برای اهمال کاری مدیران اجرایی در مورد حاشیه نشینی اعلام جرم می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اعلام کرد: هر گونه اهمال و اغماض مدیران اجرایی در هر سطحی در رابطه با موضوع مبارزه با حاشیه نشینی اعلام جرم خواهد شد.

سید مهدی قویدل وضعیت کنونی حاشیه نشینی و زمین خواری در کرمان را حاصل کم توجهی و کم کاری دستگاه‌های اجرایی در سنوات گذشته دانست و گفت: دستگاه قضائی بر مبنای برنامه جامع علمی تدوین شده، درصدد ساماندهی وضعیت کنونی است و در این مسیر، هرگونه اهمال و اغماض مدیران اجرایی در هر سطحی در رابطه با موضوع پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و مقابله با سکونتگاه‌های غیررسمی و زمین خواری را اعلام جرم خواهد کرد.

قویدل با اشاره به پیشنهاد دادگستری کل استان کرمان برای پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و مقابله با سکونتگاه‌های غیررسمی و زمین خواری، افزود: کار اجرایی برای شناخت دقیق مسائل حاشیه شهر کرمان و تدوین راهکارهای علمی و جامع برای آنها از تیرماه سال جاری و بر مبنای اعلام آمادگی و همکاری استاندار سابق کرمان توسط دستگاه قضائی اجرایی شده است.

وی ضمن تشکر از حمایت‌های رئیس کل دادگستری استان و نیز همراهی استاندار سابق و معاون عمرانی استانداری کرمان در مسیر پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و مقابله با سکونتگاه‌های غیررسمی و زمین خواری، از نگاه و همراهی استاندار جدید کرمان با دستگاه قضائی در این مسیر و بازدید اخیر از مناطق حاشیه‌ای نیز قدردانی و تصریح کرد: براساس برنامه ریاست کل دادگستری استان کرمان، نشست تخصصی طرح جامع پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و مقابله با سکونتگاه‌های غیررسمی و زمین خواری با محوریت دادگستری کل استان طی هفته جاری برگزار و مدیران اجرایی در راستای اجرای این طرح نسبت به وظایف خود توجیه خواهند شد.

انتخاب شهرک صنعتی کرمان به عنوان پایلوت اجرای طرح‌های ساماندهی حاشیه شهر

وی با اشاره به انتخاب شهرک صنعتی کرمان به عنوان پایلوت اجرای طرح‌های ساماندهی حاشیه شهر، اظهار کرد: با ایجاد و استقرار پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی قضائی در شهرک صنعتی ضمن ایجاد زمینه لازم برای شناخت موضوعات و آسیب‌های این منطقه، فضایی برای حضور مدیران اجرایی و قضائی و تدوین راهکارهای حل مشکلات این منطقه فراهم شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: با ایجاد و استقرار پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی قضائی در شهرک صنعتی، کارشناسان متخصص آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف به صورت دقیق و میدانی مسائل را رصد کرده و برای حل آنها برنامه ریزی می‌کنند.

اقدامات ادارات مختلف در زمینه ساماندهی حاشیه شهر

قویدل اظهار داشت: اداره فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اقداماتی در حوزه‌های پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد و معتادان متجاهر، ساماندهی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، صدور اسناد هویتی برای افراد فاقد هویت و ارائه آموزش‌های رشد مدار و راه اندازی واحدهای مشاوره و روانشناختی را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: اداره حقوقی و قضائی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز در راستای شناسایی سر باندهای تصرف اراضی دولتی، ساخت و سازهای غیر مجاز و انشعابات غیرمجاز آب و برق پیگیری‌های زیادی انجام داده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به اقدامات اداره مشارکت‌های مردمی این معاونت در شهرک صنعتی اشاره و بیان کرد: شناسایی سازمانهای مردم نهاد و گروه‌های مردمی فعال در این منطقه به منظور انجام و ساماندهی اقدامات حمایتی از محرومان منطقه و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این حوزه انجام شده است.

قویدل اظهار داشت: اداره وضعی، امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در راستای شناسایی مراکز توزیع مواد مخدر، مکان‌های استعمال و مصرف مواد مخدر و نیز ساماندهی معتادان متجاهر در شهرک صنعتی اقدامات بسیار خوبی داشته است و پیگیری انتقال کوره‌های آهک پزی از این منطقه نیز توسط این اداره و با همکاری سازمان‌های مربوطه در دست انجام است.

وی عنوان کرد: در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی درباره وضعیت حاشیه شهر کرمان و تبعات حاشیه نشینی در این شهر نیز بر اساس اقدامات فنی و تخصصی اداره اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، زمینه حضور و فعالیت رسانه‌ها برای تهیه مستندهای خبری، انعکاس مشاهدات رسانه‌ای و برگزاری نشست‌های خبری فراهم شده است.

تشکیل ۲۰ کارگروه تخصصی به منظور پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی

قویدل به تشکیل بیش از ۲۰ کارگروه تخصصی به منظور پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و مقابله با سکونتگاه‌های غیررسمی و زمین خواری در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اشاره کرد و گفت: موضوع پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و مقابله با سکونتگاه‌های غیررسمی و زمین خواری از تیرماه سال جاری تاکنون به صورت مستمر در جلسات شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی به تعاملات انجام شده با سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، شهرداری و سایر نهادهای مربوطه به منظور انجام اقدامات اثرگذار در حوزه پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و مقابله با سکونتگاه‌های غیررسمی و زمین خواری نیز اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر بر اساس پیگیری‌های جدی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان طرح عملیاتی و علمی بسیار خوبی برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین کرمان از جمله شهرک صنعتی تدوین شده است.

وی اظهار داشت: در ادامه طرح ساماندهی حاشیه نشینی در کرمان و بر اساس گزارش‌های واصله از سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) مبنی بر زمین خواری در الله آباد و پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان و با تاکید رئیس کل دادگستری برنامه هماهنگ و اثربخش مبارزه با زمین خواری در این منطقه اجرایی شده است.

«شهرک صنعتی» و «الله آباد» ۲ نقطه اصلی شکل گیری حاشیه نشینی در کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان از شهرک صنعتی و الله آباد به عنوان دو نقطه اصلی شکل گیری حاشیه نشینی در کرمان یاد کرد و گفت: ریاست کل دادگستری استان کرمان همواره بر انجام کار اطلاعاتی دقیق برای مبارزه با سر باندهای زمین خواری و اجرای عالمانه و حکیمانه احکام دستگاه قضائی در مبارزه با حاشیه نشینی تاکید دارند.

قویدل یادآور شد: پس از اقدامات مبنایی دادگستری کل استان کرمان در مسیر پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و مقابله با سکونتگاه‌های غیررسمی و زمین خواری، مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان قوه مقننه نیز به موضوع ورود کرده اند و امید می‌رود که در پرتوی تعامل نهادهای قضائی، اجرایی، مقننه و اطلاعاتی بتوان زمینه لازم برای حذف حاشیه نشینی را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: همه دست اندرکاران ساماندهی حاشیه نشینی مدت‌ها شاهد سرریز شدن مسائل ناامنی ناشی از حاشیه نشینی در شهر بوده اند و سکوت کرده اند و بدون شک به دلیل هرگونه ترک فعلی در این زمینه باید در مراجع قضائی پاسخگو باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=59264
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.