گردشگری می تواند محور اصلی توسعه صادرات استان باشد

رئیس اتاق کرمان گفت: گردشگری می تواند از بخش های مهم جذب منابع ارزی و محور اصلی توسعه صادرات استان باشد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق کرمان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه صادرات از گمرکات استان در شش ماهه نخست سال جاری 264 میلیون دلار در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن و… بوده، افزود: اگر صادرات محصولات و کالاهای استان از سایر گمرکات را نیز به آمار صادرات از گمرکات استان اضافه کنیم مجموع صادرات استان 500 میلیون دلار خواهد شد که این میزان صادرات به معنای تلف کردن منابع است.

وی ادامه داد: اگر یارانه‌های اختصاص یافته به بخش های مختلف را حذف کنیم درآمدهای ناشی از صادرات بسیار کم خواهد بود و به همین دلیل گردشگری می تواند به عنوان حوزه‌ای کم هزینه و ارزان نسبت به سایر بخش ها، درآمدها را افزایش دهد. طبیب زاده، به نبود مجتمع های بین راهی مناسب به عنوان مشکلی که از سال 1352 تاکنون در استان وجود داشته، اشاره و بیان کرد: وجود نداشتن یک برنامه جامع برای گردشگری استان، باعث شده ضعف ها پوشش داده نشوند.

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: باید در استان متناسب با نیاز گردشگران تجهیزات، زیرساخت ها و خدمات را تکمیل و ارتقا داد تا بتوان حضور گردشگران بیشتری را شاهد بود. وی اظهار کرد: به نظر می رسد برای بهره بردن از همه ظرفیت های گردشگری استان، شناخت کلی و یا اراده جدی وجود ندارد که در این رابطه باید بر روی تهیه و تدوین طرح جامع گردشگری استان متمرکز شویم.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق کرمان، گردشگری را یک حوزه پولساز و اشتغالزا عنوان کرد و گفت: امیدواریم تشکیل وزارت گردشگری و پس از آن حضور وزیر گردشگری در اولین سفر استانی خود در کرمان بتواند زمینه فعالیت و رونق بیشتر حوزه گردشگری در کشور و استان شود.

محمدرضا بهرامی، از نظارت قوه قضائیه بر وزارت گردشگری به عنوان یک اتفاق خوب در این حوزه سخن گفت و افزود: با رصد مداوم شرایط حاکم بر گردشگری و ارائه اطلاعات شفاف و دقیق در خصوص این شرایط، تهیه فرصت‌های سرمایه گذاری حاوی اطلاعات لازم، بررسی وضعیت زیرساخت ها، شرایط بازار و ارزیابی اقتصادی، به کارگیری اعتبارات دولتی به عنوان مکمل سرمایه های بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت های لازم، تلاش برای تسهیل اخذ مجوزهای لازم و تسهیل اعطای وام هایی با بهره پایین، می توان چشم انداز خوبی را در گردشگری شاهد بود.

گفتنی است در این نشست روسای کمیته های آموزش، صنایع دستی و رفع موانع کسب و کار به ارائه گزارش فعالیت های مختلف در حوزه های خود پرداختند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36812
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.