تولید «به» در شهربابک کرمان ۳۰ درصد کاهش یافت

شهرستان شهربابک از قطب‌های مهم تولید محصول «به» در استان کرمان و حتی کشور امسال با کاهش تولید مواجه شده است؛ مسئولان میزان این کاهش را ۳۰ درصد و مهمترین علت‌های آن را سرمازدگی و نیز شیوع یک نوع آفت اعلام می‌کنند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد و از مناطق مهم و مستعد باغ های به شناخته که به علت مرغوبیت این محصول تولید آن به استان های دیگر کشور نیز صادر می شود.

برداشت محصول به که از اوایل مهرماه شروع شده است این روزها در اواسط آبان و باتوجه به شروع سرما روزهای پایانی خود را سپری می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهربابک مهمترین علت کاهش ۳۰ درصدی تولید به را سرمازدگی و نیز آفت آتشک عنوان و پیش بینی کرد که امسال ۲ هزار و ۵۰۰ تن از باغ های به این شهرستان محصول برداشت شود.

غلامرضا منگلی سطح زیرکشت باغ های به شهربابک را ۴۶۰ هکتار و مهمترین رقم های آن را محلی و نیز اصفهانی خواند.

وی با بیان اینکه رقم به محلی شهرستان با عطر و طعم بسیارخوب از مقاومت بیشتری نیز نسبت به سایر ارقام در مقابل آفت ها برخوردار است، افزود: برداشت به از باغات مثمر شهرستان از دهه اول مهرماه شروع شده است و اینک در مراحل پایانی برداشت این محصول هستیم.

منگلی گفت: برای برداشت و بسته بندی محصول به در هر هکتار خدود ۲۰ نفر کارگر فصلی طی دوره برداشت در شهرستان مشغول به کار شده اند.

وی افزود: محصول به تولیدی شهرستان با توجه به کیفیت، طعم و عطر از بازارپسندی خوبی برخوردار است و به بازارهای استان و نیز دیگر استان های کشور از جمله تهران، اصفهان، یزد و فارس صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهربابک اظهارداشت: بخشی از محصول به نیز توسط بخش خانگی و نیز کارخانه های استان به صورت برگه خشک شده به، مربا و چای به، فرآوری و در بازار فروش عرضه می شود.

وی افزود: دانه های به نیز به عنوان داروی گیاهی در بخش طب سنتی به مصرف می رسد.
راه های کنترل بیماری آتشک

مدیر جهاد کشاورزی شهربابک همچنین با اشاره به آفت آتشک در برخی باغ های این شهرستان گفت: به‌کاران شهرستان با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی و رعایت نکات کارشناسی و بهداشتی مانند هرس اصولی، تغذیه و آبیاری مناسب می توانند در حد قابل قبولی بیماری آتشک را کنترل و عمر مفید و ثمربخشی باغات خود را افزایش دهند.

منگلی اظهارداشت: یکی از عوامل خسارت زای تولید محصول به در شهرستان بیماری اتشک است که باعث خسارت هنگفتی به باغات به شهرستان شده است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری توسط باکتری ایجاد می شود که با حمله به سرشاخه ها و گل و میوه خسارت ایجاد می کند، افزود: در سال های اخیر با توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان، باغداران اقدام به جایگزینی ارقام بومی محلی که نسبت به دیگر ارقام به از مقاومت بالاتری نسبت به تحمل این بیماری برخوردار است کرده اند.

منگلی اعلام کرد: کشاورزان برای اصلاح روش آبیاری نیز می توانند از کمک های بلاعوض و تسهیلات بلندمدت جهاد کشاورزی استفاده کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79402
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.