خرید ۱۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان کرمانی

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان از خرید ۱۶۰ هزار تن گندم طی سال جاری از کشاورزان گندم کار این استان به صورت تضمینی خبر داد.

داریوش ماهری گفت: امسال با تمهیدات انجام شده از طرف دولت و اداره کل غله تمام طلب ۳۱۵ میلیارد تومانی کشاورزان به صورت نقد پرداخت شد و هم اکنون دولت بابت تعهد خرید گندم و سایر اقلام خرید تضمینی بدهی ندارد.

وی بیان کرد: از ۱۶۰ هزار تن گندم خریداری شده در استان کرمان ۱۲۰ هزار تن گندم خبازی بود که آرد آن از کیفیت نسبتا خوبی برای استفاده در نانوایی ها برخوردار است و ۴۰ هزار تن مابقی گندم از رقم دروم است که برای استفاده در تولید محصولاتی نظیر ماکارونی کاربرد دارد.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان اظهار داشت: مصرف سرانه گندم در استان کرمان حدود ۳۴۰ هزار تن است که با این وجود باقی گندم مصرفی کرمان از سایر استان ها و یا واردات از خارج تامین می شود.

وی با بیان اینکه امسال تاکنون ۱۱۰ هزار تن گندم از خارج از استان کرمان وارد کرده ایم تاکید کرد: گندم مصرفی این استان برای چهار ماه آینده ذخیره سازی شده است و این تامین گندم به صورت مستمر ادامه دارد و هیچ گونه کمبودی در استان نداریم.

۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش نرخ نان بعد از ۶ سال ثبات

ماهری گفت: نرخ نان پس از ۶ سال ثابت ماندن، از اوایل خردادماه امسال بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافت و همچنین فرمانداری های شهرستان ها اصلاح حجم نان را بر اساس ذائقه مردم انجام داده اند.

وی ادامه داد: در بخش توزیع آرد و غله نیز حداکثر زمان توزیع در استان کرمان ۴۸ ساعت است و تمام نانوایی های سراسر استان برای ۱۰ تا ۱۵ روز ذخیره آرد نیز دارند تا کمبودی برای مردم بوجود نیاید.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان تاکید کرد: هم اکنون در تامین محصولات راهبردی مانند گندم، برنج و شکر به لحاظ ذخیره سازی وضعیت مطلوبی داریم و طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار اقلام مورد نیاز توزیع می شود.

وی با اشاره به کیفیت مناسب گندم استان کرمان تصریح کرد: عمده گندم این استان به میزان حدود ۹۰ هزار تن در جنوب استان تولید می شود که کیفیت آن از سطح بالایی از لحاظ کیفیت قرار دارد و گندم شمال کرمان نیز کیفیت بهتری از سطح متوسط کشور دارد.

ماهری افزود: تیرگی برخی نان ها به لحاظ وجود سبوس داخل آرد است و بر اساس مصوبه سازمان غله کشور استاندارد سبوس برای نان سنگک ۱۲ درصد و برای سایر نان ها ۱۳ درصد است.

وی اظهار داشت: بار عمده حمل و نقل گندم و غله در سالهای گذشته بعهده ناوگان باری بود که برخی مشکلات در این بخش وجود داشت، اما در سالهای اخیر با راه اندازی ناوگان ریلی جابجایی گندم و غلات مطمئن تر و به صرفه تر انجام می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=57923
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.