در واکنش به برخی انتقادها


رئیس علوم پزشکی جیرفت: بالگرد را شخصا در نمایشگاه انتخاب نکردیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در جنوب استان کرمان به برخی انتقادهای رسانه‌ای علیه راه‌اندازی اورژانس هوایی در این منطقه واکنش نشان داد و گفت: بالگرد را در نمایشگاه براساس سلیقه شخصی انتخاب نکرده‌ایم.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، اورژانس هوایی جنوب استان کرمان نهم شهریورماه جاری در حالی راه اندازی شد که طی دو هفته اخیر، برخی افراد یا جریان ها در جنوب کرمان در انتقادهایی در فضای رسانه ای منطقه ضرورت راه اندازی چنین ظرفیتی را زیرسوال برده اند؛ برخی مدعی بودند هزینه کرد بالا برای راه اندازی اورژانس هوایی در منطقه توجیه نداشته است.

این درحالی است که مسئولان علوم پزشکی ابتدا اعلام می کنند راه اندازی بالگرد با توجه به قابلیت هایی که در تسریع در زمان انتقال بیماران دارد می تواند یاریگر کادر درمان در نجات جان انسان ها باشد؛ همچنین این مسئولان می گویند راه اندازی اورژانس هوایی با هزینه های ادعایی منتقدان همراه نبوده است.

دکتر اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این زمینه به خبرگزاری ایرنا، گفت: پایگاه هوایی اورژانس در جنوب کرمان به عنوان پنجاهمین پایگاه هوایی اورژانس کشور هفت شهرستان جنوبی استان کرمان را پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه راه اندازی اورژانس هوایی جیرفت آرزوی دیرین این منطقه بود که بعد از سال ها با همت مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت محقق شد در واکنش به برخی انتقادها علیه آن در فضای مجازی تصریح کرد: مدیریت اورژانس هوایی توسط اورژانس کشور انجام می شود.

انعقاد قرارداد با مدل اورژانس هوایی کشور

مکارم در ادامه با اشاره به اینکه باتوجه به نوع خدمات اورژانس هوایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این زمینه عامل اجرایی است اظهارداشت: قرارداد انعقاد اورژانس هوایی بر اساس مدل قرارداد اورژانس هوایی کشور انجام شده است.

گرفتن بالگرد در شرایط تحریم

وی عوامل دخیل در راه اندازی اورژانس هوایی را انجمن هلیکوپتری، هوانیروز و سازمان اورژانس کشور برشمرد و گفت: به دلیل تحریم ها طی چند سال اخیر هیچ بالگردی از خارج وارد کشور نشده لذا گرفتن بالگرد برای اورژانس هوایی با توجه به امکانات موجود کشور فعالیتی بسیار سخت بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در بخش دیگر سخنان خود خطاب به منتقدان اورژانس هوایی، با بیان اینکه بالگرد را در نمایشگاه بر اساس سلیقه شخصی انتخاب نکردیم، تصریح کرد: سه دانشگاه خواستار انعقاد قرارداد برای اخذ بالگرد مستقر در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بودند ولی در نهایت با پیگیری های مستمر قرارداد این بالگرد با دانشگاه علوم پزشکی جیرفت منعقد شد.

فرآیند حل مشکل تامین بالگرد

وی در ادامه به نحوه جذب بالگرد اشاره و بیان کرد: انجمن هلیکوپتری کشور به ما پیشنهاد پرداخت بخشی از مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت برای تامین قطعه مورد نظر بالگرد داد که این مبلغ طی ۱۰ ماه از قرارداد کسر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: پس از پرداخت این مبلغ، قطعه مورد نظر از کشور ترکیه تامین و بالگرد تحویل دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شد.

مکارم اظهارداشت: با توجه به ضرورت های منطقه، مسئولیت و قرارداد اخذ بالگرد را انجام دادیم تا این نیاز در منطقه برطرف شود.

وی ظرفیت این بالگرد همانند سایر بالگردهای مشابه پنج نفر برشمرد و گفت: این بالگرد ظرفیت حمل ۲ خلبان، یک بیمار، یک همراه بیمار و یک برانکارد را دارد.

مکارم افزود: تمامی بالگردهایی از این نوع ظرفیت محدودی برای حمل افراد دارند لذا توقع حمل تعداد زیاد از چنین بالگردی غیرمنطقی و مغرضانه است.

وسعت و پراکندگی جمعیت در منطقه

وی مدت زمان قرارداد بالگرد برای پایگاه اورژانس هوایی جیرفت را یکسال اعلام کرد و گفت: با توجه به وسعت و پراکندگی جمعیت منطقه، اورژانس هوایی نیاز ضروری منطقه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همچنین با بیان اینکه انتقال هوایی یکی از سریع ترین راه های ممکن جابه جایی بیماران بویژه مصدومان سوانح مختلف از جمله جاده ای است، اظهار داشت: خدمات اورژانس هوایی در زمینه کاهش عوارض ناشی از حوادث و سوانح جاده ای همچون تروما(ضربه) تاثیرگذار و یک نیاز اساسی در منطقه به شمار می رود.

به گزارش ایرنا برخی منتقدان راه اندازی بالگرد هوایی در جنوب استان کرمان مدعی بوده اند که راه اندازی این پایگاه هوایی اورژانس برای منطقه محروم جنوب کرمان ضروری نبوده یا توجیه اقتصادی نداشته است.

دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مسئولیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به هفت شهرستان جیرفت، رودبارجنوب، کهنوج، عنبرآباد، قلعه گنج، منوجان و فاریاب را برعهده دارد.

خدمات بهداشتی و درمانی در استان کرمان از طریق چهار دانشگاه علوم پزشکی کرمان، جیرفت، بم و رفسنجان و نیز دانشکده علوم پزشکی سیرجان ارائه می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76763
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.