سرپرست راه آهن کرمان با بیان اینکه راه آهن کرمان چند نقطه بحرانی دارد که می خواهیم در این چند نقطه تله های ماسه گیر اجرا شود، گفت: پیشنهاد می کنیم که نشست مشترکی با استاندار و مسوولان کرمان داشته باشیم تا یک بسیج استانی برای جلوگیری از روان شدن ماسه ها در نقاط ماسه گیر ریلی راه آهن کرمان شکل گیرد.
“مجید ارجونی” در نشست با مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه بخشی از خطوط ریلی استان ماسه گیر است گفت: این ماسهها باعث خسارت به ریل و ایجاد خطراتی برای قطار می شود و همچنین هزینه های بالایی برای تعمیر و نگهداری در بر دارد .
ارجونی تصریح کرد: جلوگیری از هجوم ماسه ها درخط ضمن بهره وری در انجام بازسازی خط باعث پیشگیری از سوانح احتمالی در آینده نیز می شود.
وی با تاکید بر اینکه هر ماه هزینه های هنگفتی بابت تعمیر و نگهداری خط هزینه میکنیم گفت: باید به دنبال رفع مشکل نقاط بحرانی خط باشیم و با استفاده از تله های ماسه گیر، می توانیم ورود بخشی از ماسه ها را کنترل کنیم.
سرپرست راه آهن کرمان با بیان اینکه راه آهن کرمان چند نقطه بحرانی دارد که می خواهیم در این چند نقطه تله های ماسه گیر اجرا شود افزود: پیشنهاد می کنیم که نشست مشترکی با استاندار و مسوولان کرمان داشته باشیم تا یک بسیج استانی برای جلوگیری از روان شدن ماسه ها در نقاط ماسه گیر ریلی راه آهن کرمان شکل گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه در گذشته بازدیدهایی از خط ریلی استان داشتهایم و تصمیماتی در این خصوص گرفته شد اما اجرایی نشده است اظهار کرد: در برخی از طرحها شاید بین ۵ تا ۱۰ سال بتوانیم نتیجه کار را ببینیم لذا باید دنبال طرح های زودبازده باشیم و با کمک راه آهن یک طرح اساسی را داشته باشیم.
“مهدی رجبی زاده” از آغاز عملیات اجرایی پروژه تله های رسوب گیر در خطوط ریلی منطقه سیریز خبرداد و گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد ریال و برای جلوگیری از ماسه ها در خطوط ریلی است، همچنین طرح نهال کاری به میزان ۱۰۰ هکتار در منطقه سیریز بزودی اجرا می شود که اعتبار این طرح نیز ۳ میلیارد ریال است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح ها مشکل ماسه ها در خطوط ریلی منطقه سیریز رفع می شود خاطرنشان کرد: وسعت کار در منطقه شوره گز بسیار زیاد است و باید طرح های بیشتری در این منطقه داشته باشیم ضمن آنکه باید عنوان کرد که به دلیل وسعت زیاد و عدم مطالعات تحقیقاتی در این منطقه کار بسیار سخت است.
وی با اشاره به اینکه ایستگاه راه آهن فهرج در پروژههای سال جاری اداره کل منابع طبیعی برای جلوگیری از روان شدن ماسه ها قرار دارد تاکید کرد: همراه بودن با ما باعث دلگرمی است و امیدواریم باعث شود که پروژهها سریعتر اجرایی شود تا رضایت مردم را داشته باشیم.