هجوم «سوسک حنایی» به نخل‌های اندوهجرد

آفت «سوسک حنایی» بیش از ۵ هکتار از باغات اندوهجرد را آلوده کرده است.

«سوسک حنایی»؛ آفتی آشنا برای نخلداران که برخلاف نام لطیفی که دارد نخل‌های تنومند را به پوکه‌های چوبی تبدیل می‌کند.  نخل‌هایی که درگیر این آفت می‌شوند هیچ علایمی ندارد و آفت از درون، درخت را خورده و نابود می‌کند. به همین دلیل بسیار برای نخلستان‌ها خطرناک است.

نام دقیق تر آن «آفت قرنطینه‌ای سرخرطومی حنایی خرما» است و اولین بار حدود ۲۵ سال قبل از پاکستان وارد ایران شد. استان کرمان هم از این آفت بی نصیب نبوده؛ سال گذشته در شهرستان منوجان بیش از ۷۰۰ نخل به آن آلوده شدند.

آفت «سوسک حنایی» حالا بیش از ۵ هکتار از باغات اندوهجرد را آلوده کرده است. کوشش کارشناس کشاورزی ساکن اندوهجرد می‌گوید: این آفت در اکثر تله‌های شهر اندوهجرد دیده شده و این شهر را بیش از نقاط دیگر بخش شهداد آلوده کرده است.

او توضیح می‌دهد که این حشره تنه درخت را می‌تراشد تا به مغز درخت نخل که اصطلاحا به آن «پنیر» می‌گویند برسد؛ و نهایتا اگر کنترل نشود درخت از کمر می‌شکند.

تخم‌گذاری زیاد زیاد آفت نگران کننده است

موضوع نگران کننده اما تخم گذاری زیاد این آفت است؛ زیرا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تخم می‌گذارد و در ۳ ماه می‌تواند یک نخلستان ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفره را نابود کند.

راهکار مقابله با این ‌آفت استفاده از قرص «اکسید آلومینیوم» یا همان قرص برنج است که تهیه این قرص غیر قانونی بوده خرید آن هم با سختی ممکن است؛ این را کوشش گفته و ادامه می‌دهد: از مسئولان می‌خواهیم نگاه ویژه داشته باشند تا این موضوع تبدیل به یک بحران عمومی نشود.

منشا ورود آفت نامشخص است

اما منشا ورود سوسک حنایی به اندوهجرد از کجاست. دهقان مسئول جهاد کشاورزی این شهر می‌گوید: منشا شیوع آفت مشخص نیست اما از طریق پاجوش‌هایی بوده که از خارج استان وارد شده‌اند.

به گفته دهقان پاجوش‌ها باید حتما در پست‌های قرنطینه مجوز بهداشتی داشته باشند؛ در غیر این صورت اجازه ورود ندارند؛ اما کنترل مواردی که با ماشین شخصی جا به جا می‌شود امکان‌‌پذیر نیست.

او می‌گوید قبل از شیوع آفت، کلاس‌های آموزشی در اندوهجرد برگزار و راه‌های انتقال و جلوگیری‌ آن به کشاورزان آموزش داده شده است.

مسئول جهاد کشاورزی شهر اندوهجرد در مورد شناسایی آفت گفت: وقتی درختی درگیر آفت می‌شود، کشاورزان شب‌ها با صدای جویده شدن مواجه می‌شوند و بوی تعفن نیز اطراف درختان وجود دارد.

دهقان با اشاره به این که سوزاندن، آخرین مرحله مقابله با این آفت است توضیح داد: نحوه مبارزه با این آفت به این گونه است که کارشناسان درختانی را که آلوده هستند شناسایی کرده، آن قسمتی که آلوده شده را به وسیله اره می‌برند و آفت را از درخت خارج می‌کنند.

او افزود: سپس قرص‌های مخصوصی به نام اسم «اکسید آلومینیوم» را در قسمت آسیب دیده قرار می‌دهند؛ با روش خاصی دور تا دور درخت را با پلاستیک محبوس می‌کنند تا این اکسید جذب درخت شده و حشره را از بین ببرد.

دهقان در زمینه راه پیشگیری این آفت گفت: کشاورزان باید محل‌هایی که حدس می‌زنند ممکن است حشره در آن تخم گذاری کند را با گل یا گچ مسدود کنند تا مانع ورود آن شود؛ کشاورزانی که مورد مشکوک در باغات خود مشاهده می‌کنند نیز اطلاع دهند تا هفته آینده توسط کارشناسی که از سیستان و بلوچستان به منطقه می‌آید، از آن بازدید شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76753
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.