اهالی ساردوییه چشم انتظار گازرسانی

ساردوییه یکی از مناطق سردسیر و پرجمعیت در استان است که مقصد گردشگران زیادی نیز است. مردم منطقه از نرسیدن گاز به ساردوییه گلایه دارند ولی انگار سال گذشته فرماندار سابق جیرفت گفته بود که پایان سال آینده یعنی سال 98 ساردوییه گازرسانی می‌شود. بخشدار ساردوییه می‌گوید مشکل از ساردوییه و جیرفت نیست گاز این منطقه از سمت هنزا باید برسد و انگار در هنزا پروژه با مشکلاتی مواجه شده است. بخشدار هنزا نیز می‌گوید: پیمانکار قبلی با مشکل مواجه شده و فقط ده درصد از کار باقی مانده که منتظر پیمانکار جدید هستیم.

الهام پیپر| سال گذشته فرماندار سابق جیرفت گفته بود بهره‌برداری از طرح گازرسانی ساردوییه جیرفت تا پایان سال آینده و ساخت ۴۵ کیلومتر راه روستایی در بخش ساردوئی از ابتدای دولت یازدهم از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان کرمان هستند. احمد امینی‌روش در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود: این پروژه از 12 بهمن سال 94 عملیات اجرایی آن شروع شده است. طول گازرسانی این پروژه 72 کیلومتر بوده و این طرح بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
فرماندار جیرفت با بیان اینکه 3 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار اولیه برای این طرح پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: طرح گازرسانی به بخش ساردوئیه تا سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد.
امینی‌روش عنوان کرد: با اتمام عملیات گازرسانی در بخش ساردوییه 2 هزار و 700 خانوار از نعمت گاز برخوردار می‌شوند. این طرح در مرحله اول مرکز شهر و بخش را شامل می‌شود و در فاز دوم تا شعاع 8 کیلومتر از مرکز بخش اجرا می‌شود.
وی افزود: در اجرای طرح‌های صنعتی که برای مراکز بخش‌ها تعریف می‌شود واحدهای تولیدی که در حاشیه شهرستان قرار دارند می‌توانند از گاز به عنوان سوخت جایگزین استفاده کنند.فصل سرما در حالی شروع شده که هنوز شعله گاز در ساردوییه روشن نشده البته در گفته‌های فرماندار قبل هم نوید رسیدن گاز در پایان امسال به مردم این منطقه داده شده بود.مردم ساردوییه از نرسیده گاز به این منطقه سرد و کوهستانی ناراحت هستند و می‌گویند چرا جیرفت که گرمتر است زودتر از ما صاحب گاز می‌شود.

ساردوییه سرد و بدون گاز

ساردوییه به دليل شرايط خاص جغرافيايی هرساله در روزهای سرد زمستانی شرايط بسيار سختی را می‌گذراند و مردم اين منطقه از استان کرمان، شب‌های سرد و يخبندان را بدون بهره‌مندی از سوخت مطمئن سپری می‌كنند.
این شهر در ۸۰ کیلومتری شهر جیرفت واقع شده و از نظر آب وهوایی دارای آب وهوای معتدلی در فصول گرم است که در فصل تابستان به دلیل چشمه‌سارها و کوه‌های دیدنی همچون کوه‌های بهرآسمان و وجود امامزاده سلطان سیداحمد توجه گردشگران زیادی را به خود جلب ‌کرده است. طبق آمارها این منطقه دارای جمعیتی برابر با 36 هزار نفر است و مردم آن از داشتن گاز بی‌بهره هستند.

تسریع در گازرسانی

مردم ساردوییه انتظار داشتند حداقل بتوانند در زمستان امسال از گاز، این نعمت خدادادی استفاده کنند اما نگرانی آنها از اينجاست كه ممکن است زمستان آینده نيز پای گاز به منطقه‌شان باز نشود.
به هر حال خوب است مسوولان بدانند كه گازرسانی به ساردوییه است منطقه‌ای که می‌گویند همزمان به مرکز استان یزد به بخش تبدیل شده اما همچنان در همان حد مانده است. یکی از اهالی می‌‌گوید: در حال حاضر مردم برای گرم کردن خانه‌هایشان مجبور هستد نفت سفید و نفت گاز و گاهی سیلندرهای گاز را با مشکلات خاص خود تهیه و استفاده كنند.
محمدی افزود: سرمای بیش از حد هوا در این منطقه، بسیاری از فعالیت‌ها را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و انتظار می رود با تسریع در پروژه گازرسانی به این شهر، یکی از مهم‌ترین دغدغه های مردم رفع شود.وی ادامه داد: در روزهای سرد زمستان علاوه بر مشكل گاز، با مشكلات ديگری نيز دست و پنجه نرم می‌كنیم به نحوی كه سرما و یخبندان آب شرب مردم اين منطقه را نيز قطع می‌کند. به دلیل سرمای بیش از حد، کنتورها و لوله‌های آب شرب برخی منازل و حتی لوله های آب شرب و بهداشت برخی قمست های داخل شهر یخ زده و مردم مجبورند آب ضروری و مورد نیاز خود را از تنها چشمه قنات موجود در ندوشن و یا از طریق شیر فلکه‌های یخ نزده موجود در سطح شهر تهیه کنند و حتی برخی مردم نیز با جمع‌آوری برف اقدام به تهیه آب شرب خود می‌کنند.
وی بيان كرد: ساردوییه به عنوان سردترین نقطه استان شب های سرد و یخبندانی را سپری می کند و سوز سرما و یخبندان مردم را خانه نشین می‌کند.
مردم این منطقه به دلیل سرما و کاهش بیش از حد هوا مایلند روز و شب را در خانه‌هایشان سپری کنند.
سرمای هوا حتی موجب ايجاد اختلال در رفت و آمد مردم می‌شود و در حالی كه شهرداری تلاش می‌کند شرایط رفت و آمد مردم را بهبود ببخشد.
باز هم مشکلات زیادی داریم و اگر گازرسانی به منطقه انجام شود مغازه‌ها هم از وسایل گرمایشی گاز یاستفاده می‌کنند و شهر زنده می‌ماند ولی تاا زمانی که به این شکل باشد شهر به شهر ارواج تبدیل می‌شود.
یکی دیگر از شهروندان که از نبود گاز و سختی استفاده از نفت برای گرمایش در فصل زمستان می‌نالید گفت از مسوولان اداره گاز سوال کردم و گفتند تا سال اینده مشکل منطقه حل می‌شود و به مردم منقه توصیه کرد قاب اطراف پنجره را برای پیدا کردن درزهایی که ممکن است هوا از آن خارج شود چک کنند. حتی یک درز کوچک گرمای زیاد را از خانه بیرون کرده و سرمای زیادی را وارد می کند. شکاف‌های قاب پنجره که هوا ممکن است از آن عبور کند یا قاب دور شیشه پنجره که شامل میله های چوبی بین شیشه ها نیز می باشد را با نوار درزگیری کنید.
با برعکس کردن جهت گردش موتور پنکه سقفی، پنکه هوای گرم را از سقف به پایین هل می دهد. اگر فکر می کنید پنکه تنها برای فصل گرما می باشد اشتباه می کنید. با برعکس کردن جهت گردش موتور در زمستان، یعنی در جهت عقربه های ساعت، پنکه هوای گرم را از سقف به پایین هل می دهد.اجازه ندهید هوای سرد از زیر در وارد خانه ی شما شود. روی زمین قالیچه بیندازید
برای گرمای بیشتر از قالیچه های پشمی استفاده کنید و اگر اتاقی دارید که فقط برای مهمان است درب آن را ببندید. اگر اتاقی دارید که فقط برای مهمان است نیازی نیست پول خود را صرف گرم کردن آن در تمام زمستان کنید. مطمئناً این اتاق زمانی که بدون استفاده بماند کاملاً سرد خواهد شد اما حداقل پول خود را برای گرم کردن آن هدر نداده اید.

مشکل مربوط به رابر است

بخشدار ساردوییه به«کاغذوطن»گفت:«موضوع گازرسانی به منطقه را پیگیری کردیم و مشکل از سوی جیرفت نیست.»مهنی افزود:«مشکل مربوط به حوزه رابر برمی‌گردد و باید از طریق حوزه رابر کار انجام شود و به هنزا و پس از آن به ساردوییه برسد. لوله‌کشی و کانال کشی تا مرز هنزا انجام شده و هنوز در هنزا هم گاز نیست.»

پیمانکار گازرسانی هنزا عوض شده است

حسینی بخشدار هنزا به«کاغذوطن»گفت:«فقط ده درصد از عملیات گازرسانی به هنزا باقی مانده است.»وی افزود:« یک فشارشکن برای کم کردن فشار منطقه است خریداری و در حال انجام است. از سویی کار پیمانکار قبلی به درازا کشیده و دلیل این مساله کم بودن مبلغ بوده که در حال حاضر قرار است پیمانکار جدیدی کار را به عهده بگیرد و به محض آمدن پیمانکار جدید کار ادامه خواهد یافت تا طبق قول اداره گاز تا پایان آذرماه به اتمام برسد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37656
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.