سد قدرونی و تامین آب راور؛ زرندی‌ها فعلا سهمی ندارند

کلنگ سد قدرونی در سال ۸۷ درحالی به زمین زده شد که قرار بود آب پشت این سد برای تامین آب شرب راور و زرند باشد اما به نظر می‌رسد زرندی‌ها موقتا سهمی از این سد ندارند.

این سد که گفته می‌شود در شهر راور قرار دارد، به اعتقاد فرماندار زرند طبق تقسیمات کشوری متعلق به این شهرستان است.

علی صادق زاده می‌گوید مسوولان راور سهل‌انگاری کردند و ما دنبال آن هستیم تا این اشتباه اصلاح شود.

مالکیت سد به تازگی موجب ایجاد کشمکش میان مسوولان این ۲ شهرستان شده است.

کشمکش زمانی بالا گرفت که حضور وزیر نیرو و همچنین در سفری دیگر بازدید زینی‌وند استاندار کرمان از این سد، بدون اطلاع مسوولان زرند انجام شد. تا آن‌جا که فرماندار زرند گفت از ما در این برنامه‌ها دعوت نشده بود.

علی صادق‌زاده تامین آب شرب برای دو شهرستان راور و زرند را از این سد تایید می‌کند و می‌گوید قرار بوده اگر آب مازاد باشد برای کشاورزی هم استفاده شود.

اما سوال اینجاست که این سد در کدام شهرستان قرار دارد؟ و طبق تفاهم نامه‌ها آب پشت مخزن آن برای تامین آب کدام شهرهاست؟

سوال اول را بخشدار زرند این‌گونه پاسخ می‌دهد: پس از زلزله سال ۸۳ در زرند، روستای قطروییه که در حوزه زرند بوده است تخریب شد و دولت برای اهالی این روستا طبق بررسی‌های کارشناسان ژئوتکنیک در پایین دست روستای جدیدی ساخت که آن روستا در حوزه راور قرار گرفت.

عباس فتاحی البته به بلااستفاده بودن این روستا اشاره می‌کند و می گوید مردم از روستای جدید که دولت ساخت استفاده ای نکردند.

مورد عجیب روستای قطروییه

بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار «کرمان‌نو» به دست آورده اهالی روستای قطروییه برای انجام کارهایشان به زرند می‌روند ولی این روستا زیر نظر بخشداری راور است.

همچنین متولی امام‌زاده در این روستا اداره اوقاف راور است اما آب و برق از زرند تامین می‌شود که این نشان از چندگانگی بین مسوولان دو شهرستان است.

برای پاسخ به سوال دوم، ۲ موضوع مطرح است.

اول اینکه اصل تفاهم‌نامه منعقد شده برای این سد چیست؟ و موضوع دیگر اینکه حوزه آبریز این سد از کجا می‌آید!

طبق تفاهم‌نامه‌های اولیه قرار بوده آب پشت این سد برای شهرستان زرند و راور باشد اما به دلیل آورد کم رودخانه‌ها به سد، طبق ابلاغیه وزارت نیرو، فعلا تامین‌کننده آب شهر راور است.

همچنین گفته می‌شود قرار است آب شرب برای زرند از همان خط انتقالی که از سد خِرسان به کرمان می‌آید تامین شود.

البته  طبق شنیده‌های «کرمان‌نو» از سال ۹۶ تاکنون به کمک نماینده‌های مجلس مکاتباتی انجام داده شده تا آب این سد به زرند هم برود.

آب‌رسانی به زرند سخت است

در عین حال مسیر انتقال آب از سد قدرونی به شهر راور کمتر از شهرستان زرند است و بدون نیاز به ایستگاه پمپاژ آب به شهرستان راور می‌رسد.

طبق اطلاعات به دست آمده ارتفاع شهر زرند نسبت به سد بالاتر است و گفته می‌شود حدود ۶ ایستگاه پمپاژ در مسیر نیاز است که کار را برای تامین آب زرند سخت کرده.

البته اصول سدسازی طبق سیلاب‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ ساله احداث می‌شود و ممکن است از بهره‌برداری سد چند سال بگذرد و آوردی نداشته باشد اما در یک دوره سد پر می‌شود.

این یعنی انتقال آب صرفا به شهرستان راور موقت است و در بلند مدت آب سد به زرند هم می‌رسد.

نگرانی اهالی روستاهای نزدیک به سد

موضوع دیگری که اهالی روستاهای نزدیک به این سد را نگران کرده آب رودخانه‌هایی است که به این سد می‌رود و از این منطقه می‌گذرد.

به گفته بخشدار زرند رودخانه‌های دو دهستان سربنان و هتکن حوزه آبریز سد قدرونی هستند.

البته طبق بررسی‌ها ورودی سد از دو رودخانه هتکن و قدرونی است که رودخانه هتکن به طور کامل از روستاهای شهرستان زرند تغذیه می‌شود و بخش زیادی از رودخانه قدرونی هم از سمت زرند است و بخش دیگری به راور اختصاص دارد.

با این حال گفته می‌شود وقتی سد آبگیری شود بندهایی که در مسیر قرار دارند نقش خودشان را ایفا می‌کنند و آب مازاد به سد می آيد.

البته گفتنی است بندهای روستا، آب را ذخیره می‌کنند تا سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65183
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.