طلا و دلار به کجا می روند؟

نوسان قیمت طلا و ارز و گمانه‌زنی درباره اینکه قیمت‌ها بالاخره در چه کانالی قرار می‌گیرند، این روزها با برگزاری مذاکرات دوباره داغ شده است.

پس از خروج آمریکا از برجام در دولت ترامپ بود که نرخ دلار و سایر ارزها به شدت روند افزایشی به خود گرفت. قیمت سکه و طلا نیز به تبعیت از نرخ دلار روند صعودی پیدا کرد. هر چند نوسان قیمت طلا متاثر از بازار جهانی هم بود.

دلاری که تا مرز ۳۰ هزار تومان بالا رفته بود با روی کار آمدن بایدن و خوشبینی به رفع تحریم‌ها  سیر نزولی به خود گرفت و تا کانال ۲۰ هزار تومانی هم عقب نشینی کرد. عقب نشینی که گویا مخالفانی هم در میان اقتصاددانان دارد.

حالا اما بازار اخبار پیرامون مذاکرات نرخ دلار را حسابی بازی می‌دهد. شروع دوباره مذاکرات روند کاهشی را تشدید کرد تا امروز ۱۶ اردیبهشت که قیمت دلار به کانال ۲۱ هزار تومان رسید. 

سکه نیز به موازات ارز روند کاهشی داشت. سکه طرح جدید ظهر امروز در اتحادیه طلا و جواهر تهران ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

این در حالی است که بعد از تعطیلات نوروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در کانال ۱۰ میلیون تومان بود؛ یعنی یک میلیون کاهش در ۲ ماه.

احتمال کاهش قیمت سکه تا ۸ میلیون تومان

«محمد کشتی‌آرای» نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با روزنامه دنیای اقتصاد گفته اگر قرار باشد رقم های پیش بینی شده از سوی تحلیلگران برای نرخ ارز اتفاق بیافتد، شاهد کاهش قیمت سکه در محدوده ۸ تا ۸.۵ میلیون تومان خواهیم بود.

کشتی‌آرای معتقد است در صورت مثبت بودن مذاکرات و آزاد شدن پول های بلوکه شده قیمت ارز کاهش می‌یابد.

از طرفی در بودجه سال ۱۴۰۰ نرخ ارز را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده، بنابراین باید گفت بانک مرکزی و تصمیمات آن در مورد نرخ ارز پس از توافقات وین بر روی قیمت سکه و طلا در بازار داخلی تاثیرگذار خواهد بود.

کارشناسان می‌گویند قیمت جهانی طلا نیز با اتفاقات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی مرتبط است، با توجه به این موضوع می توان گفت برگزاری مذاکرات وین می تواند بر قیمت انس جهانی موثر باشد زیرا بسیاری از شاخص های اقتصادی در تعداد زیادی از کشورها به مسائل و امنیت جهانی بستگی دارد. 

هر چند بازگشت نرخ ارز به کانال ۴ رقمی تقریبا محال به نظر می‌رسد اما آمارها نشان می‌دهد در صورت ثبات مذاکرات نرخ کاهشی ارز ادامه داشته باشد.

حالا همه نگاه‌ها به مذاکره روز جمعه  ۱۷ اردیبهشت دوخته شده است. نشستی مجازی که کشورهای روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان همراه با ایران در مورد توافق هسته‌ای برگزار می‌کنند. مذاکره ای که تاثیر مستقیم نتیجه آن بر نرخ ارز بر کسی پوشیده نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70085
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.