مجتمع مس خاتون آباد در مسیر اصلاحات محیط زیستی


خروجی گاز اکسید گوگرد همچان چند برابر استاندارد است

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با اشاره به این که متولی چرای دام در اطراف مجتمع مس خاتون آباد نیستیم می‌گوید: خروجی گاز اکسید گوگرد مجتمع ده‌ها برابر بوده که حالا به چند برابر حد استاندارد رسیده است.

آلودگی زیست محیطی مجتمع ذوب مس خاتون آباد مشکلات زیادی را برای اهالی منطقه به وجود آورده است. آلودگی تا حدی است که تلفات دام‌ها را در این منطقه به دنبال داشته. 

در پی این موضوع ۲۰‌ آذر کارگروه استانی آلایندگی مس خاتون‌آباد برگزار و قرار شد تا شعاع ۱۵ کیلومتر اطراف کارخانه تمام دام‌ها از سوی مجتمع خریداری و جمع‌آوری شوند.
در این جلسه مقرر شد مطالعات آب، خاک و گیاه اطراف کارخانه خاتون‌آباد نیز برای تعیین محدوده‌ی آلودگی تا دو ماه آینده تکمیل شود.

آن طور که شاکری مدیرکل محیط زیست کرمان به «کرمان‌نو» می‌گوید: میزان ذرات خروجی از دودکش فلش این مجتمع صنعتی با توجه به نتایج آزمایشگاهی اخیر مطابق حد استانداردهای زیست محیطی است.

او با بیان این که میزان گاز SO2 از دودکش‌های خروجی مغایر با استانداردها است توضیح داد: گاز اکسید گوگرد خروجی از دودکش‌ها  قبل از انجام تعمیرات و اصلاحات محیط زیست ده‌ها برابر بوده اما الان تنها چند برابر حد استاندارد است؛ این نشان می‌دهد کارخانه در یک روند اصلاحی قرار گرفته و باید پیگیری‌ها به طور مستمر تا رفع کامل مشکلات ادامه داشته باشد.

شاکری با تاکید بر این که باید رفع کامل ایرادات گاز SO2 انجام شود گفت: اسم کارخانه از لیست صنایع آلاینده خارج نشده و پیگیر موضوع هستیم.

اقدام محیط زیست برای پاکسازی کفایت نمی‌کند

مدیرکل محیط زیست کرمان در خصوص تلفات دام در منطقه می‌گوید: در بحث دام‌ها دستگاه متولی محیط زیست نیست؛ مناطقی وجود دارد که از قبل آلوده شده‌اند و نیاز به پاکسازی مراتع وجود دارد؛ صرفا اقدام محیط زیست برای پاکسازی کفایت نمی‌کند.

او تاکید دارد: دستگاه‌ها متولی باید پای کار بیایند و مسائل را به طور جدی پیگیری کنند؛ مردم از چرای دام در مناطق آلوده جلوگیری کنند و بعد از پاکسازی مراتع از آن‌ها استفاده کنند.

به گفته شاکری مطالعات بخش آب و خاک توسط دانشگاه باهنر از سال ۹۹ در حال انجام است؛ نتایج اولیه آن تحویل داده شده اما تا ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ از محیط زیست وقت گرفته اند تا مطالعات را بررسی و نظر نهایی را اعلام کنند.

آن طور که مدیرکل محیط زیست می‌گوید: مس باید ۲ ایستگاه پایش هوا به صورت تلویزیون شهری، برای خاتون آباد و شهربابک تهیه کند؛ که مناقصه آن انجام شده و در حال پیگیری است.

طبق اطلاعات محیط زیست کرمان، کارخانه مس خاتون آباد دهه ۸۰ بدون مجوز محیط زیست در محدوده شهربابک مستقر شده؛ و بعد از دریافت دیگر مجوز‌ها برای بهره‌برداری از محیط زیست استعلام گرفته شده است. با توجه به این که در آن زمان محیط زیست مخالفتی اعلام نکرده اداره صمت به آن مجوز بهره برداری داد. بعدها با افرادی که در طی این فرایند کوتاهی کرده بودند طبق قانون برخورد شد.

در ادامه بعد از بهره‌بردای با توجه به این که کارخانه آلودگی بالایی داشت؛ محیط زیست آن را در لیست صنایع آلاینده قرار داد. در سال ۹۵ موضوع به هیئت دولت رفت و مصوب شد طی یک برنامه زمان‌بندی ایرادات آن اصلاح شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82793
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.