درخواست کمک هلیل از رئیس قوه قضاییه

مردمان جنوب کرمان در قالب کمپین‌های مختلف از آیت‌الله رئیسی و دستگاه قضا خواستند که به موضوع طرح انتقال آب رودخانه هلیل رود ورود کنند.

نجمه سعیدی | طرح انتقال آب رودخانه هلیل رود از همان ابتدا شروع با مخالفت شدید مردمان جنوب استان روبرو شد.

مردمانی که نگرانی‌های گوناگونی در مورد این طرح داشتند، نگرانی‌هایی که عمده آن‌ها مربوط به معیشتشان می‌شد که با کشاورزی و دامداری گره خورده است و با اجرا شدن این طرح، بیم آسیب زدن به تالاب جازموریان و رودخانه هلیل، مردمان جنوب استان کرمان را آشفته کرده است.

دلایل بسیاری از این مخالفت‌ها و نگرانی‌ها، توسط کارشناسان محیط زیست و منابع آبی تایید شده است. اولین اعتراض گسترده مردمی به این طرح را در اسفند سال 97 رخ داد، وقتی وزیر نیرو که این طرح را تایید کرده بود به جنوب استان سفر کرد.

اهالی جنوب و به خصوص کشاورزان با تابلوهایی که حکایت از اعتراض به این طرح داشت، ابتدای شهر جیرفت به استقبال وزیر رفته بودند.

بعد از آن، چندین بار بزرگان طوایف روستانشین و عشایر شهرستان‌های رودبار جنوب، کهنوج، عنبرآباد، قلعه گنج، فاریاب، منوجان، جیرفت، رابر و بافت نیز در محل سد صفارود و در روستاهای اطراف این سد تجمع کردند.

مردم نگران بودند داستان خشکی تالاب هامون در سیستان و آواره شدن صدها سیستانی دوباره تکرار شود و تالاب جازموریان به همان سرنوشت دچار شوند.

مخالفت‌های مردمی با طرح انتقال آب هلیل‌رود ادامه دارد

در اردیبهشت سال ۹۷ بود که حفر تونل انتقال آب، گسل های واقع در مسیر حفاری تونل را تخریب کرده و منجر به خشک شدن تعداد زیادی از چشمه‌های اطراف این مسیر شد.این موضوع آنقدر جدی بود که مدعی عموم به موضوع ورود پیدا کرد.

با حکم محمدعلی سلیمانی، معاون حقوق عامه دادستان انقلاب و عمومی کرمان طرح متوقف شد.

سلیمانی گفته بود: «یکی از پروژه‌های مهم وزارتخانه نیرو، انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود به کرمان است اما طی ۲ سال گذشته دادستانی استان برای مسئله کمبود آب شهر کرمان مطالعه کرده و از آنجا که این طرح متعلق به ۲۲ سال پیش است باید با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله اخیر، تجدید مطالعه شود.»

محمدعلی سلیمانی با بیان اینکه کارشناسان خبره، در حوزه‌های مختلف معتقدند که حدود ۵۰ درصد مطالعات انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود غیرواقعی است، تصریح کرد: «بنابراین دادستانی استان برای کارفرما، شرکت مشاور، پیمانکار پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود به منظور تضییع حقوق دولتی، کیفرخواست صادر کرده است.»

در همین کیفرخواست تضییع وجوه دولتی، تبعات زیست محیطی(ریزگردهای جازموریان)، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی از جمله بندهای بود که به آن اشاره شده بود.

سلیمانی، معاون حقوق عامه دادستان انقلاب و عمومی کرمان در گفتگو با ایرنا در همان زمان و در پاسخ به این سوال مبنی براینکه آیا از مسئولان استان در این کیفرخواست شکایت شده است؟ تصریح کرد: «مدیرعامل آب منطقه‌ای وقت استان از جمله متهمین این پرونده است و همچنین شکایات مردمی از مسئولان ارشد استان پیرامون مصوبه شورای امنیت کشور واصل شده که اکنون جمع‌آوری استماع اظهارات مردم انجام شده اما صلاحیت مرجع رسیدگی به این شکایت دادستانی مرکز کشور است.»

ظاهرا این پرونده همچنان در تهران در مرحله تجدید نظر خواهی است اما طرح همچنان در حال اجرا است. گفتنی می شود که این طرح مجوز زیست محیطی دارد اما پیوست زیست محیطی را دریافت نکرده است.

البته سد شهیدان امیر تیموری که بخشی از این طرح است هم هنوز مجوز را نداشته و مجریان طرح قرار است برای دریافت پیوست محیط زیستی آن هم اقدام کنند.

اکنون که استاندار در آخرین اظهار نظرهای خود، بر ادامه طرح انتقال آب هلیل تاکید کرده است و گفته که نمی توان طرحی را که تنها 11 کیلومتر از آن باقی مانده را متوقف کرد ، نگرانی‌ها شدید‌تر هم شده است.

تشکیل کمپین های مختلف در راستای مخالفت با این طرح و استمداد از مقامات قضایی و به خصوص در راس آنها آیت االله رئیسی در راس قوه قضا از تبعات این نگرانی ها است.

نامه کمپین هلیل و جازموریان به استاندار

در یکی از نامه های سرگشاده ای که از طرف یکی از کمپین‌های مخالف با این طرح به استاندار نوشته شده و در سایت خبری کنارصندل منتشر شده، آمده است: جناب استاندار: دانشجویان کنونی و دیگر پژوهشگران، آینده شوم نقل و انتقال بین حوزه ای آب و بحران هلیل و جازموریان را می بینند، ولی مسئولین بنا به مصلحت سیاسی چشم بر آن پوشیده اند.

اطلاعات شما از خشکسالی سیستان در این حد است که دولت افغانستان آب دریاچه هیرمند به دریاچه هامون را بسته است و پیامدهای ناگواری برای سیستان در پی داشته است و انتقال آب دریای عمان به این استان در حال بررسی است و ممکن است به سرانجام برسد یا نرسد.

اما آنچه در استان کرمان اتفاق می افتد، این است که عده ای از صاحبان ثروت و قدرت سیاسی، کمبود آب آشامیدنی شهر کرمان را بهانه قرار داده و قصد انتقال آب شیرین هلیل رود و تالاب بین المللی جازموریان را که بزرگترین تالاب آب شیرین ایران است را برای صنایع پرمصرف فولاد و مس و پتروشیمی به منطقه کویری کرمان منتقل نمایند که این کار جنایت در حق نسل های آینده است و افزون بر اینکه زندگی یک میلیون نفر کشاورز و عشایر نیمه جنوبی کشور را نابود می‌کند.

پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، کوچ اقلیمی و حاشیه نشینی و … را هم در پی دارد.در زمانی که شما در یزد و سیستان و بلوچستان حضور داشته اید و خواسته‌های مردم کرمان برای شما اهمیتی نداشته است.

مردم مخالفت خود را با تشکیل کمپین هلیل و جازموریان و تهیه ده ها طومار و ده ها گردهمایی اعتراض آمیز و طرح شکایت در مراجع قضایی، مخالفت خود را به انتقال آب اعلام کرده اند و هم اکنون به دنبال محکومیت کسانی هستند که این اعتراضات را نادیده گرفته اند و کار را پیش برده اند.

این اعتراضات به گوش دکتر دهمرده، زنده یاد دکتر امینی فر، مهندس یارمحمدی و دیگر نمایندگان استان های کرمان و سیستان و بلوچستان و هرمزگان و همچنین آیت الله عالمی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی، آقای علوی وزیر اطلاعات، مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری ، خانم ابتکار و ده ها مسئول دیگر رسیده است.

گفته اید که به هیچ وجه عقب نشینی نخواهید کرد. مردم به دامن دستگاه قضا چنگ زده و خواسته اند موضوع به صورت قانونی پیش روند. کمپین هلیل و جازموریان/فرود رفعتی.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=59901
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.