تندباد استان کرمان را فراگرفت/تداوم ناپایداری تا اواسط هفته

طوفان به‌نسبت شدید که از شب‌گذشته نقاط مختلف استان کرمان را فراگرفته همچنان در روز شنبه ادامه دارد و هواشناسی گرچه نام آن را تندباد می‌نامد اما سرعت را در برخی نقاط مثل شهر کرمان ۶۵ کیلومتر در ساعت اعلام می‌کند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، وزش شدید باد در برخی مناطق از جمله مناطق شرقی استان کرمان همراه با گردوخاک بوده به طوری که در بعضی مناطق مانند بخش نگین کویر فهرج مدارس حضوری تعطیل شده و آموزش به صورت مجازی دایر است.

رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه ناپایداری جوی شامل، بارش ها و وزش باد در بیشتر نقاط این استان تا سه شنبه به صورت متناوت ادامه خواهد داشت گفت: از شب گذشته نیز تندباد با حداکثر سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت در شهر کرمان آغاز شده است.

حمیده حبیبی با بیان اینکه شهرستان‌های انار و فهرج نیز از امروز صبح درگیر تندباد هستند افزود: سرعت تندباد در شهرستان انار ۶۰ کیلومتر بر ساعت، لاله زار ۵۸، شهربابک ۲۹، رفسنجان ۲۵ و سیرجان ۲۲ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.

وی با بیان اینکه سرعت وزش باد در سایر مناطق استان کرمان اندک ثبت شده است تصریح کرد: سرعت تندباد در شهرستان فهرج به ۵۰ کیلومتر رسیده است.

حبیبی با بیان اینکه خیزش گرد و غبار به دلیل وجود تندباد در کرمان دید افقی را به پنج کیلومتر کاهش داده است تصریح کرد: در شهداد (شمال شرق استان) و جیرفت (جنوب استان) نیز بدون وجود تندباد دید افقی به ترتیب به چهار و پنج کیلومتر تنزل یافته است.

رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان اظهار داشت: بزودی ناپایداری های جوی در بیشتر مناطق استان کرمان به صورت افزایش ابر، وزش بادهای نسبتا شدید و بارش باران و برف خود را نشان خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه از امروز تا روز سه شنبه در مناطق سردسیر و ارتفاعات کرمان بارش برف را خواهیم داشت بیان کرد: این ناپایداری ها موجب شده تا هشدار نارنجی برای این استان صادر شود و با توجه به شرایط موجود احتمال آبگرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه ها در همه مناطق استان کرمان وجود دارد.

حبیبی با اشاره به بالا بودن سرعت وزش باد در کرمان افزود: این امر مخاطرات خود را خواهد داشت و شاید در برخی از مناطق این استان سرعت وزش باد به ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر برسد.

وی با بیان اینکه مردم باید هشدارها را جدی بگیرند خاطرنشان کرد: در هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای کرمان ذکر شده از صعود به ارتفاعات خودداری شود، در کنار رودخانه های فصلی تردد و توقفی رخ ندهد همچنین افراد در دره ها و مناطقی که احتمال سیلابی شدن دارند توقف نکنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83401
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.