کرمان در گیرودار مبارزه با ملخ‌های صحرایی| از کمبود خودرو تا احتمال خسارت سنگین به مزارع جنوب

موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان از احتمال هجوم ملخ به استان می‌گوید: از گذشته تخم ملخ‌ها در خاک وجود دارد و بارش و گرم شدن هوا احتمال افزایش ملخ را در پی دارد و حتما با بحران مواجه می‌شویم.

نماینده جهاد کشاورزی شمال استان صبح امروز سه‌شنبه – ۲۸ بهمن- در نشست مدیریت بحران گفت: در دو سال گذشته در سطح 900 هزار هکتار ردیابی ملخ را انجام دادیم و در سطح 20 هزار هکتار نیز مبارزه انجام شد. از محل اعتبارات ملی و استانی نیز اعتباراتی برای خرید ماشین آلات، سم پاش و سم مورد نیاز دریافت کردیم و اکنون حدود 550 میلیون تومان اعتبارات لازم داریم.

او تصریح کرد: در زمینه خودرو با مشکل جدی مواجه هستیم زیرا هجوم، ردیابی و مبارزه با ملخ در مناطق صعب العبوری است که نیازمند خودروهای کمک دار است و در حال حاضر به 4-5 خودروی کمک دار در شمال استان نیاز داریم.

وی در ادامه به پرداخت نشدن حق ماموریت پرسنل این سازمان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال جاری ممکن است با کمبود نیرو نیز مواجه شویم.

احتمال درگیری شهرستان‌های بیشتر با ملخ صحرایی

او تاکید کرد: سال گذشته یکی میلیارد و 60 میلیون تومان بودجه از طریق وزارتخانه تامین کردیم که به صورت نقدی و اسنادخزانه بود. امسال هم حدود ۲ میلیارد تومان درخواست دادیم البته در سال گذشته چهار شهرستان را داشتیم و امسال پیش‌بینی می‌شود شهرستان‌های دیگری نیز درگیر شوند.

ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان هم گفت: در بحث مبارزه با ملخ‌ها آسیب‌های زیادی به خودروهای ما وارد می‌شود و اگر مشکلی پیش بیاید خودمان به این خودروها نیازمندیم پس باید اعتباراتی برای تعمیرات این خودروها تخصیص یابد.

هجوم ملخ دیگر یک مساله غیرمترقبه نیست

رجبی مدیرکل منابع شمال استان کرمان در این نشست گفت: ملخ دیگر یک مساله غیرمترقبه نیست، این یک پروژه است و باید به دید یک پروژه عمرانی به آن نگاه شود.

او افزود: اینکه ما انتظار داشته باشیم دستگاه‌ها برای این موضوع ماشین و نیرو بدهند امکان پذیر نیست. یک خودروی کمک‌دار استهلاک زیادی دارد که در این زمینه بودجه ای به ما تخصیص داده نمی‌شود.

رجبی اضافه کرد: چرا وزارت جهاد کشاورزی همیشه اصرار دارد این قضیه را به دید حادثه غیرمترقبه نگاه کند این مساله امکانات زیادی می‌خواهد.

به گفته او این یک آفت است و وظیفه مبارزه با آن بر عهده حفظ نباتات است و خودروهای کمک دار ما به بخش حفاظت تعلق دارند، اگر خودروهایمان را به جهادکشاورزی بدهیم بخش حفاظت ما تعطیل می‌شود و خواهش می‌کنم این را به عنوان یک پروژه عمرانی در نظر بگیرند و برایش امکانات لازم پیش‌بینی شود.

امسال سطح سبز نداریم

برخوری رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب در این نشست گفت: در بحث هجوم ملخ صحرایی یکی از مشکلاتی که بیشتر ما را درگیر می‌کند این است امسال سطح سبز نداریم و احتمال خسارت به مزارع بالا است.

به گفته او اکنون ناوگان حمل و نقل سازمان مستهلک شده است به حدی که کارهای روزمره را هم نمی توانیم انجام دهیم. به شدت نیازمند تجهیز خودروها هستیم البته اعتبارات هزینه‌ای را امسال را نگرفته‌ایم، خودروهای ما همه خوابیده‌اند زیرا به تعمیر نیازمند هستند.

برخوری اضافه کرد: دوباند پروازی برای نشستن هواپیماهای سم پاش داریم که باید تعمیر شود، مقداری سم در حد 20 هزار لیتر در انبار وجود دارد.

او ادامه داد: با توجه به سرمازدگی و طوفان مزارع ما در خطر هستند و در حد یک یا ۲ میلیارد تومان برای سرپاشدن ناوگان خودرویی نیاز داریم.

اعتبار 19 میلیارد و 200 میلیون تومانی برای مبارزه با آفات

رودری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در این نشست گفت: وزارت جهاد هرساله ردیفی را برای آفات دارد. 19 میلیارد و 200 میلیون تومان برای آفات دیده و بیش از ۲ میلیارد برای جهاد شمال و جنوب در نظر گرفته شده است.

او تاکید کرد: نظر وزارت کشاورزی بر مبارزه ملی است زیرا مختص یک استان نیست و برای امسال 15 میلیارد تومان مصوب شده و در سازمان برنامه ریزی کشور است و باید ابلاغ شود. سازمان حفظ نباتات کشور باید پیشگیری ها را انجام دهد و اعلام کند تا سازمان برنامه و بودجه هم بتواند ارقام لازم را پیگیری کند.

مرجان شاکری مدیرکل محیط زیست استان نیز گفت: به دلیل کمبود بارش خودروها در سال جاری به راحتی می توانند تردد کنند.

وی افزود: با سمپاشی موافق نیستیم زیرا بسیاری از حشرات را از بین می‌برد و فعلا همان مبارزه خودرویی کافی است و نوع سموم بعدا به استانداری ارسال می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64748
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.