ایمنی مراکز انتقال خون در برابر کرونا| در ساعت‌های اعلام شده به مراکز مراجعه کنید

به گفته مدیر کل سازمان انتقال خون استان کرمان فعالیت ۲۴ ساعته مراکز انتقال خون به دلیل تجهیزات وارداتی و هزینه بالا امکان پذیر نیست و همشهریان در ساعت های اعلام شده به مراکز مراجعه کنند.

خون کمیاب شد. در این روزهایی که با اوج گرفتن موج سوم شیوع ویروس کرونا ماندن در خانه توصیه می‌شود، ذخایر خونی استان کرمان با کمبود شدید مواجه شده و برخی هموطنان به کمک ما احتیاج دارند. 

بر اساس آمار ۱۰ درصد از بیماران تالاسمی کشور در استان کرمان زندگی می‌کنند که بیش از یک سوم  تولید خون استان برای این بیماران صرف می شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان کرمان می گوید: علاوه بر بیماران تالاسمی که حیات آن ها وابسته به دریافت خون است، این روزها نیاز به گروه های خونی متعدد در بین بیماران مبتلا به کرونا به ویژه بیماران حاد نیز وجود دارد.

به گفته میرزایی در حال حاضر کمبود ذخایر گروه های خونی O و A در استان بیشتر احساس می شود.

او از هم استانی های درخواست دارد در این روزهای سخت، بیماران و نیازمندان به خون و فرآورده های خونی را از یاد نبرند.

کجا و چه ساعتی خون بدهیم؟

در روزهای قبل پیام هایی از برخی شهروندان مبنی بر مراجعه به پایگاه انتقال خون بعد از ساعت ۷ شب و عدم خونگیری به دست ما رسید.

سوال اینجاست با توجه با کمبود شدید خون در استان چرا پایگاه‌های انتقال خون شبانه روزی فعالیت نمی کنند؟

مدیر کل سازمان انتقال خون استان کرمان به کرمان نو می گوید: با توجه به فصل زمستان و کوتاهی روزها،‌ استقبال مراجعه کنندگان در ساعت ۷ شب به بعد کم بوده و مراکز تعطیل هستند.

میرزایی ادامه داد: از طرفی باز بودن ۲۴ ساعته مراکز انتقال خون به دلیل تجهیزات وارداتی هزینه بالایی دارد و امکان پذیر نیست.

وی افزود: برای حل این مشکل همکاران در شیفت های مختلف تقسیم بندی شده اند تا پاسخگوی مراکز درمانی باشند.

بر این اساس در شهر کرمان مرکز اهدای خون مرکزی واقع در بلوار ۲۲ بهمن، جنب شرکت گاز روزانه از ساعت ۷.۳۰ صبح تا ۷ شب باز است.

مرکز اهدای خون شهید فیروزی ابتدای بلوار جمهوری اسلامی جنب دانشگاه امام حسین نیز در روزهای فرد از ساعت ۷.۳۰ صبح تا ساعت ۱۳ آماده خونگیری است و در روزهای زوج به صورت سیار در شهرهای بدون پایگاه فعالیت می کند.

ضمن آنکه اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کووید 19 نیز در پایگاه مرکزی اداره کل انتقال خون استان در شهر کرمان انجام می شود.

کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود

یکی از دلایل کاهش مراجعه افراد در این روزها برای خونگیری شیوع بیماری کرونا است.

اما به گفته مدیر کل سازمان انتقال خون استان در پایگاه های انتقال خون تمامی پروتکل های بهداشتی برای گیرندگان خون رعایت می شود و هیچ جای نگرانی برای اهدا کنندگان وجود ندارد. 

ضمن آنکه تاکنون هیچ مشاهده علمی وجود نداشته که نشان دهد کرونا از طریق خون منتقل می شود بنابراین نه برای اهدا کنندگان و نه برای دریافت کنندگان نگرانی انتقال ویروس از طریق خون وجود ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=57430
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.