رییس اتاق بازرگانی کرمان: شیوه قیمت‌گذاری در چرخه فولاد یکسان باشد

رییس اتاق بازرگانی کرمان درحالی از دستور وزیر صنعت برای قیمت‌گذاری دستوری فولاد حمایت کرد که پس از آن، این موضع خود را برای دفاع از قیمت‌گذاری در سنگ‌آهن اعلام کرد.

صدور بخشنامه قیمت‌گذاری دستوری فولاد از سوی وزارت صمت در روزهای گذشته با حواشی زیادی روبرو شد.

از جمله واکنش‌ها اظهارنظر رییس کمسیون اقتصاد مجلس بود که گفته بود در سال ۹۷ این کار باعث توزیع رانت ۴ هزار میلیاردی در کشور شد.

البته وزیر صمت در این خصوص گفت: شیوه‌نامه فولاد که توسط ستاد اقتصادی دولت تصویب شد دستوری نیست.

وزیر صنعت قیمت‌گذاری دستوری فولاد را رد کرد

 

شیوه قیمت‌گذاری در چرخه فولاد یکسان باشد

رییس اتاق بازرگانی کرمان روز پنج‌شنبه ۱۸ دی‌ماه در جلسه شورای معادن استان از رزم حسینی خواست این طرح را با قدرت جلو ببرد.

حمایتی که از سوی نماینده بخش خصوصی عجیب به نظر آمد.

پس از انتشار اظهارنظر سیدمهدی طبیب‌زاده در این خصوص، او دفاع خود از این طرح را به نفع بخش خصوصی عنوان کرد.

او می‌گوید سنگ‌آهن و مواد اولیه فولاد با قیمت دستوری به کارخانه‌های فولاد داده می‌شود اما قیمت تمام شده فولاد بیش از قیمت معیار است.

طبیب‌زاده اضافه کرد: در مقاطعی قیمت سنگ آهن تحویلی به مجموعه ها ۵۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس بود و هدف این بوده است که معادن به کارخانه‌ها ارزان بفروشند تا قیمت تمام شده فولاد کم شود اما اتفاق نیافتاد.

 فولاد ۱۶ درصد گران‌تر از قیمت معیار است.

او می‌گوید سوبسیدی که معادن به کارخانه های فولاد می دهند و عمده آن در استان کرمان است در سال نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.

رییس اتاق بازرگانی کرمان معتقد است اگر قیمت دستوری بد است، برای سنگ آهن هم نباید باشد.

او می‌گوید خواست من از وزیر صمت این بود که برای سنگ آهن، گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی همه قیمت بازار آزاد باشد و دستوری نباشد.

رییس اتاق بازرگانی کرمان تاکید می‌کند که اگر قرار است قیمت‌گذاری فولاد دستوری باشد، در همه چرخه فولاد همین اتفاق بیفتد. اگر هم قرار است قیمت بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین شوند، باز هم برای همه چرخه فولاد اینگونه باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=61928
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.