ورود شورای شهر کرمان به مسائل غیرشهری


شهردار کرمان مکلف به ارائه لایحه فرزندآوری شد

۱۰ روز بعد از معارفه شهردار کرمان، شورای شهر از شهرداری خواست تا در کنار اولیت‌های ۸گانه شهری، لایحه‌ای برای افزایش فرزندآوری هم ارائه کند.

مرضیه قاضی زاده: در جلسه روز گذشته شورای شهر محمد امینی، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان از شهردار کرمان خواست ظرف دو ماه آینده لایحه پیشنهادی برای حمایت از فرزندآوری در شهرداری و شهر کرمان ارائه کند و اگر نکرد خود شورا این طرح را بدهد. افزایش اختیارات شهرداری و استقرار کامیون‌ها در نقاط مختلف شهر و معضل سگ‌های ولگرد از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست از شورا بود و در همین رابطه سخنگوی شورای شهر اعلام کرد که شهرداری کرمان بیش از حوزه‌ی وظایفش در رابطه با سگ‌های ولگرد عمل کرده است.

به گزارش کاغذ وطن در این جلسه از شورای شهر، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان با انتقاد از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعلام کرد که این قانون تاثیری در افزایش جمعیت نخواهد داشت و از شهردار کرمان خواست تا در اولین اولویت لایحه ای در این خصوص به شورای شهر ارائه کند.

*به کارمندان شهرداری که بچه دار شوند،‌کمک بلاعوض دهیم
امینی‌زاده گفت: «جوانی جمعیت در مجلس در حال بررسی است و حالا اینکه چقدر آن قانون اساسی است سر جایش خودش؛ ولی ما حداقل در مورد پرسنل خودمان می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم. مثلا می‌توانیم حمایت‌هایی از جمله اعطای کمک‌های بلاعوض به همکاران شهرداری برای فرزندآوری داشته باشیم یا مثلا در جریان پروانه‌ی ساختمان، تخفیفاتی برای تشویق به فرزندآوری لحاظ کنیم».

*شهرداری ظرف دو ماه آينده لایحه فرزندآوری را به شورا بیاورد
او با بیان اینکه این‌طور نباشد منتظر اقدامات مجلس و دولت در این خصوص باشیم، گفت: «شهردار کرمان مکلف شود تا لایحه و پیشنهادهایی در زمینه حمایت از فرزندآوری در زمان یک ماه و دو ماهه به شورا بیاورد و اگر شهردار این کار را نکرد خود شورا این اتفاق را رقم زند.» در همین رابطه محمود بابایی، نایب رئیس شورای شهر کرمان اعلام کرد که از قبل کمیسیون فرهنگی روی این موضوع کار کرده و با همکاری با شورای شهر این لایحه ارائه خواهد شد:«در رابطه با بحث فرزند آوری و فرهنگ‌سازی در این زمینه ما قبلا طرحش را مطرح کرده بودیم. ما یک بسته حمایتی و تشویقی در همه زمینه‌ها می‌خواهیم که واقعی و ملموس باشد تا نه فقط برای فرزند آوری بلکه برای ازدواج‌هایی که صورت می‌گیرد و خانواده‌هایی که مصرف کننده خانه هستند هم شامل حمایت شوند و انشالله این موضوع را خانم کردستانی در کمیسیون فرهنگی با با ارتباطی که با شهرداری دارند پیگیری می‌کنند.»در این جلسه شهرداری مکلف شد تا ظرف نهایتا دو ماه لایحه‌ای در رابطه با بحث فرزند آوری کارکنان شهری و شهر تهیه و به شورای شهر ارائه دهد.

*افزایش اختیارات شهردار
مصوبه دیگر این جلسه از شورای شهر افزایش اختیارات شهردار کرمان بودو در این جلسه مصوب شد تا شهرداری کرمان تا سقف 70 میلیارد ریال از معاملاتی که باید در شورا تصویب شود،خود امضا کند. حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر کرمان در خصوص این مصوبه کمیسیون بودجه که در این جلسه از شورای شهر به تصویب اعضای شورا هم رسید، توضیح داد:« معاملاتی که شورا باید تصویب کند در قالب تفویض و قانون در شهرداری انجام می‌شود و صورتجلسات را شهردار امضا خواهد کرد و استرداد اضافه برداشت‌های تا سقف یک میلیارد ریال هم به شهردای محول شده.»چناریان البته در این تاکید کرد که یان مصوبه به شرط ارائه گزارش دو ماهه از سمت شهردار در خصوص نوع و میزان تفویض خواهد بود و در صورتی که گزارش این موضوعات به شهرداری نرسد، این مصوبه باطل خواهد شد.

مویدی: نیازمند پشتیبانی قضایی هستیم
پارک کامیون‌ها و ماشین‌‌های سنگین در نقاط مختلف شهر و ساماندهی سگ‌های ولگرد و حتی سگ‌‌های نگهبان وسگ‌ها آپارتمانی از موضوعات چالشی این هفته از شورای شهر بود. تا جایی که کار را به اعتراض از عملکرد دادستانی کشید. فتح الله مویدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست در خصوص اقدامتی از شورا که نیاز به همکاری با دادستانی دارد اظهار داشت:«یک نماینده از دادستانی می‌آید و فقط حرفی روی کاغذ می‌زند.»انتقاد اصلی او در رابطه با برخورد در مواجه با تخلفاتی همچون تخلیه نخاله‌های ساختمانی در گوشه گوشه شهر و پارک ماشین‌های سنگین در داخل شهر بود.پیش‌تر چناریان، عضو شورای شهر کرمان از تاثیر این خودروهای سنگین در آسفالت شهری گفته بود و اعلام کرده بود که این تاثیرات به ویژه در هوای بارانی بیشتر شده و آسفالت شهری را تحت الشعاع قرار داده است. چناریان همچنین در این جلسه از سگ گردانی در پارک‌‌ها نیز انتقاد کرد:« در پارک‌های مجاور آپارتمان‌ها، اغلب برای دفع فضولات، سگ‌ها را به این مکان‌ها می‌برند و این، یک تهدید بهداشتی است. سگ‌گردانی در پارک‌ها هم مردم را تهدید می‌کند.حتی این اواخر سگ‌هایی از جمله نگهبان و شکاری و سگ‌گرگ را دارند به داخل پارک می‌برند.»

*اقدامات شهرداری در رابطه با سگ‌های بلاصاحب بیشتر از وظایفش بوده
شروع بحث سگ ‌گردانی در پارک ها باعث شد در ادامه گریزی هم به عملکرد شهرداری در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب بزند. سخنگوی شورای شهر کرمان با انتقاد از عدم همکاری سازمان‌های مسئول در زمینه‌ی ساماندهی سگ‌های بلاصاحب مدعی شد که شهرداری تنها سازمانی بوده که در این رابطه اقدام کرده و حتی این اقداماتش بیشتر از حوزه وظایفش بوده است. او در این رابطه گفت: « صورت‌جلسه‌ای در فرمانداری کرمان امضا و اداراتی متولی ساماندهی این حیوانات شده‌اند اما به جز شهرداری بسیاری ادارات وظیفه خود راانجام نداده‌اند. شهرداری کرمان بیش از آنچه که در حوزه‌ی وظایفش بوده در این خصوص انجام داده و کم‌ترین همکاری از سمت اداراتی بوده که به انجام مسئولیت‌هایی متعهد شده‌اند»

*70 درصد شکایت شهروندان از سگ‌های بلاصاحب بوده
به گفته کمساری در شش ماه اول امسال، یک‌هزار و 400 مورد شکایت ثبت‌شده در سامانه‌ی 137 صرفا برای سگ‌‌ها بلاصاحب بوده است؛ تعداد تماسی که تقریبا 70 درصد تماس‌‌های سامانه 137 را تشکیل می‌دهد. او در این جلسه مدعی شد که اگر تمامی سازمان‌ها پای کار بیایند، سه سال دیگر مشکل سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر حل خواهد شد.

*سرقت ۶۰۰میلیون علائم و تابلوها از آرامستان جدید
این جلسه از شورا گریزی هم به موضوعات مربوط به آٰرامستان جدید زد. به گفته اعضای شورا در کنار مشکلات مربوط به روشنایی، مشکل جدی این محل سرقت‌های متوالی است به گونه‌ای که شهردار کرمان روز گذشته از سرقت 600 میلیون تومانی علائم و تابلوهای راهنمای آرامستان خبر داد و گفت که نگران هستند پایه‌های تامین برق خورشیدی را نصب کنند و به سرقت برود.
منصور ایرانمنش، رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث‌فرهنگی نیز در همین رابطه به همکاری نکردن نیروی انتظامی در این رابطه اشاره کرد: «الان تابلوهای راهنمایی و رانندگی در جاده‌ی آرامستان دارد به سرقت می‌رود. برای تردد در شب هم مشکلاتی ایجاد شده است، با نیروی انتظامی در این‌باره مکاتبه کردیم ولی هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است.»
در این جلسه تصمیم گرفته شد تا این موضوع به شورای تامین ارجاع داده شود تا در این خصوص اقدامی صورت پذیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79629
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.