کروناویروس| مرخصی به بیش از چهار هزار زندانی در کرمان

به گفته رئیس کل دادگستری استان کرمان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به چهار هزار و ۲۵۶ مددجوی زندانی در استان مرخصی داده شد.

موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان به تمهیدات جدید قوه قضائیه برای پیشگیری از ورود و شیوع ویروس کرونا در زندان ها اشاره کرد و افزود: بر اساس تصمیمات جدید رییس قوه قضائیه از تاسیسات ارفاقی مندرج در قانون آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی از جمله اعمال مجازات های جایگزین حبس، تعویق اجرای مجازات، تعلیق تعقیب و تعلیق مجازات در چارچوب قوانین استفاده می شود تا کمترین ورودی جدید به زندان ها را داشته باشیم.

موحد ادامه داد: بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی رئیس قوه قضائیه و با رویکرد کاهش ورودی افراد به زندان ها از صدور قرارهای تامین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری اجتناب می شود.

وی خاطرنشان کرد: از معرفی محکومانی که آرای محکومیت آنها قطعیت یافته و در حال حاضر با قرار تامین آزاد هستند، جز در موارد ضروری از معرفی آنها به زندان تا پایان فروردین ماه خودداری خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: همچنین به تمام محکومان به حبس که واجد شرایط قانونی مرخصی بوده و در زندان به سر می برند و محکومان به جزای نقدی، رد مال، جبران خسارت، پرداخت دیه و سایر محکومان مالی تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده مرخصی داده خواهد شد.

موحد گفت: تمام محکومانی که به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت های مالی از جمله دیه، مهریه، رد مال و غیره با ارائه وثیقه متناسب با میزان محکومیت و بر اساس تشخیص قضات می توانند از مرخصی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: این بخش نامه مشمول محکومان با اتهاماتی از قبیل سرقت های مسلحانه، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور که محکومیت آنها بیش از پنج سال باشد، آدم ربایی، اسیدپاشی، قاچاق، خرید و فروش سلاح، محکومان کلاهبرداری کثیرالشاکی و محکومان به قصاص، اعدام و حدود شرعی نمی شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: افرادی که امکان استفاده از تمهیدات جدید قوه قضائیه را ندارند چنانچه دارای بیماری خاص و حاد بوده، زنان باردار و زنان دارای کودک شیرخوار و سالمندان با ارائه مستندات و با تائید دادستان مجری حکم پس از مشورت با بخش امنیتی مربوطه و اخذ نظر آنان به ویژه در مورد محکومین امنیتی از مرخصی بهره مند خواهند شد.

موحد با بیان این مطلب که دادستان ها و قضات ناظر زندان باید اخذ تامین بابت اعطای مرخصی را تسهیل کنند، گفت: چنانچه محکوم علیه از سپردن وثیقه عاجز باشد (غیر از محکومین مالی)، در صورت اطمینان از بازگشت وی با اخذ تامین کفالت می توان نسبت به اعطای مرخصی وی اقدام کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=44436
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.