اولین مرکز کشوری غربالگری و درمان کم‌خونی در کرمان آماده افتتاح شد

با هدف غربالگری، تشخیص بموقع و دقیق و همچنین درمان انواع کم خونی در کشور، نخستین مرکز تشخیصی درمانی ویژه بیماران مبتلا به کم خونی در شهر کرمان آماده بهره برداری شده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، این مرکز تخصصی با همت گروه خونشناسی و بانک خون دانشگاه علوم پزشکی کرمان و همچنین انجمن خیریه یاس کرمان در ساختمان این خیریه واقع در بلوار ۲۲ بهمن آماده بهره برداری است.

آنطور که متخصصان این مرکز می گویند قصد دارند تا در کنار آزمایش های متداول، با انجام تست های فوق تخصصی که انجام آنها در آزمایشگاه های تشخیص طبی امکان پذیر نیست به فرایند شناسایی و درمان بیماران مبتلا به کم خونی در سطح کشور کمک کنند.
مسئول آزمایشگاه تشخیصی این مرکز با بیان اینکه این کلینیک در نوع خود نخستین مرکز تخصصی در حوزه غربالگری، تشخیص و درمان انواع کم خونی در کشور به شمار می رود، از بهره برداری این مرکز در آینده نزدیک خبر داد.
دکتر روح الله میرزایی افزود: این مرکز با چشم انداز خدمات رسانی به کل کشور در حوزه بیماری های خونی تجهیز شده است.

وی با بیان اینکه فاز نخست این مرکز مختص رسیدگی به بیماران مبتلا به کم خونی است توضیح داد: روش های تشخیصی به کار گرفته شده در این مرکز با بهره گیری از تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته خواهد بود و مراجعه کنندگان از خدمات متخصصان مجرب خون شناسی بالینی و آزمایشگاهی بهره مند خواهند شد.
میرزایی درباره اهمیت و ضرورت راه اندازی این مرکز تخصصی خاطر نشان کرد: باوجود شایع بودن کم خونی، موارد تشخیص این بیماری کمتر از حد انتظار است و در نتیجه تعداد قابل توجهی از بیماران تحت درمان مربوطه قرار نمی گیرند. این امر علاوه بر پیامدهای مستقیم و منفی بر بیمار که گاها می تواند برای وی مخاطراتی را به دنبال داشته باشد، آثار اجتماعی غیرمستقیم و زیانباری نیز می تواند داشته باشد.

به گفته وی، کم خونی یعنی کاهش میزان هموگلوبین در خون بیمار و این موضوع یعنی تامین نشدن اکسیژن کافی بافت های مختلف از جمله بافت مغزی که نتیجه آن می تواند از کاهش کارایی ذهنی و درک دانش آموزان و افت تحصیلی آنان تا افت کارایی جسمی افراد شاغل در بخش های مختلف جامعه را در بر گیرد.
میرزایی افزود: با توجه به شیوع بالای کم خونی و تشخیص ندادن بموقع موارد زیادی از کم خونی ها، وجود یک مرکز تشخیصی درمانی تخصصی می تواند با تشخیص دقیق، بموقع و انجام اقدامات درمانی متناسب، کمک شایانی به سلامت جامعه کند.
در همین زمینه محمدرضا بهرامی، رئیس هیات مدیره انجمن خیریه یاس کرمان نیز اظهارداشت که تاکنون برای تجهیز اولیه این مرکز افزون بر ۱۰ میلیارد ریال توسط خیران هزینه شده و برای تکمیل آن به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است که با کمک خیران سلامت تامین خواهد شد.
به گفته وی انجمن خیریه یاس کرمان که ۱۲ سال فعالیت دارد تاکنون بیش از پنج هزار بیمار مبتلا به سرطان را زیرپوشش خود قرار داده است.
بهرامی اظهار داشت: پرداخت ماهانه ۳۰۰ میلیون تومان هزینه های درمانی مبتلایان به سرطان توسط انجمن خیریه یاس از جمله خدمات این خیریه است.
به گفته وی این انجمن خیریه طی سال های اخیر حدود ۱۵ هزار بسته حمایتی را در بین خانواده های تحت حمایت توزیع کرده است.
بهرامی با اشاره به اینکه انجمن خیریه یاس کرمان تاکنون ۶۶ هزار تخت بیمارستانی در اختیار بیماران مبتلا به سرطان و همراهانشان قرار داده است گفت: هزینه های تامین نوشت افزار دانش آموزان خانواده های مبتلا به سرطان نیز توسط این انجمن خیریه تامین شده است.
بهرامی با اشاره به اینکه بخش انکولوژی بیمارستان افضلی پور کرمان توسط انجمن خیریه یاس با ۴۸ تخت به دانشگاه علوم پزشکی کرمان تحویل داده شده است گفت : درمانگاه سرپایی صالحین نیز از سوی انجمن خیریه یاس به دانشگاه علوم پزشکی کرمان اهدا شد.

گفتنی است، مسئولان علوم پزشکی کرمان اطلاعات این خبر درباره راه اندازی مراکز درمانی با همت انجمن خیریه یاس را تایید کرده اند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76766
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.