دست تولید زیر چرخ بانک‌ها

بانک ها و عدم پرداخت تسهیلات آنها جهت رونق تولید بنگاه های اقتصادی، مشکلی است که از همان ابتدای سال «رونق تولید» تا به امروز در کرمان وجود داشته و دارد.

در گزارش فارس آمده؛ معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلی‌ترین دغدغه واحدهای صنعتی و تجاری کشور را موضوع نقدینگی می داند.

سعید زرندی 10 دی ماه در جلسه بررسی مشکلات خودروسازان کرمانی گفته که « استان کرمان، هم در تبصره 18 و هم رونق تولید خوب عمل نکرده و نیاز به پیگیری بیشتری دارد.»

او می گوید: با آمدن منابع شرکت‌های بزرگ به داخل استان و انتقال حساب‌هایشان از تهران به بانک‌های کرمان، وضع مالی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به رونق تولید خوب ‌می شود.

زرندی عنوان کرده، در قانون تبصره ۱۸ ما گله‌مندیم که سهم تسهیلات بخش صنعت کجا می‌رود، چرا که همه بانک‌ها مدعی به پرداخت این تسهیلات هستند.

بر اساس تحلیل‌های ما با رویکرد به سمت پایین در سال جاری، 361 هزار میلیارد تومان صنعت کشور به سرمایه در گردش و حدود 65 هزار میلیارد سرمایه ثابت نیاز دارد.

گفتارنو نیز گزارش داده؛

سعید زرندی در این جلسه گفته که شواهد حاکی از این است، پول داریم ( ۳۲میلیارد تومان ) اما عملکرد بانک‌های استان کرمان اصلا خوب نیست.

به گفته او تا امروز 3 هزار و 900 میلیارد تومان در هفت بانک سپرده‌گذاری شده است که در هفته آینده 4 هزار و 900 میلیارد تومان می‌شود.

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با شاره به اینکه پول یارانه ها در این بانک‌ها گذاشته شده افزود: تسهیلات باید پرداخت شود.

وی به صراحت می گوید: پول در بانک‌ها وجود دارد و اصلا قابل قبول نیست استان کرمان فقط 30 میلیارد تومان تسهیلات جذب کرده باشد.

مطابق ردیف 1 بند (الف) تبصره(۱۸) قانون بودجه سال کل کشور:

به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود از طریق بانک های عامل، معادل منابع موضوع بند (الف) و این جزء به طرح های توسعه تولید و اشتغال موضوع این حکم، تسهیلات اعطاء نماید.

در این مصوبه بر رونق بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد تأکید شده است.

جالبه بدانید که حدود 3 سال پیش هم اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در سفر خود به جنوب کرمان به‌شدت از عملکرد بانک‌های استان در بحث پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و طرح‌های نیمه‌تمام انتقاد کرده بود.

جهانگیری گفته بود:

«کارنامه بانک‌های استان کرمان در پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط مردودی است.»

وی به صراحت عنوان کرد:«این‌گونه عمل کردن بانک‌های استان کرمان هیچ دردی از اقتصاد مقاومتی دوا نخواهد کرد، بنابراین بانک‌ها اگر طرحی را قبول دارند، باید به‌سرعت نسبت به ارائه تسهیلات اقدام نمایند.»

نعمت زاده، وزیر صنعت هم در این سفر با اشاره به طرح رونق تولید، تاکید کرده بود که «از بانک‌های استان کرمان انتظار بیش از این است، زیرا آمار پرداخت تسهیلات در بعضی از استان‌های کوچک‌تر از کرمان بیشتر از استان کرمان است.»

گزارش شماره 61 (عملکرد مقدماتی 7 ماهه 1398 ) وزارت صنعت، معدن و تجارت

بر اساس این گزارش:

تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک، متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت بالای 60 % در راستای اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال  تا پایان مهر 1398 در کرمان که ظرفیت های بالای صنعتی و معدنی دارد، تنها 17 بنگاه اقتصادی بوده که موفق شده اند 316.6 میلیارد ریال تسهیلات درفرآیند رونق دریافت کنند.

این آمار در جنوب کرمان بسیار کمتر و تاسف بار تر است.

در این منطقه فقط 1 مورد پرداختی در فرآیند رونق به مبلغ 10.0 میلیارد ریال بوده است.

البته این آمار زمانی وضعیت را از آنچه هست بدتر نشان می دهد که بدانید:

در استان های مجاور مانند فارس و یزد به ترتیب 44 و 76 مورد از  بنگاه های اقتصادی برابر با 1441.1 و 1825.9 میلیارد ریال در فرآیند رونق تسهیلات دریافت کرده اند.

بر اساس این گزارش حتی سهم بنگاه های تولیدی استان های شمال کشور که پتانسل های کمتری در زمینه صنعت و معدن دارند، از کرمان بیشتر است.

بطور مثال بانک های استان گلستان در همان 7 ماهه ابتدای سال به 50 بنگاه اقتصادی برابر با 1607.2 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده اند.

بانک ها عزمی برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به تولیدکنندگان ندارند

این جمله را 3 مرداد 98؛ میثم زالی دبیر کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در همایش روز صنعت و معدن گفته بود.

وی اظهار داشت: با این اوصاف در عمل اتفاق خاصی برای رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان در کشور نیفتاده است.

در گزارش تسنیم آمده؛ میثم زالی گفت: بانک‌ها همکاری با تولیدکنندگان ندارند.

مشکل کار از کجاست؟

استاندار کرمان از پرداخت کمتر از ۱۰ درصد سهم کرمان از تسهیلات تبصره ۱۸ خبر داد.

محمد جواد فدایی نیز در جلسه بررسی مشکلات خودروسازان کرمانی گفت: در تسهیلات تبصره ۱۸ سهم استان کرمان هزار میلیارد تومان بوده و تنها ۳۲ میلیارد آن را پرداخت کرده است.

وی افزود: این رقم نسبت به سهم اعتباری آن بسیار ناچیز است و حتی به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد که باید ببینیم مشکل کار از کجاست؟

فدایی تصریح کرد: باید کمیته‌ای متشکل از استانداری، بانک، اتاق بازرگانی، متقاضی و دستگاه اجرایی ایجاد و مشخص شود که ۲۷۶ میلیاردی که به بانک معرفی شده چه مشکلی دارد و چرا تسهیلات پرداخت نشده است؟

در این جلسه رییس صمت شمال استان کرمان اظهار داشت: معوقات متقاضیان یا کمبود سهم آورده متقاضیان عامل عدم پرداخت این تسهیلات است.

از تمامی این صحبت ها اینگونه به نظر می آید که وضعیت نامناسب برخی از بنگاه های اقتصادی و کم کاری بانک ها در پرداخت تسهیلات به رونق تولید در استان کرمان همچنان ادامه داشته باشد، زیرا سال هاست که در این مورد بحث می شود اما در عمل چیز قابل لمسی وجود ندارد و تنها کاری که می توان انجام داد انتظار است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39521
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.