رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:


۴ هزار نفر مشکوک به فشارخون و دیابت در جنوب کرمان شناسایی شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: در قالب پویش ملی سلامت در جنوب کرمان، ۲ هزار و ۷۰۳ فرد مشکوک به فشار خون بالا و یک هزار و ۳۴۷ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از مهر، علی‌اصغر خیرخواه ظهر یکشنبه با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت در جنوب کرمان، اظهار کرد: این طرح از تاریخ ۲۰ آبان آغاز شده است و تا ۱۵ دی هم‌زمان با سراسر کشور اجرا می‌شود.

او افزود: در اجرای این پویش افراد ۱۸ سال به بالا و زنان باردار در تمام گروه سنی از حیث فشارخون و دیابت غربالگری می‌شوند.

خیرخواه تصریح کرد: تمامی شرکت‌کنندگان در پویش ملی سلامت آموزش‌های خودمراقبتی دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطرنشان کرد: از آغاز اجرای این پویش تاکنون ۲۰۹ هزار و ۴۰۷ نفر در مناطق شهری و روستایی زیر مجموعه دانشگاه جیرفت غربالگری شده‌اند.

او ادامه داد: از این تعداد، یک هزار و ۳۴۷ نفر مشکوک به دیابت و ۸ هزار و ۵۹۷ نفر مستعد ابتلا به دیابت بوده‌اند.

خیرخواه تأکید کرد: جهت پیگیری شرایط مرتبط با سلامتی افراد شناسایی شده در این طرح، توصیه‌های لازم به آنها ارائه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همچنین گفت: در قالب این پویش ۲ هزار و ۷۰۳ فرد مشکوک به فشارخون بالا و ۳۴ هزار و ۱۷۵ نفر پیش فشارخون در منطقه جنوب کرمان شناسایی شده‌اند.

او افزود: به‌علاوه ۲۲ هزار و ۷۵۰ نفر باسابقه فشارخون بالا و ۹ هزار و ۳۴۳ نفر هم باسابقه دیابت، خدمات این طرح را در حوزه دانشگاه دریافت کردند.

خیرخواه سپس بیان کرد: پر فشاری خون یک بیماری کشنده خاموش است که معمولاً بدون علامت است به همین دلیل بسیاری از افراد مبتلا از وجود آن بی‌خبر هستند.

او تصریح کرد: بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت از علل اصلی سکته‌های قلبی و مغزی و آسیب‌های کلیوی و چشمی محسوب می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تأکید کرد: چنانچه این بیماری‌ها به‌موقع شناسایی و درمان شوند، می‌توان از بسیاری از عوارض آنها جلوگیری کرد.

خیرخواه در پایان گفت: ۴۲۸ خانه بهداشت و ۴۸ پایگاه سلامت در جنوب کرمان فعال هستند و شهروندان بالای ۱۸ سال می‌توانند جهت شرکت در این پویش به نزدیک‌ترین مرکز جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و یا خانه بهداشت مراجعه کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112698
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.