غذای ناسالم متهم اصلی کوتاهی عمر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: غذای ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و مير ناشی از بيماری‌های غيرواگير از جمله بيماری‌های قلبی عروقی، ديابت و برخی سرطان‌ها است.

الهام پیپر| غذای ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و مير ناشی از بيماری‌های غيرواگير از جمله بيماری‌های قلبی عروقی، ديابت و برخی سرطان‌ها است، عادات غذايی ناسالم علاوه بر اين كه يك پنجم مرگ‌ها را در دنيا رقم می‌زند مبلغی بالغ بر ٢تريليون دلار در سال نيز بودجه به بخش سلامت تحميل می‌كند.همچنین مصرف نکردن مداوم صبحانه در طولانی مدت و حذف آن باعث می‌شود که بدن با فقدان ریز مغذی‌ها، کالری دریافتی مورد نیاز و کمبود ویتامین‌ها و املاح مواجه شود که در نهایت باعث کم خونی، دیابت در سنین بزرگسالی، کمبود کلسیم، مشکلات گوارشی و مشکل دررشد کودک می‌شود.نخوردن صبحانه باعث می‌شود حافظه‌ی کوتاه مدت کودک آسیب دیده و ضعف در تمرکز تشدید شود، بنابراین صبحانه وعده‌ای است که به هیچ وجه و درهیچ شرایطی نباید حذف شود.
رییس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: مصرف نکردن مداوم صبحانه در طولانی مدت، سبب می‌شود بدن با فقدان ریز مغذی‌ها، کالری دریافتی مورد نیاز و کمبود ویتامین‌ها مواجه شود.
رضا محمودی افزود: با شروع فصل درس و مدرسه، باید توجه بیشتری به تغذیه دانش آموزان داشته باشیم، چه بهتر که انتخاب خوراکی‌ها و مواد غذایی آن‌ها را در خانواده در نظر بگیریم و علاوه بر سه وعده‌ی غذایی برای آن ها، دو میان وعده از خوراکی‌ها و مواد طبیعی مغذی انتخاب کنیم تا مواد لازم و مفید با ارزش غذایی بالا، برای تمرکز و درس خواندن دانش آموزان فراهم شود.
او افزود: در طی ۹ ماه ایام تحصیل، دانش‌آموزان، انرژی بیشتری را چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ فکری صرف فعالیت‌های روزمره می‌کنند لذا باید این انرژی توسط میان وعده‌ها و صبحانه‌ی سالم تامین شود.
محمودی با اشاره به اینکه در بین وعده‌های غذایی معمولاً به صبحانه کمتر توجه می‌شود، در رابطه با فواید صبحانه و مضرات کم توجهی به وعده‌ی بسیار مهم صبحانه تصریح کرد: در جوامع امروزی به دلیل اشتغال والدین به صورت همزمان، صبحانه از بین وعده‌های غذایی حذف شده و به فراموشی سپرده شده است.
او بیان داشت: مغز پس از بیدار شدن از خواب، برای مدت کوتاهی می‌تواند سطح گلوکز خون را، در حدی که به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود، نگه دارد، اما اگر مدت ناشتا بودن افزایش یابد فعالیت مغزی دشوارتر شده و درنتیجه تمرکز و حواس مختل می‌شود.

مصرف نکردن صبحانه می‌تواند در رشد کودکان اختلال ایجاد کند

رییس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: مصرف نکردن مداوم صبحانه در طولانی مدت و حذف آن باعث می‌شود که بدن با فقدان ریز مغذی‌ها، کالری دریافتی مورد نیاز و کمبود ویتامین‌ها و املاح مواجه شود که در نهایت باعث کم خونی، دیابت در سنین بزرگسالی، کمبود کلسیم، مشکلات گوارشی و مشکل دررشد کودک می‌شود و همچنین این کودکان به دلیل مصرف تنقلات ناسالم مانند چیپس و پفک، برای سیر کردن خود در طول روز، بیشتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می‌گیرند.
او افزود: کودکانی که تازه مدرسه را آغاز کرده اند، مانند پیش دبستانی‌ها و کلاس اولی ها، به دلیل اینکه عادت ندارند، صبح زود از خواب بیدار شوند، به راحتی صبحانه نمی‌خورند و این مشکل ساز است.
محمودی تصریح کرد: در این صورت کودک در طول روز، احساس بی حالی و بی حوصلگی کرده که خود باعث عدم تمرکز شده و درصد یادگیری را کاهش می‌دهد.
او بیان داشت: نخوردن صبحانه باعث می‌شود حافظه‌ی کوتاه مدت کودک آسیب دیده و ضعف در تمرکز تشدید شود، بنابراین صبحانه وعده‌ای است که به هیچ وجه و درهیچ شرایطی نباید حذف شود.
رضا محمودی گفت: یک صبحانه خوب باید حاوی قند‌های ساده‌ای که امکان جذب سریع را دارند مانند آبمیوه ها، عسل و مربا باشد و همچنین دارای مواد قندی دیر جذب مانند کیک صبحانه و نان باشد و از نظر ارزش غذایی، پنیر نسبت به خامه و کره از ارزش بیشتری برخوردار بوده و بچه‌هایی که نسبت به شیر حساس هستند، بهتر است پنیر را در دستور غذایی خود برای تغذیه قرار دهند.
او به بهترین صبحانه برای مصرف دانش آموزان و همچنین مواد غذایی که کارایی مغز را در دوران مدرسه افزایش می‌دهند اشاره کرد و افزود: عسل، تخم مرغ، شیر، پنیر تازه، گردو، مربای بالنگ، میوه‌های تازه، نخودچی و کشمش و مویز، توت خشک، انواع برگه‌های میوه و… در کنار میان وعده‌های ذکر شده، انتخاب نوشیدنی مناسب، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
محمودی تصریح کرد: بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی، یک بطری شیشه‌ای آب است به دلیل اینکه دانش آموزان در سال‌های اول مدرسه، توانایی خوردن آب از آب خوری را ندارند و این کار برایشان مشکل است و همچنین احتمال بروز بیماری‌ها در استفاده از آب‌خوری افزایش می‌یابد، بهتر است کودکان بطری آب را با خود به مدرسه ببرند.
او از والدین خواست: حتما به این نکته توجه کنند که در استفاده از بطری‌های آب، اکیدا از بطری‌های پلاستیکی، مانند بطری‌های آب معدنی استفاده نکنند، چرا که این ظروف، یک بار مصرف بوده و کودک را در معرض بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان قرار می‌دهند.

غذای ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و مير ناشی از بيماری‌های غيرواگير از جمله بيماری‌های قلبی عروقی، ديابت و برخی سرطان‌ها

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: غذای ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و مير ناشی از بيماری‌های غيرواگير از جمله بيماری‌های قلبی عروقی، ديابت و برخی سرطان‌ها است.
دکتر « علی اصغر خیرخواه » گفت: روز جهانی غذا هر سال در ( ٢٤ مهر) برگزار می شود و در سال جاری FAO شعار تغذيه سالم برای دستيابی به جهانی بدون گرسنگی را برای برگزاری اين روز نام گذاری و اعلام كرده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، افزود: در دهه‌های اخير به دليل جهانی شدن، شهرنشينی و افزايش درآمدها، رژيم و عادات غذايی افراد به طور چشمگيری تغيير يافته است و مردم جهان عمدتا از مصرف غذاهای فصلي به خصوص گياهی و غنی از فيبر به سمت مصرف غذاهايی با كربوهيدرات تصفيه شده، قند و چربی و نمك زياد، غذاهای فرآوری شده، گوشت و ساير محصولات با منبع حيوانی حركت كرده‌اند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر زمان كمتری برای تهيه وعده‌های غذايی صرف می شود و مصرف‌كنندگان به ويژه در مناطق شهری به طور فزاينده به سوپرماركت‌ها، فروشگاه های فست فود، غذاهای خيابانی و رستوران مراجعه مى كنند.
دکتر خیرخواه، بیان داشت: غذای ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و مير ناشی از بيماری‌های غيرواگير از جمله بيماری‌های قلبی عروقی، ديابت و برخي سرطان ها است، عادات غذايی ناسالم علاوه بر اين كه يك پنجم مرگ‌ها را در دنيا رقم می زند مبلغي بالغ بر ٢تريليون دلار در سال نيز بودجه به بخش سلامت تحميل می كند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اضافه کرد: تركيبی از رژيم های غذايی ناسالم و سبك زندگی بی تحرك موجب افزايش نرخ چاقی در جهان شده است و نه تنها در كشورهای كم درآمد نيز مشكل گرسنگی و چاقی اغلب با هم وجود دارد و هم اكنون بيش از ٦٧٠ ميليون بزرگسال و ١٢٠ ميليون دختر ( ٥ تا ١٩ ساله ) چاق هستند و بيش از ٤٠ ميليون كودك زير ٥ سال داراي اصافه وزن هستند ، درحالی كه بيش از ٨٠٠ ميليون نفر از گرسنگی رنج می‌برند.
وی، ابراز داشت: در حوزه دانشگاه علوم پزشكی جيرفت مصرف روزانه ميوه، سبزيجات و لبنيات از ميزان لازم توصيه شده كمتر است و بالعكس مصرف نمك و روغن بيشتر از حد مجاز جهانی است كه بايد در اين زمينه ، آموزش ها و توانمند سازی خانواده‌ها را در خصوص اصول تغذيه سالم افزايش دهيم.
دکتر خیرخواه، در ادامه، افزود: يك برنامه غذایی، زمانی سالم محسوب می‌شود كه با تامين غذای كافی، ايمن، مغذی و متنوع نيازهای افراد را تامين كند و خطر ابتلا به بيماری را در وی كاهش دهد بنابراین برنامه غذايی مناسب بايد شامل ميوه، سبزی، حبوبات، مغزها، دانه‌ها، غلات سبوسدار و غذاهای كم چرب (به خصوص از نظر چربی‌های اشباع و ترانس) و با قند كم باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، در پایان ضمن توصیه به خانواده‌ها به ويژه مادران و زنان كه وظيفه تهيه و طبخ غذای خانوار را برعهده دارند، عنوان داشت: مادران و زنان در كلاس‌های آموزشی اصول تغذيه سالم و آشنايی با هرم غذايي، كه توسط بهورزان و مراقبين سلامت در كليه خانه ها، پايگاه ها و مراكز بهداشتی برگزار می‌شود شركت كنند تا با ارائه غذای سالم در خانواده، سلامتی و نشاط اعضاء خانواده را تامين کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36811
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.