تامین برق مشکل اصلی توسعه معادن در جنوب استان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان گفت: برای توسعه منطقه ای چندین عامل دخیل است، که مهمترین آن تامین زیرساخت ها است که شامل تامین آب، برق و زمین است که باید به هر سه توجه شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

وجود معادن در جنوب استان روزنه‌ی امیدی است برای کاهش سطح محرومیت منطقه، یکی از مصادیق این کاهش محرومیت، افزایش اشتغال است که در پی رونق معادن و صنایع وابسته به آن‌ در جنوب استان رخ می دهد، اما ظاهرا توسعه این ظرفیت با مشکلاتی روبرو است که تامین برق یکی از مهم ترین آن‌ها است.

مروجی‌فرد رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان در این باره به کرمان نو گفت: مشکل اصلی توسعه معادن در جنوب استان، تامین برق است البته تا کنون نیاز منطقه بیشتر از این نبوده، زیرا پیش از این، کارخانه ای در منطقه نبوده اما حالا که کارخانه ها احداث شده ، مصرف برق زیاد شده و کمبود مشخص می‌شود.

مروجی‌فرد ادامه داد: ‌وقتی که نگاه توسعه ای داشته باشیم و برای 10 سال آینده بخواهیم برنامه ریزی کنیم، متوجه مشکلات زیر ساختی می شویم، این توسعه نزدیک به 40 هزار مگابایت برق نیاز دارد و اکنون چند طرح ما در منطقه به این دلیل معطل مانده است.

رییس صمت جنوب یادآوری کرد: برای توسعه منطقه ای چندین عامل دخیل است، که مهمترین آن تامین زیرساخت ها است که شامل تامین آب، برق و زمین است که باید به هر سه توجه شود.

مروجی‌فرد گفت: به طور مثال در مناطق ساروییه منابع معدنی خوبی وجود دارد اگر بخواهیم کارخانه‌های این منطقه معدنی را فعال کنیم باید برای تامین برق آنها چاره اندیشی شود.اگر برق نباشد نمی توانیم کاری انجام دهیم. البته تامین این زیر ساخت‌های مورد نیاز هزینه های خیلی زیادی دارد.

پیش از این اعظمی نماینده جیرفت و عنبرآباد به مشکل تامین برق ساردوییه اشاره کرده بود، وی گفته بود: طبق برآورد کارشناسان برای رفع مشکل برق ساردوئیه نیازمند ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم و پیگیری‌هایی از طریق وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است تا این مشکل رفع شود.

حضور شرکت‌های معدنی بزرگ در جنوب استان

مروجی‌فرد رییس سازمان صمت جنوب ضمن یادآوری این نکته که توسعه کارخانه‌های معدنی یکی از اهداف سازمان صمت است، گفت: ما برای هر معدنی که پروانه بهره برداری صادر کردیم، اولین اقدامی که برایش انجام دادیم، اجرای صنایع معدنی‌اش است. جلسات مختلفی هم با نماینده ها داشتیم و اولویت های مجموعه را معرفی کردیم تا همکاری نماینده‌ها را جلب کنیم.

به گفته مروجی‌فرد ظرفیت معدنی در جنوب استان بسیار غنی است و امکان احداث کارخانه‌های بیشتری ‌هم ‌وجود دارد.رییس سازمان صمت جنوب کرمان در مورد معدن نرگسان که یکی از معادن بزرگ جنوب است، گفت: این معدن یک سری مشکلات داشت که رفع شده و در اختیار شرکت مس است.

مروجی‌فرد تاکید کرد: شرکت مس ایران وارد پروژه‌هایی می‌شود که ذخایر آن زیاد باشد و این معدن یکی از این موارد است و قرار شد کارهای اکتشافی معدن شروع شود تا پایان سال که ذخایر کامل شد، شرکت ملی مس سرمایه گذاری برای احداث کارخانه اش را شروع کند، این طرح بزرگی است و اشتغال زایی زیادی را برای منطقه ایجاد می کند.

مروجی‌فرد یادآور شد: ما در جنوب بیشتر بر معادن کوچک مقیاس تاکید داشته و در این زمینه جز موفق‌ترین استان‌ها هم بوده ایم اما اکنون در تلاش هستیم که شرکت‌های بزرگ معدنی راهم پای کار، بیاوریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53704
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.