در این دوره سومین طلای خود در ادوار پارالمپیک را در رشته تیراندازی با کمان کسب کند.

سعید افروز پدیدهٔ این دوره بود که به همراه مربی‌اش مهدی شاهرخی در این مسابقات حضور داشت و یک مدال طلا در پرتاب نیزه کسب کرد.

منصور پورمیرزایی دیگر ورزشکار کرمانی بود که در وزنه‌برداری مدال نقره مسابقات را کسب کرد.

سینا منشازاده نیز دیگر ورزشکار کرمانی این دوره بود که دستش از کسب مدال خالی ماند.

images 26

سعیدافروزمدالطلایپارادوومیدانیمسابقاتجهانیراتقدیمرئیس جمهورشهیدکرد

پارالمپیک2020 اهدایمدالنقرهمنصورپورمیرزایی 1 e1728997412744

12047572 355 1

پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه؛ خیلی بد

بدون شک بدترین دوره پارالمپیک برای کرمان پارالمپیک ۲۰۲۰ فرانسه بوده جایی ما هم با کاهش سهمیه روبرو بودیم و هم با کسب مدال.

در این دوره کرمان ۳ ورزشکار و یک مربی در مسابقات داشته که سهم کرمان تنها یک مدال طلا توسط افروز در رشته پرتاب نیزه بوده است.

17254493523769

پاریزی: کاروان‌ها کیفی اعزام می‌شوند

باوجود نگرانی‌ها نسبت به این کاهش سهمیه و مدال‌آوری میثم پاریزی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان اما معتقد است که در کرمان در مقایسه با کل کشور کاهش سهمیه‌ای نداشتیم. او در پاسخ به پرسش «کرمان نو» مبنی بر اینکه دلیل این کاهش چیست، گفت: «شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک تصمیمی را مبنی بر این گرفته‌اند که کاروان‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران به‌صورت کیفی اعزام شوند.»

پاریزی ادامه داد: «اگر تعداد ورزشکاران اعزامی در سراسر کشور را با تعداد ورزشکاران اعزامی کرمان مقایسه کنید متوجه می‌شوید که در کلیات این آمار افت نداریم؛ بلکه همیشه آمار کرمان رشد داشته است.»

پاریزی با بیان اینکه ما در دوره قبل پارالمپیک ۲ مدال طلا داشتیم؛ ولی پارالمپیک ۲۰۲۴ یک مدال طلا ادامه داد: «تیم والیبال نشسته ما در بازی فینال با ۲ اختلاف امتیاز نتوانست صعود کند اگر این تیم سهمیه مسابقات را می‌گرفت ما به لحاظ نفرات، تعداد سهمیه بیشتری را در پارالمپیک پاریس داشتیم و نسبت به دوره قبلی تعداد نفرات بیشتری هم در سهمیه ایران داشتیم.»

او افزود: «این‌ها اتفاقات و نوساناتی است که در ورزش کاملاً طبیعی است؛ اما اگر آمار ورزشکاران اعزامی کشور و کرمان را در یک مقیاس مناسبی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که این کاهش کلی است و محدود به استان کرمان نیست و مدل اعزام باعث شده از استان‌های مختلف تعداد کمتری اعزام شوند.»

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان در مورد وضعیت کلی ورزش استان گفت: «ورزش استان خداراشکر به همت نیروی انسانی، هیئت‌ها، باشگاه‌ها، صنایع و بنگاه‌هایی که کمک می‌کنند یک ظرفیت روبه‌رشدی دارد.»

12326118 644 1

اما همچنان این پرسش بزرگ باقی می‌ماند که نقش اداره ورزش، هیئت‌ها، بنگاه‌ها و صنایع در ارتقای ورزش استان چیست؟!

در این سال‌ها چند تا زهرا نعمتی‌ها و سعید افروزها توانستیم در استان پرورش دهیم و در نهایت آینده پارالمپیک در استان چه می‌شود؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=123190
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.