کلاه گشاد یک شرکت تعاونی بر سر مردم نارجوییه/ فروش زمین زراعی به جای مسکونی

هر روز مساحت زیادی از زمین‌های کشاورزی تبدیل به مناطق مسکونی می‌شود و علاوه بر مالکانی که به ساخت و سازهای غیرقانونی می‌پردازند، زمین‌خواران نیز برای تبدیل کاربری کشاورزی به مسکونی ترفند‌هایی را به کار می‌برند.

شهرک نارجوییه یا خالق‌آباد جیرفت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مردم این منطقه با خرید زمین‌های کشاورزی از یک شرکت سودجو دچار مشکلی شده اند که نه راه برگشت دارند نه راه پیش رفتن. اگر با هواپیما به جیرفت بروید باید از شهرک نارجوییه یا همان روستای خالق آباد برای ورود به شهر جیرفت بگذرید، محله ای که از حداقل امکانت هم بی بهره است. شش هفت سالی می شود که اهالی خالق آباد جیرفت با مشکلات زیادی از جمله نبود انشعابات آب و برق، تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی و …مواجه هستند. مردم این شهرک می گویند از این همه انتظار و جنگیدن برای رفع مشکلاتمان خسته شده ایم. امیری یکی از اهالی این منطقه به «کرمان نو» می گوید: 10 سال قبل قطعه زمینی در این محله خریداری کردم که بعد از گذشت مدتی متوجه شدم این زمین ها مسکونی نیستند و با این وجود اقدام به ساخت و ساز کردیم، کاری که خیلی از اهالی انجام داده بودند و این محله آنقدر شلوغ است که تصور هم نمی کنی کاربری زمین هایش کشاورزی باشد. وی افزود: سالهاست برای دریافت امتیاز آب و برق به ادارات مربوطه می رویم اما پاسخی که می شنویم برایمان قابل هضم نیست. می گویند به جهادکشاورزی مراجعه کنید و نامه بیاورید تا امتیاز آب و برق شامل شما شود به سازمان کشاورزی هم که رفتیم گفتند این زمین ها مجوز تغییر کاربری دریافت نکرده اند و نمی توانیم به شما نامه بدهیم. امیری ادامه داد: من تنها نیستم و ساکنان زیادی از این شهرک درگیر این مشکل هستند، ما در اوج سرما و گرما بدون آب و برق زندگی را می گذرانیم و این چیزی شبیه جهنم است. سیدی یکی دیگر از اهالی می گوید: دو سال قبل فرماندار وقت به همراه رییس سازمان کشاورزی، مسوولان آب و برق و…به اینجا آمدند و وضعیت را از نزدیک بررسی کردند. وعده های زیادی داده شد که بی عمل ماند و امیدمان دیگر ناامید شده است.صباحی از دیگر ساکنان خالق آباد نیز می گوید: نمی دانم مسوولان این شهر چطور می توانند وضعیت ما را ببینند و برای ما کاری نکنند. مگر می شود راهی نباشد اینکه عده ای زمین خوار یا سرمایه دار اقدام به فروش این زمین ها به مردم کرده اند و تعداد زیادی از افرادی که با بدبختی پول خرید ملک در اینجا را فراهم کرده اند را به خاک سیاه نشانده اند تقصیر مردم نیست و دولت بایستی حق ما را بدهد.وی افزود: چرا وقتی مردم اینجا ساخت وساز می کردند کسی به ما نگفت اینجا ساخت و ساز غیرقانونی است؟ جوانی مان تباه شده در این شرایط بد اقتصادی بدون هیچ امکاناتی در اینجا زندگی می کنیم از کمترین امکانات لازم بی بهره هستیم و نمی دانم آینده بچه هایمان در این منطقه چه می شود نه پولی داریم برویم و نه راهی داریم.

یقه شرکت تعاونی خطاکار را باید گرفت

فرماندار سابق جیرفت قبلا در این خصوص گفته بود: در سال های گذشته یک شرکت تعاونی سه هزار و 200 هکتار از اراضی سد جیرفت را واگذار کرده است که مردم در این امر بسیار ضرر کرده اند.امینی روش ابراز کرده بود: مردم باید از فروشندگان سودجوی شرکت این اراضی برای دریافت خسارت به دستگاه قضایی طرح دعوا کنند. این شرکت تعاونی از طریق واگذاری اراضی مشکلاتی را بوجود آورده اند که امروزه مشکلاتش گریبانگیر مردم و مسئولان شده است.وی با بیان اینکه اعضای این شرکت تعاونی اراضی کشاورزی را تغییر کاربری داده اند تاکید کرده بود: این شرکت تعاونی زمین‌ها را به مردم واگذار کردند  و آنها را تغییر کاربری داده‌اند.مردم از روی ناآگاهی نسبت به خرید زمین اقدام کرده اند این شرکت تعاونی باید  خسارتی که به مردم وارد کرده اند را جبران کند.

مردم از خرید زمین در شهرک نارجوییه خودداری کنند

نعمتی بخشدار مرکزی جیرفت در این خصوص به« کرمان نو» گفت: «مردم از خرید و فروش زمین در شهرک نارجوییه یا همان خالق‌آباد خودداری کنند.» وی افزود: « ما بارها اعلام کرده ایم کاربری این زمین ها کشاورزی است و مردم با مشکل مواجه می شوند. برخی زمین های کشاورزی را به عنوان مسکونی می فروشند و مردم نیز به دلیل گران بودن زمین در شهر به این منطقه هجوم برده و اقدام به خرید می کنند. قبل از خریدن حتما با بخشداری، بنیاد مسکن، دهیاری و …حتما مشورت کنند. زمین ها زراعی است و افراد باید 50 درصد قیمت زمین را به دولت بپردازند تا بتوانند تغییر کاربری دریافت کنند و از خدمات انشعاب آب و برق بهره‌مند شوند.»

بنیاد مسکن باید برای تغییر کاربری به سازمان کشاورزی نامه بزند

خوشکام مدیرامور اراضی سازمان کشاورزی جیرفت و کهنوج می گوید: زمین های شهرک نارجوییه یا همان خالق آباد دارای کاربری کشاورزی هستند.وی افزود: بنیاد مسکن باید در خصوص تغییر کاربری این اراضی به سازمان کشاورزی نامه زده و این مسساله را پیگیری کند و تاکنون شاهد هیچ اقدامی از سوی بنیاد مسکن نبوده ایم.وی تاکید کرد: متاسفانه مردم بدون اطلاع قبلی اقدام به خرید این اراضی می کنند و بعد برای خرید انشعابات و ..دچرا مشکل می شوند. متاسفانه با وجود تلاش‌های زیاد خبرنگار«کرمان نو» موفق نشد با فرماندار و رییس بنیادمسکن جیرفت ارتباط برقرار کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64765
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.