بازگشت کشاورزی به زمین بازی؟

اظهارات امروز استاندار کرمان نشان می‌دهد سیاست کلان این استان که تاکنون بر پایه گذر از کشاورزی و صنعتی شدن بوده، دستخوش تغییراتی شده است.

صبح امروز علی زینی‌وند در نشست با مدیران دستگاه‌های وابسته به سازمان جهاد کشاورزی گفت که سند سازگاری با کم‌آبی را اجرا می‌کنیم که کشاورزی رونق گیرد و اجرای این سند به معنی از بین بردن بخشی از کشاورزی استان نیست.

آنطور که پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان نوشته، او تاکید کرده که در سند سازگاری با کم‌آبی استان، مصرف آب در این بخش به شکل هدفمند دنبال می‌شود و به هیچ‌وجه سازگاری این معنی را ندارد که شغل صد ساله اجدادی را از کشاورزان بگیریم.

میل به صنعتی شدن

این اظهارات در حالی مطرح شده که پیش از زینی‌وند، دو استاندار پیشین کرمان بر گذر از کشاورزی و صنعتی شدن تاکید داشتند.

از جمله آن که محمد جواد فدایی 30 بهمن سال گذشته گفته بود که «اگر می‌توان در صنعت بهره‌برداری بیشتری از آب داشت باید آب به جای بخش کشاورزی در صنعت مورد استفاده قرار گیرد.»

پیش از این هم علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت فعلی، که روزگاری سکان استان کرمان را در دست داشت، گفته بود که چشم انداز آینده استان کرمان صنعت است، نه کشاورزی.

این اظهارنظرها موجی از نگرانی را در بین کشاورزان ایجاد کرده بود.

به طوری که بسیاری از آن‌ها در سفرهای درون استانی استانداران پیشین نگرانی خود را از آینده خود ابراز کرده بودند.

با این حال سیاست صنعتی شدن استان بدون وقفه در پیش بود، آن هم در شرایطی که نزدیک به 40 درصد از شاغلان در استان کرمان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و به نوعی کرمان وابسته‌ترین اقتصاد به کشاورزی را در میان استان‌های کشور دارد.

بیشتر بخوانید:

گذر کرمان از کشاورزی به صنعت؛ بی‌مهری به یار قدیمی

بازی عوض شد؟

نگرانی کشاورزان کرمانی وقتی بیشتر شد که کمتر از یک ماه پیش سند سازگاری با کم‌آبی استان کرمان تصویب شد.

بر اساس این سند قرار است در پنج سال آینده یک میلیارد مترمکعب آب در استان کرمان صرفه جویی شود که 722 میلیون مترمکعب آن مربوط به بخش کشاورزی است.

از دید بسیاری از کشاورزان، تصویب سند یاد شده عملا مهر تاییدی بود بر پایان کشاورزی در استان کرمان.

اما امروز استاندار کرمان با اظهارات خود اعلام کرد که نه تنها قرار نیست کشاورزی کرمان نابود شود، بلکه قرار است رونق هم بگیرد.

البته این اظهارنظر به تنهایی  نمی‌تواند موجب رونق کشاورزی شود اما کشاورزان دست‌کم می‌توانند امیدوار باشند که قرار نیست به راحتی از بازی کنار روند.

البته نباید از یاد برد که یکی از اصلی‌ترین راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز است و این موضوع یعنی بسیاری از کشاورزان به خصوص در جنوب استان باید فکری به حال خود کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60598
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.