کرمان آینده، صنعتی است؟| رییس جهاد کشاورزی شمال: باور نداریم

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان می‌گوید مخالف بردن آب کشاورزی به صنعت است و باور ندارد که آینده کرمان، صنعتی است.

عباس سعیدی امروز چهارشنبه- ۱۵ بهمن ماه- در نشستی خبری در پاسخ به این سوال «کرمان نو» که براساس سند سازگاری با کم آبی قرار شده ۷۲۲ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شود و از سوی دیگر این سیاست در استان در حال پیگیری است که صنایع سهم بیشتری از آب داشته باشند، گفت که در کنار صنعت باید کشاورزی هم باشد و من باور ندارم آینده کرمان صنعتی است.

او اضافه کرد که ما موافق بردن آب کشاورزی به صنایع نیستیم اما در مواقعی هم که میزان آب شور بوده این کار انجام شده.

البته پیش از این هم استاندار کرمان گفته بود که سند سازگاری با کم‌آبی را اجرا می‌کنیم که کشاورزی رونق گیرد و اجرای این سند به معنی از بین بردن بخشی از کشاورزی استان نیست.

بازگشت کشاورزی به زمین بازی؟

به گفته رییس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان ۳۶ درصد اشتغال در استان کرمان، ۱۸ درصد در کشور و ۴ درصد در دنیا در بخش کشاورزی است.

او با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی جامعه می‌گوید وابستگی به غذا خطرات متعددی را به همراه دارد و ما در استان هیچ پرونده‌ای را برای تعدیل پروانه‌های کشاورزی امضا نکرده‌ایم.

۱۳ هزار کنتور غیرمجاز در استان

سعیدی ادامه داد که در تعامل با اداره آب گفته‌ایم ۱۳ هزار کنتور که غیرمجاز است را پلمب کنید و کنتور حجمی نصب شود و اگر برداشت‌ها برابر پروانه نباشد ما بعد از آن تعدیل را امضا می‌کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در خصوص سند سازگاری با کم آبی گفت که صرفه‌جویی 722 میلیون متر مکعبی در بخش کشاورزی با تغییر الگوی کشت انجام می‌شود.

سعیدی در این رابطه گفت:‌ «در نشست های اولیه گفت‌وگو در خصوص این مصوبه گفته شد در استان کرمان ۱.۹ میلیارد مترمکعب آب کم داریم و من در آنجا گفتم تنها راه رسیدن به 500 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در کشاورزی این است که مزارع شهرهای شهربابک، زرند، انار و رفسنجان را خشک کنیم. ما با این موضوع مخالفت کردیم و تعهد دادیم کاهش ۷۲۲ میلیون مترمکعب آب را با روش افزایش کشت گلخانه‌ای، آبیاری تحت فشار، جایگزینی محصولات کم آب و لوله گذاری انجام دهیم.»

طبق گفته سعیدی ۶۰ درصد این مصوبه در جنوب اجرا می‌شود و ۴۰ درصد مربوط شمال استان است.

کشت پسته بازدهی خوبی دارد

رییس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که در ۸ سال گذشته حدود ۲۰ هزار هکتار سطح زیرکشت محصول پسته استان کاهش یافته اما بازدهی این محصول با توجه به میزان مصرفی آب خوب است.

او اضافه کرد: کشاورز با آبیاری کم این محصول، برداشت خوبی ندارد و بر این اساس میزان کشت خود را کاهش می‌دهد. اینکه گفته می‌شود سالانه ۱۰ هزار سطح زیرکشت پسته کاهش می‌یابد درست نیست.

در سال های گذشته بسیاری از استان‌های کشور به سمت تولید محصول پسته رفته‌اند. برخی معتقدند که این موضوع باعث می‌شود جایگاه استان از تولید این محصول کاهش یابد.

رییس جهاد کشاورزی کرمان اذعان می‌کند توسعه کشت محصولات کشاورزی را به دلیل کمبود آب در برنامه‌هایمان نداریم.

البته او می‌گوید هیچ استانی نمی‌تواند جایگاه کرمان را بگیرد و ما در تولید این محصول اول هستیم.

به گفته سعیدی در ۲۷ استان کشور پسته کشت می‌شود و از ۴۰۰ هزار هکتار زیرکشت این محصول در کشور ۲۱۲ هزار هکتار مربوط به استان کرمان است.

اجرای ۱۵۱ پروژه در حوزه کشاورزی در استان

در این نشست همچنین سعیدی از اجرای ۱۵۱ پروژه در حوزه کشاورزی با اشتغالزایی ۳۰۵۱ نفر و اعتباری بالغ بر ۲۲۵۰ هزار میلیارد ریال از هفته دولت تا به امروز خبر داد.

به گفته او طی ۷ سال گذشته نیز بیش از ۹ هزار و ۱۲۷ پروژه در حوزه‌های مختلف کشاورزی با اعتبار ۱۴۳۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

سعیدی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای از ۶۰ هکتار به ۳۰۰ هکتار در استان گفت: کاشت گلخانه‌ای اقتصادی است و چون محصولاتشان صادراتی است و آب مصرفی کمی دارند دولت از آن‌ها حمایت می‌کند.

او می‌گوید محدودیتی برای پرداخت تسهیلات گلخانه ای نداریم و مجوز به راحتی صادر می‌شود.

طبق گفته رییس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان ۴۰۰ هزار تن ظرفیت سردخانه‌های استان است که اکثر در شرق قرار دارند.

در این نشست او هم‌چنین میزان خسارت های وارد شده به کشاورزان در سال جاری را ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63859
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.