نبود سرای سالمندان در جنوب استان

رضا نژاد رییس بهزیستی جیرفت در مورد وضعیت سرای سالمندان در جنوب استان گفت: در جنوب استان خانه ای به نام سالمندان وجود ندارد.

خبرنگار: نجمه سعیدی

سالمندی یکی از دوره‌های مهم زندگی است که نیازمند توجه ویژه است، سالمندان گروهی از مردم ‌اند که همه ی جوانی و نیروی خود را صرف جامعه کرده و در برهه ی زمانی ای به سر می برند که هم به دلایل جسمی و هم روانی نیاز به حمایت دارند.

حمایت‌هایی که در بسیاری از جوامع مثل ایران توسط خانواده‌ها انجام می شود، اما گاهی شرایط خانواده‌ و همچنین سالمند به نحوی است که برای نگهداری از سالمندشان نیازمند حمایت هستند، حمایت‌هایی که هیچ وقت به اندازه نیاز سالمندان جامعه نبوده است، جامعه ای که نبود زیر ساخت‌های مناسب برای سالمندان در آن به وضوح به چشم می آید و این بی توجهی، زندگی سالمندان را سخت تر از آن چه که باید باشد، می کند.

راه‌اندازی مراکز نگهداری سالمندان یکی از این حمایت‌هایی است که دولت با تولی گری بهزیستی در آن نقش اساسی دارد، سالمندان و والدینی در جامعه وجود دارند که شرایط زندگی در خانه را نداشته و به این مراکز سپرده می شوند.

در نتیجه این مراکز یکی از ملزوماتی است که در بهبود کیفیت زندگی سالمند نقش اساسی دارد. متوجه شدیم جنوب استان مرکز نگهداری سالمندان ندارد این موضوع ما را بر آن داشت که ماجرا را از سوی رییس بهزیستی جیرفت پیگیر شویم.

مراکز بهزیستی با یارانه بهزیستی اداره می شوند

رضا نژاد رییس بهزیستی جیرفت در مورد وضعیت سرای سالمندان در جنوب استان گفت: در جنوب استان خانه ای به نام سالمندان وجود ندارد، البته ایجاد این خانه منوط به این است که یک فرد با یک سرمایه اولیه درخواست داده و سرمایه گذار این طرح باشد.

رضانژاد تاکید کرد: بهزیستی در مورد راه اندازی مرکز نگهداری سالمندان مشکلی ندارد ولی چون بهزیستی خودش نمی تواند به عنوان یک نهاد دولتی، متصدی باشد حتما باید یک سرمایه گذار مشخص شود.

رییس بهزیستی جیرفت گفت: چند نفری در جیرفت برای این موضوع داوطلب شدند، طرح‌هایشان را هم ارائه دادند اما به مرحله عملیاتی نرسید.

رضانژاد گفت: نحو کار در بهزیستی به این شکل است که بهزیستی تمام خدماتش را واگذار می‌کند و بعد خودش کمک کرده و یارانه می دهد و در واقع بخش خصوصی همه خدمات بهزیستی را مدیریت و بهزیستی نظارت می کند و برای سرای سالمندان هم اشخاص حقیقی و خیرین باید ورود کنند.

رضانژاد تاکید کرد: بعضی از خانواده‌های جنوبی به دلیل شرایط خاص سالمندشان توانایی نگهداری از او در خانه را ندارند و مجبور به سپردن سالمند به مراکز نگهداری هستند. این خانواده ها از مراکز بهزیستی شهرستان ها اقدام می کنند وقتی جایی در مرکز برایشان خالی شد از طریق بهزیستی به آن مرکز نگهداری معرفی می شوند.

پیگیری برای راه اندازی مرکز روزانه سالمندان

رییس بهزیستی جیرفت گفت: ما در جنوب هم به دنبال راه اندازی مرکز نگهداری شبانه روزی و هم به دنبال مرکز روزانه سالمندان هستیم . در مرکز روزانه، سالمند طرف صبح به مرکز می آید و یک سری خدمات دریافت می کند و بعد از ظهر هم می تواند به خانه بر گردد.

وی افزود:‌ اگر نتوانیم مرکز نگهداری شبانه روزی را احداث کنیم به دنبال این هستیم که حداقل برای مرکز روزانه اقدام کنیم زیرا بسیاری از سالمندان اگر بتوانند همان نصف روز خدمات بگیرند در کیفیت زندگیشان بسیار موثر خواهد بود. در این مراکز روزانه خدمات پزشکی، روانشناختی و توان بخشی به سالمندان ارائه می شود.البته طرح این مرکز روزانه را هم داده ایم که باید از طرف استانداری پیگیری شود که معین اقتصادی به عنوان خانه امید آن را راه‌اندازی کند.

رضا نژاد ادامه داد: به دلیل اینکه در این مراکز سالمندان می توانند با هم سن و سال های خود در ارتباط برقرار کنند، کیفیت زندگی بهتر می شود مانند همان پارک هایی که سالمندان در آن جمع می شوند که زمانشان را سپری کنند اما این مراکز هدفمند بوده و از بسیاری از بیماری های روحی سالمندان هم جلوگیری به عمل می آورند.

رضانژاد ادامه داد: گاهی زندگی سالمند در مراکز نگهداری بسیار بهتر از خانه است و حتی کرامت سالمند هم بهتر حفظ می شود.

رضا نژاد در مورد دیگر مراکز نگهداری بهزیستی در جیرفت گفت: در جیرفت یک خانه کوچک برای معلولین ذهنی خفیف مخصوص دختران وجود دارد که ظرفیت آن ده نفر است که در حال حاضر 7 نفر در آن ساکن هستند این خانه‌ها با یارانه بهزیستی اداره می شوند و معمولا مبلغی از والدین دریافت نمی شود.

وی افزود:‌علاوه بر این یک مرکز نگهداری یاس هم وجود دارد که متعلق به معلولین ذهنی زیر 14 سال است که شبانه روزی در حال خدمات رسانی است و توسط خیریه اداره می شود ولی بهزیستی هم حمایت می‌کند .

جنوب مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان ندارد

رضانژاد یادآور شد: ما در جنوب استان علاوه بر احداث و راه اندازی سرای سالمندان، پیگیر راه اندازی مرکز شبانه روزی نگهداری اعصاب و روان نیز هستیم، وجود این مرکز نیز یکی از نیازهای اصلی جنوب است، در مراکز نگهداری اعصاب و روانی مرکز استان، تعداد قابل توجهی از بیماران جنوبی حضور دارند و این نشان دهنده نیاز جنوب استان در این زمینه است.

رییس بهزیستی جیرفت ادامه داد:‌ درمورد سرمایه گذاری مرکز اعصاب و روان هم کسانی بودند که درخواست دادند ولی با توجه به شرایط دولت که برای پرداخت یارانه بهزیستی با مشکل مواجه است، صدور این نوع مجوزها مقداری مشکل آفرین شده است زیرا به ازای هر کسی که در این مراکز پذیرفته می شود، دولت باید یارانه بدهد مثلا در همین مرکز خانه کوچک برای هر بچه ماهیانه یک میلیون تومان باید به مرکز یارانه بدهد که صرف نگهداری خانه می شود.

وی گفت: ما برای مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان احتیاج به زیر ساخت‌های مختلف داریم. برای هر دو مرکز مورد نیاز هم از سوی ما و هم بهزیستی استان پیگیری های مختلفی انجام شده است.

اعظمی نماینده جیرفت و عنبرآباد در مورد نبود مرکز نگهداری سالمندان و مرکز نگهداری اعصاب و روان به کرمان نو گفت: پیگیری برای راه اندازی سرای سالمندان در جنوب استان در دستور کار قرار دارد و امیدواریم از قسمت مسوولیت های اجتماعی معادن بتوانیم برای ساخت و ساز این مراکز اقدام کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52638
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.