شهریه مدارس غیرانتفاعی را وزارتخانه تعیین می‌کند نه ستاد تنظیم بازار

رییس اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی استان کرمان در پاسخ به این شائبه که اختیار تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی هر استان به ستاد تنظیم بازار آن استان مربوط می شود، گفت: چه کسی چنین کاری کرده است؟ وقتی من تابع وزارت آموزش و پروش هستم و قانون خاص دارم در کجای قانون نوشته شده که من باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنم و این سازمان همانگونه که برای مرغ، برنج، شکر، آرد و … نرخ گذاری می‌کند برای آموزش نیز نرخ گذاری کند؟

آن طور که ایسنا نوشته فریبا اسکندری‌زاده در واکنش به مباحث مطرح شده در ستاد تنظیم بازار روز گذشته استان درباره اخذ شهریه بالای مدارس غیرانتفاعی در کرماخارج از مصوبه این ستاد و انتقاد سرپرست معاونت اقتصادی استاندار کرمان از نبود روسای این سازمان در جلسه گفت: در جلسه دیروز (24 مهرماه) اصلا ما دعوت نبودیم اما در دو جلسه قبل حضور داشتیم که در آن جلسات در خصوص قیمت نان و مرغ تصمیم‌گیری شد و ما از ابتدا تا انتها در آن دو جلسه حضور داشتیم.

وی با تاکید برآنکه از برگزاری و صحبت های جلسه دیروز تا این لحظه اطلاعی نداشتیم، در ادامه از شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی سخن به میان آورد و اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار باید بدانند که ما قانون خاص داریم و تابع آموزش و پرورش هستیم و براساس آیتم‌های مدارس نیز شهریه مشخص می‌شود و ما در نرخ شهریه هیچ دخل و تصرفی نداریم.

رییس اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی استان کرمان افزود: موسس مدارس غیرانتفاعی مستندات خود را در سامانه مشارکت‌ها بارگذاری می‌کند و این مستندات به وزارت آموزش و پرورش ارسال و سپس وزارتخانه به ما میزان شهریه را ابلاغ می‌کند، لذا استان هیچ‌گونه دخل و تصرفی در شهریه مدارس ندارد.

وی در پاسخ به این شائبه که اختیار تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی هر استان به ستاد تنظیم بازار آن استان مربوط می شود، گفت: چه کسی چنین کاری کرده است؟ وقتی من تابع وزارت آموزش و پروش هستم و قانون خاص دارم در کجای قانون نوشته شده که من باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنم و این سازمان همانگونه که برای مرغ، برنج، شکر، آرد و … نرخ گذاری می‌کند برای آموزش نیز نرخ گذاری کند؟

اسکندری‌زاده تاکید کرد: در بحث آموزش چه کسی در ستاد تنظیم بازار می‌تواند نرخ گذاری کند؟ حوزه تخصصی آموزش در وزارت آموزش و پروش بوده و این نهاد تخصص این کار را دارد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که مطرح شده شهریه غیرانتفاعی‌های استان گزاف است؟ عنوان کرد: آنها بر چه اصلی این مطلب را بیان کرده‌اند؟ شهریه‌ها را برچه اساسی بررسی کرده‌اند که به این نتیجه رسیده‌اند؟ و با چه مستند و تخصصی این مطلب را اعلام کرده‌اند؟ شهریه را وزارتخانه براساس قانون تعیین می‌کند و در استان کسی تصمیم‌گیر این موضوع نیست.

رییس اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی استان کرمان با بیان این مطلب که شهریه مدارس غیرانتفاعی 6 تا 29 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این افزایش شهریه نیز براساس خودارزیابی موسس این مدارس مشخص می‌شود، تصریح کرد: ما قوانین خاص داریم و شهریه براساس حق‌التدریس، اجاره بها، بیمه، خدمات، امکانات، تجهیزات و … تعیین می‌شود، ضمن آنکه افزایش شهریه درصدی است و این‌گونه نیست که شهریه مدارس امسال نسبت به سال گذشته چند برابر شده باشد.

وی تعیین شهریه را یک کار تخصصی دانست و اظهار کرد: تعیین شهریه در حوزه کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت نیست که بتواند نرخ شهریه را تعیین کند و این نرخ شهریه سامانه‌ای تعیین می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36781
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.