بررسی حضور زینی‌وند در استانداری کرمان پس از ۱۰۰ روز| حضور میدانی با چاشنی گفتار درمانی

25 آبان امسال، علی زینی‌وند به استانداری کرمان مامور شد تا جانشین محمد جواد فدایی شود. حالا 100 روز از حضور معاون پیشین استانداری سیستان و بلوچستان در کرمان می‌گذرد. افکار عمومی اما چه قضاوتی درباره عملکرد او دارند؟

وزارت کشور دولت حسن روحانی در هشت سال گذشته سه مرتبه برای کرمان استاندار انتخاب کرده. علیرضا رزم حسینی، محمد جواد فدایی و علی زینی‌وند.

اگرچه دو استاندار اول کرمانی بودند و روزگاری فدایی، معاون رزم حسینی بود، اما وجه اشتراک زینی‌وند با وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت بیش از فدایی است. هر چه که فدایی اهل پیگیری مکتوب، مستندسازی و بررسی کارشناسی بود زینی‌وند ترجیح می‌دهد در لحظه تصمیم بگیرد، دستور صادر کند، میدانی به سرکشی بپردازد و البته با اظهاراتش، تیتر به رسانه‌ها دهد.

او در سه ماه و 10 روز گذشته نشان داده در سال پایانی دولت یازدهم می‌خواهد آنقدر پرتحرک باشد که هم بتواند همانند رزم‌حسینی، کرمان را سکوی پرتابش کند و هم کارنامه‌ای از خود به جای بگذارد که در دولت احتمالا اصولگرای بعدی هم کرسی داشته باشد. خصوصا آنکه بارها در سخنانش تاکید کرده به هیچ گروه سیاسی وابسته نیست تا این پالس را به اصولگرایان بدهد که در دولت بعدی هم جایی برایش نگه دارند.

توپ و تشر به مدیران، بدون اقدام عملی

فشار به فرمانداران و مدیران به زعم او بی‌انگیزه برای تغییر رفتار، پرتکرارترین اظهارنظری است که در 100 روز گذشته از سوی زینی‌وند تکرار شده است. به طوری‌که دست‌کم او 11 بار در جلسات مختلف خطاب به این دسته از مدیران سخن گفته. مثلا سوم آذر گفت که «اگر مدیری با دیدگاهی که تعیین کردیم همراهی نکند، درخواست می‌کنیم خودش محترمانه جایش را به فرد دیگری بدهد.»

در همین حال غیبت هشت مدیر در نشست شورای آموزش و پرورش استان در دی ماه امسال باعث شد زینی‌وند از کوره در رود. او با ادبیاتی غیرمعمول و با بکار بردن الفاظی همچون «بیخود کردید» از غیبت مدیران انتقاد کرد اما خروجی این انتقاد تند و تیز، چیزی جز جنجال و بلبشو در فضای رسانه‌ای نبود.

عصبانیت کش‌دار از مدیران غایب| آقای استاندار، اندازه نگهدار که اندازه نکوست

علاقه استاندار کرمان به تهدید مدیران در حالی ادامه دارد که هنوز نمونه عملی از برکناری مدیری در پرونده خود ندارد و جالب اینجاست تنها کسی که پس از انتصاب جابجا کرد، تاج‌الدین صالحیان بود که با خود به کرمان آورده بود.

انتقاد از توسعه نامتوازن بدون ارائه راهکار

بررسی اظهارات استاندار کرمان نشان می‌دهد مسائل اقتصادی استان برای او از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که از حدود 120 جلسه‌ای که در 100 روز گذشته با حضور او تشکیل شد، محور 47 جلسه اقتصادی بوده.

در همین حال او دست‌کم 10 مرتبه در سخنرانی‌های مختلف از توسعه نامتوازن استان کرمان انتقاد کرده. از جمله 16 بهمن که گفت «استان کرمان از توسعه نامتوازن رنج می‌برد» و از صنایع و معادن بزرگ خواست که فکری به حال این موضوع کنند. او 16 آذر هم خواستار فعال شدن حوزه اقتصادی استانداری به منظور رفع توسعه نامتوازن استان شده بود.

خواسته‌ای که در ادوار گذشته هم همواره از سوی دولتی‌ها مطرح شده و معدنی‌ها هم ساز خودشان را زده‌اند. زینی‌وند در حالی هرازگاهی در سخنانش، توسعه نامتوازن استان کرمان را مطرح می‌کند که عملا برنامه‌ جدیدی برای تغییر شرایط اعلام نکرده.

اعلام نام بانک‌های کم‌کار؛ سنگ بزرگی که زده نشد

مثلا همچنان در کرمان از عملکرد بانک‌ها در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی انتقاد می‌شود، اما در بر پاشنه قبلی می‌گردد. زینی‌وند از هر فرصتی استفاده می‌کند و می‌گوید که «در استانی به ثروت کرمان نباید عده‌ای گرسنه باشند» اما جز تکرار این حرف، راهکاری ارائه نشده.

به طور نمونه او 12 آذر گفته بود که «یکسری پروژه‌ها به واسطه کوتاهی دستگاه و عدم پیگیری مدیر و یا بانک پیشرفت ندارند که از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌خواهیم بدون رودربایستی نام آنها را اعلام کنند.» نزدیک به سه ماه از این اظهارنظر گذشته، اما نه خبری از عملکرد بهتر بانک‌هاست و نه نام بانکی اعلام شده.

اگرچه که انتظار نمی‌رود که او به تنهایی معضلی را که سال‌ها در کرمان وجود دارد، حل کند اما با توجه به فرصت کم باقی‌مانده تا پایان عمر دولت، صرفا انتقاد کردن، گره‌ای از کار مردم باز نمی‌کند.

شرکت‌های دانش بنیان؛ از حرف تا عمل

اگر اظهارات زینی‌وند را از ابتدا مرور کنید، می‌بینید که در روزهای ابتدایی شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری جزو موارد مورد تاکید او بوده اما هرچه گذشته، این مساله بیشتر به فراموشی سپرده شده.

استاندار در روز معارفه‌اش، پارک‌های علم و فناوری را قلب تپنده استان نامید. 9 آذر تاکید کرد که پارک علم و فناوری باید هویت مستقلی داشته باشد و 18 آذر نقش پارک علم و فناوری در توسعه استان را تا سطح مهم‌ترین دستگاه بالا برد. امروز اما نه خبری از انتقادات گاه و بیگاه زینی‌وند از وضعیت پارک علم و فناوری است و نه حرفی از آن در میان است.

به نظر می‌رسد رییس پارک علم و فناوری با واسطه‌ای خودش را به استاندار رسانده تا فتیله انتقاداتی که زینی‌وند به درستی روشن کرده بود، پایین بکشد.

هلیل‌رود؛ از اصرار تا انکار

بدون شک یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که زینی‌وند پس از حضور در کرمان با آن دست‌وپنجه نرم کرد، مساله انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود به شمال استان کرمان بود. ۱۳ آذر بود که او در سفر به قلعه گنج گفت «هزینه زیادی برای پروژه انتقال آب از هلیل‌رود انجام شده، پروژه‌ای با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی را نمی‌شود تعطیل کرد.»

این اظهارنظر اما به مانند جرقه‌ای در انبار باروت بود. اوضاع به حدی بغرنج شد که کار به تجمع برخی از اهالی جنوب کرمان رسید. سیل مخالفت‌های کارشناسان هم که اضافه شد، استاندار عقب‌نشینی کرد. البته نه به آن صورت که فکری به حال این پروژه شود.

عقب‌نشینی استاندار از انتقال آب هلیل‌رود| زینی‌وند: از اول هم مخالف بودم

دوم دی ماه استاندار کرمان با تغییر موضع 180 درجه‌ای گفت که از همان ابتدا هم با انتقال آب بین‎‌حوضه‌ای داخل استانی مخالف بوده و تقصیر را گردن رسانه‌ها انداخت: «رسانه‌ها در بدو ورود ما حساسیت را به گونه‌ای به مردم جنوب منتقل کردند که از ما گله‌مند شدند در حالی که این‌گونه نبود و مبنای کار ما کار کارشناسی است.»

حالا اما زینی‌وند سکوت را در مساله انتقال آب از هلیل‌رود در دستور کار خود قرار داده. او دو هفته پیش در سفر به بردسیر درباره طرح‌های انتقال آب استان صحبت کرد اما نامی از طرح جنجالی نیاورد. در حالی که قرار بود در خصوص این طرح مسئولان دستگاه‌های ذیربط نشست خبری برگزار کنند، به نظر می‌رسد طرح انتقال آب از هلیل به فراموشی سپرده شده تا دوره حضور زینی‌وند در کرمان به پایان برسد. در این صورت اگر طرح اجرایی شود، استاندار در مقابل مردم جنوب قرار نمی‌گیرد و اگر هم به اجرا نرسد، نمره منفی در کارنامه او از سوی مقامات بالا دستی‌اش ثبت نمی‌شود.

صدور دستور در لحظه

زینی‌وند در این سه ماه و 10 روز نشان داده بخشی از تصمیماتش را لحظه‌ای می‌گیرد. مثلا 13 آذر در جریان سفر به کهنوج، وحدت عیدی، فرماندار این شهرستان اعتبار مورد نیاز گلزار شهدای کهنوج را ۴۰۰ میلیون تومان برای امسال اعلام کرد که در همان لحظه استاندار دستور داد این اعتبار از طریق معاون امور عمرانی تامین شود.

21 آذر هم در جریان سفر به شهداد، اهالی یک روستا نسبت به احداث سیل بند درخواست داشتند که زینی‌وند دستور داد تا 15 روز آینده این کار انجام شود. در مورد تکمیل جاده راین به گلزار هم اتفاق مشابهی افتاد. اگرچه صدور تصمیمات لحظه‌ای لزوما نتیجه‌ بدی ندارند اما زینی‌وند که در حالی بدون توجه به شرایط خاص هر پروژه، در میدان دستور صادر می‌کند پیش‌تر گفته بود «مبنای کار ما، کار کارشناسی است.»

علاقه به تعیین ضرب‌الاجل

اگر به طور دقیق و جزئی صحبت‌های زینی‌وند را بررسی کنید، می‌بینید که او علاقه زیادی به تعیین مهلت و ضر‌ب‌الاجل برای پروژه‌های مختلف دارد. در زیر برخی از این ضرب‌الاجل‌ها را آورده‌ایم:

  • سوم بهمن- هتل بزرگ سیرجان سال۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.
  • ۲۶ دی – درباره پنج کیلومتر مسیر حرمک تا دو راهی نسک به کشیت که خاکی است: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تا قبل از سال جدید آن را آسفالت کند.
  • ۲۵ دی- پل سَرجاز باید تا نوروز ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد. نوروز ۱۴۰۰ شخصا به جیرفت آمده و از روی پل سرجاز رد می‌شوم.
  • ۲۶ آذر – تا ۱۵ روز آينده باید محدوده تمام مناطق حاشیه شهر کرمان مشخص شود.
  • 19 آذر- انتظار داریم تا یک ماه آینده مدل موفق اقتصادی شهرستان منوجان را معرفی کنیم.
  • 26 آذر- سرمایه‌گذار پروژه هتل پایاب شهداد از عدم بودجه لازم برای اتمام این هتل گفت و استاندار کرمان دستور پرداخت 400 میلیون تومان تسهیلات را با قول مساعد سرمایه‌گذار برای اتمام پروژه تا بهمن ماه داد.

اینگونه تعیین مهلت‌ها از سوی زینی‌وند بارها تکرار و همین امر باعث شده برخی از این مهلت‌ها به پایان برسند و خبری از پایان کار نباشد. مثلا هنوز خبری از مدل موفق اقتصادی شهرستان منوجان و یا اتمام پروژه هتل پایاب نیست.

معمای مرغ

البته این ضرب‌الاجل‌ها برای پروژه‌هایی اعلام شده که برخی از آن‌ها تقریبا بزرگ هستند، اما در مسائل کوچک‌تری مانند تامین مرغ در بازار کرمان هم با وجود همه توپ و تشرها، خروجی دقیقا بر خلاف اظهارات استاندار بوده.

او دست‌کم دو مرتبه درباره مرغ صحبت کرده، یک بار پنجم آذر که گفته بود ظرف یک هفته قیمت مرغ در کرمان به زیر 23 هزار تومان می‌رسد اما تا 16 آذر که ستاد تنظیم بازار کشور قیمت مصوب مرغ را اعلام نکرد، خبری از کاهش قیمت در کرمان نبود.

نکته جالب آنجاست که 28 بهمن هم زینی‌وند خروج مرغ از استان را ممنوع اعلام کرد اما همچنان مرغ در کرمان کمیاب است.

خروج مرغ از استان ممنوع شد

22 سفر درون استانی بدون توجه به کرونا

در حالی که فدایی، استاندار پیشین کرمان بارها به دلیل اتخاذ تصمیمات استانی در ستاد کرونا، تصمیماتی که بعضا زودتر از ستاد ملی در کرمان اجرا شد و نتایج خوبی هم در پی داشت، بازخواست شد، زینی‌وند نه تنها در تصمیم‌گیری نگاهش به تهران است که مارکوپولوی کرمان هم شده.

او در بازه زمانی یاد شده 22 سفر درون استانی داشته. او چهار مرتبه به شهرهای شرقی، سه مرتبه به شهرهای جنوبی، دو مرتبه به شهرهای غربی و 13 مرتبه به شهرهای واقع شده در مرکز و شمال استان کرمان سفر کرده، آن هم در شرایطی که در اوج شیوع کرونا قرار داریم.

البته استاندار کرمان از همان ابتدا اعلام کرده بود علاقه‌ای به رصد از راه دور ندارد. از جمله آن که 19 آذر گفت که بازدیدهای میدانی از شهرستان ها ضرورت دارد.

انتصابات؛ اولین معاون زن تا ترکیب مبهم

یکی از اقدامات مثبت استاندار کرمان بدون شک توجه ویژه به حضور بانوان در سمت‌های مدیریتی است. او برای اولین بار، یک زن را به عنوان معاون استاندار کرمان منصوب کرد.

با این حال در دیگر انتصابات زینی‌وند، انسجام خاصی دیده نمی‌شود. او که فعلا بیشتر به جابجایی مهره‌ها مشغول است، در اقدامی عجیب تقریبا یک ماه پس از اینکه تاج‌الدین صالحیان را به عنوان مدیرکل حوزه استاندار منصوب کرده بود، او را به بازرسی استانداری فرستاد.

در مجموع اگرچه نمی‌توان به عملکرد زینی‌وند به عنوان استاندار کرمان، تنها به واسطه 100 روز ابتدای حضورش نمره داد، اما با توجه به اینکه شاید همین 100 روز نیمی از عمر حضور او در کرمان باشد، بتوان عیار مدیریت او را سنجید.

  • گردآورنده اطلاعات: زکیه سلیمی
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65605
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.