کاهش ۱۷درصدی طلاق و افزایش ۷ درصدی ازدواج در رفسنجان

احمد جمالی زاده گفت که آمار طلاق در رفسنجان ۱۷ درصد کاهش و آمار ازدواج نیز 7درصد افزایش یافته و این در حالی است که آمار ازدواج کشوری ۵ درصد افزایش را نشان می دهد.
وی بیان کرد که عملکرد همه نهادها از جمله دادگستری، معاونت بهداشتی و دیگر متولیان در این راستا موثر و قابل تقدیر است.
جمالی زاده افزود که تشکیل کلاسهای تکمیلی مشاوره ازدواج، برگزاری جلسات و کارگاههای آموزشی متعدد در جهت توانمندسازی مشاورین و جوانان از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در امر کاهش طلاق و افزایش ازدواج مفید بوده است.
جمالی زاده در بخش دیگری از سخنانش به اجرای فاز دوم برنامه خدمات نوین سلامت (ایراپن) اشاره کرد و گفت که این طرح برای هشت عامل خطر و چهار بیماری است که بیش از ۷۰ درصد علت مرگ و میر مردم کشور را تشکیل می دهد.
وی بیان کرد که امروز سلامت مردم از ناحیه بیماری های غیر واگیر به خطر افتاده و ۴ عامل خطر رفتاری شامل تغذیه نامناسب، کم تحرکی ، استعمال دخانیات و مصرف الکل و ۴ عامل بیولوژیک شامل فشار خون، قند خون، چربی خون بالا و چاقی است که منجر به بروز بیماری های قلبی، آسم، سرطان و دیابت می شوند.
او ادامه داد: «این عوامل ۷۶ درصد از مرگ و میرها در کشور را شامل می شود که به همین منظور برای پیشگیری و کنترل این موارد برای هر شهروند یک پرونده سلامت تشکیل شده تا ‘ خدمات نوین سلامت ‘ به واسطه وجود این پرونده به مردم ارایه گردد».
جمالی زاده عنوان کرد که این برنامه شامل خطرسنجی ۱۰ ساله سکته های قلبی، مغزی و غربالگری سرطان های پستان، کولورکتال و دهانه رحم است که برای همه افراد بالای ۳۰ سال اجرا می شود.
وی بیان کرد که قبلا در فاز اول، خدمات نوین سلامت در شش مرکز بهداشتی رفسنجان از جمله قاسم آباد، حمید آباد و عرب آباد و سه مرکز شهری شماره ۱ ، ۲ و ۵ ارایه می شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد که در فاز دوم در ده مرکز جامع سلامت در رفسنجان و انار از جمله کبوترخان، لاهیجان، هرمزآباد، کریم آباد محقق، عباس آباد آقا غفور، اسماعیل آباد نوق، صفاییه ، بهرمان ، امین شهر و لطف آباد انار این طرح آغاز شده و تمامی افراد بالای ۳۰ سال تحت پوشش این مراکز خدمات فوق را دریافت می نمایند.
وی اظهار کرد که قرار است تا مدتی دیگر تمام مراکز شهری و روستایی در ۲ شهرستان انار و رفسنجان این برنامه را اجرا کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13753
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.